Koronavirus promění cesty letadlem: UV lampy i speciální potahy. Oříškem je klimatizace

Autor: Markéta Mikešová - 
1. června 2020
05:00

S postupným otevíráním hranic se dovolenkové ráje pomalu začínají připravovat na turistickou sezónu. Ta sice letos bude zcela jiná, ale v omezené míře přeci jen proběhne. Do příprav proto vyrazili i dva největší výrobci letadel Airbus a Boeing. Začali vymýšlet způsoby, jak udělat lety co nejbezpečnější, aby se cestující během nich nenakazili. Na pomoc kvůli tomu povolali experty z široké škály oborů, se kterými diskutují o možnostech dezinfekce či úpravách zasedacího pořádku.

Jak Boeing, tak Airbus podle deníku Wall Street Journal kontaktovaly americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemoci (CDC), zdravotníky z akademické sféry a několik soukromých společností s cílem zanalyzovat, do jaké míry se může virus uvnitř letadel šířit a jak tomu zabránit. Jde totiž o uzavřené prostory, ve kterých se v těsné blízkosti nachází velké množství lidí.

Obvyklá pravidla pro sociální distancování přitom nejsou v letadlech řešením. Pro letecké společnosti by takové lety nebylo příliš ekonomické provozovat – aby mezi lidmi vznikl doporučovaný rozestup dva metry, musely by mezi nimi být vynechány vždy dvě řady prázdných míst. Tím by se kapacita letadel snížila na třetinu. Airbus a Boeing proto řeší, jak k tomu přistoupit jinak.

V první řadě bude třeba zjistit, jak koronavirus v kabinách putuje, respektive posoudit, jestli jsou stávající ventilační systémy dostačující. Standardní klimatizace v letadlech vyměňuje vzduch zhruba 15krát až 30krát za hodinu. Ovšem pokud někdo začne kašlat, panují obavy, že ani takto častá cirkulace nedokáže ostatní cestující ochránit. Naznačují to například předchozí studie viru SARS, ze kterých vyplynulo, že pasažéři sedící v letadlech vedle nakažené osoby jsou reálně ohroženi.

To samé může platit u současného koronaviru SARS CoV-2. „Je tu stále hodně věcí, které neznáme,“ přiznal John Scott Meschke, mikrobiolog z Washingtonské univerzity, který pomáhá zkoumat šíření viru pro Boeing.

Nejlepší jsou pořád roušky

Nejen u klimatizac však Boeing zůstává. Řeší rovněž způsoby dezinfekce uvnitř letadel, ke kterým chce použit UV lampy a speciální mikrobiální povrchy na často frekventovaných místech. I za tímto účelem firma kontaktovala Coloradskou státní univerzitu, jež aktuálně sílu UV lamp testuje – není totiž zcela jasné, jaká dávka světla k efektivní dezinfekci letadel je třeba. „Chtějí to znát hodně rychle,“ odhalil profesor environmentálního inženýrství z univerzity Karl Linden.

Airbus chce jít ještě dál. Hledá způsoby dezinfekce, které vydrží až pět dní. Uvažuje také nad materiály se samočisticími schopnostmi a bezdotykovými zařízeními na záchodech.

Co je nicméně již nyní jasné, že uvnitř letadel bude panovat povinnost nošení roušek. Ty se stále ukazují jako nejefektivnější způsob, jak cestující ochránit. „Pokud všichni budou nosit roušky, pak se do vzduchu dostane jen velmi málo patogenů,“ říká inženýr z výzkumného ústavu Virginia Tech, který spolupracuje s Airbusem.

Dosavadní průzkumy profesních leteckých organizací pak nabízí dobré zprávy. Například Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) informovalo, že ani jeden přenos nákazy mezi pasažéry v letadlech během posledních měsíců se nepotvrdil. Existuje pouze podezření u tří případů, že pasažéři nakazili palubní personál, a podezření u čtyř případů na přenos viru mezi piloty.  

Podobně kanadské ministerstvo zdravotnictví zkoumalo let z ledna, kterého se účastnila nakažená osoba. Ani jeden člověk z palubní posádky neměl při následném testování pozitivní výsledky, v bezpečí vyvázlo i 25 pasažérů, kteří kolem inkriminované osoby seděli. Nicméně mohli mít pouze štěstí, nelze spoléhat, že každé setkání s koronavirem skončí takto šťastně.

Kde si v letadle sednout

Na jaké sedadlo v letadle si koupit letenku, aby se člověk nenakazil, je otázka, kterou bude v kontextu pandemie řešit stále více lidí. I když definitivní odpověď neexistuje, jistá vodítka může poskytnout studie americké Univerzity Emory z roku 2018. Ta obecně zkoumala přenos virových onemocnění uvnitř letadel a zjistila, že rozhodující je, s kolika lidmi se člověk setká.

Těchto setkání mají nejméně lidi, kteří sedí u okének. Vědci při zkoumání brali v potaz i chození na záchod, interakce se stevardy apod., ale stále jako nejméně sociální vycházelo sezení u okének. Tím pádem toto sedadlo se jeví jako nejbezpečnější z hlediska případného přenosu koronaviru. Druhý nejmenší počet kontaktů měli lidé sedící uprostřed a nejvíce ti, kteří seděli v uličce.  

Provoz se pomalu obnovuje

Letecká doprava se do Česka v omezené míře vrátila v polovině května. Společnost Smartwings, pod kterou patří i ČSA, aktuálně létá například do Bruselu, Stockholmu nebo Paříže. Přes Bulgaria Air se lidé z Prahy mohou dostat do Sofie či přes KLM do Amsterdamu.

Další obnovování letů Smartwings plánují na červen a červenec. Chystají také úplnou novinku, od 25. června bude létat linka ČSA z Prahy na londýnské letiště Heathrow, a to denně. Co se týče nejatraktivnějších dovolenkových destinací, do Chorvatska chtějí Smartwings začít létat 10. června, a od července do 12 řeckých lokací (především ostrovy typu Kos a Rhodos). V červenci také počítají s Mallorcou, Kanárskými ostrovy, Kyprem a Bulharskem. ČSA chtějí od 15. června obnovit lety do Košic.

Video Miliardář Dlouhý: Realita koronavirové krize předčila i ty nejčernější scénáře. Zmínil neférovost voucherů - Pavlína Horáková, Aleš Brunclík

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud