Zaplaťte teď, přijďte potom: Zákazníci se snaží zachránit své oblíbené podniky
Kavárny, kadeřnictví, ale i iluzionista nebo hudební klub. Řada drobných podnikatelů se na stát nespoléhá. Zato se spoléhá na své zákazníky. Aby nezkrachovali, lidé jim už poslali dohromady přes milion. Ve velkém totiž kupují jejich služby dopředu. Oblíbené jsou dárkové poukazy. Někteří si rovnou založili obdobu sbírky. Peníze se kromě toho vybírají i na drobnou pomoc pro zdravotníky, hasiče a policisty.
„Podpořte, prosím, mé svatební centrum v době, kdy svatby nemohou být! Tato práce je mým snem a zároveň posláním, ráda bych své poslání šířila dál!“ prosí svatební koordinátorka Kateřina Klakurková z Přerova.
Kdo jí přispěje částkou 500 korun, koupí si tím předem hodinovou svatební konzultaci. Lidé ale mohou přispět i nižší částkou. Za tři sta korun například Kateřina vyrobí pletenou klíčenku a nabízí také pozvání na otevíračku jejího nového centra.
„Mým cílem je přečkat toto nečekané a těžké období, vydělat na běžné poplatky jako nájem a energie a doufat, že se brzy rozjede svatební maraton,“ upřesňuje na serveru HitHit Klakurková, která chce peníze použít i na rekonstrukci prostor pro její salón.
Touto cestou by chtěla vydělat padesát tisíc korun. Zatím jí lidé poslali dohromady 2900, na její salon ale bude možné přispívat ještě 39 dnů.
Poukázky na pivo i kosmetiku
Na podobném principu funguje iniciativa „Zachraň hospodu“. Tam si lidé budou moci kupovat přímo vouchery na konzumace ve svých oblíbených podnicích. To hospodským pomůže, aby v době nouzového stavu pokryli náklady, které mají.
Platnost takových poukazů je zatím nastavená do konce roku. „Iniciativa bude fungovat do doby, než dojde ke zrušení současných opatření vlády a znovuotevření hospod a restaurací,“ říkají autoři.
Další takovou platformou je web „Zachraňme služby“. Tam už se ale reálně prodávají různé služby za obvyklé ceny. Sehnat se tu dá cokoliv ze všech koutů Česka. Fotografové například nabízejí poukazy na focení, prodávají se tu ale i kurzy líčení. Oblíbené jsou zejména nabídky kosmetických a kadeřnických služeb.
Desetitisíce pro záchranáře
S podobnou myšlenkou na webových stránkách HitHit zaregistrovalo svůj projekt čtyřicet živnostníků. Mezi nimi je třeba bowling centrum, které muselo zavřít, nebo výrobna tradičních kachlových kamen. Ti nenabízí přímo své služby, ale prodávají poukazy na slevy.
Celkem už lidé poslali prostřednictvím této webové stránky živnostníkům milion a dvě stě padesát tisíc korun. Jedna z největších částek, konkrétně 73 tisíc korun, se od lidí vybrala na podporu policistů, záchranářů a hasičů.
Symbolem je srdíčko v kruhu. Takové nálepky si na své obchody lepí ti, kteří je nemuseli zavřít. Policisté, hasiči a lékaři pak ví, že tam, kde je tato samolepka, dostanou něco k snědku, nápoj nebo třeba roušku zdarma. To původně vymysleli a zavedli členové vietnamské komunity ve svých večerkách.
Teď už se zapojily i velké obchodní řetězce, lidé si na internetu mohou koupit třeba poukaz na pizzu nebo do fastfoodu. Příspěvek je vždy vyšší než cena reálné poukázky a peníze, které zbudou, jdou právě na tuto podporu záchranářů, policistů a hasičů.
Zkoušejí to jako stát - napřed zaplať přemrštěné daně (které prožereme) a až budeš chtít penzi, tak ti nas * * *.