Koronavirus v Česku: Jak se nezbláznit v karanténě? »Na pohodě musíte zapracovat!« říká odborník

Autor: Ivan D. Hladík - 
24. března 2020
06:10

Kolikrát jste si říkali, jak hezké by bylo zůstat pohromadě doma. V nynějších omezeních ta možnost je, ale… jak zvládnout třeba měsíc doma s partnerem a dětmi v klidu? Dá to práci.  

Na televizi nespoléhejte, shodují se odborníci. Omezení mohou trvat týdny a i lákavá představa, že dětem obrazovka bude stačit, je bláhová. „Stejně tak dojem, že nastalá situace sama prospěje vztahům v rodině. Lidé jsou na sebe totiž zvyklí v omezeném čase. Jindy chodí do školy, do práce, večer mají další povinnosti, prohodí pár slov. A nyní spolu tráví celé dny tak, jak už to dávno neznají,“ řekl Blesku psychiatr Jan Cimický.

„Kromě klasické ‚ponorkové nemoci‘ hrozí i řada špatně zvládaných situací. Aby se lidé vyhnuli konfliktům, měli by si hlavně vzájemně dopřát prostor pro dřívější koníčky a zájmy, na pohodě, kterou chcete, pracovat,“ uvedl. Společné aktivity navrhujte s ohledem na to, co partnera i děti baví. Hlavně ony mají výhodu. Jak zdůraznil Cimický, dnešní děti se od předchozích generací liší. „Nejsou tak naučené na venkovní zábavu s kamarády, mnohdy jim stačí tablet nebo telefon. Jsou zvyklé bavit se online a karanténa na tom nic nemění, tím získaly náskok,“ řekl. Vzdát ale pokusy o využití volného času společně, nemusíte.

Vsaďte na příběhy do uší  

Pro všechny je výborným prostředkem trávení volného času poslech audioknih. „Psychologové je doporučují proto, že obohacují slovní zásobu, odvádí myšlenky jinam a přispívají ke snížení stresu. Navíc, každý si vzpomene, jak při vlastním marodění přečetl i celé knižní série – s audioknihou tak může učinit celá rodina pohromadě,“ řekla Blesku Zuzana Turňová z nakladatelství OneHotBook. Pohodlně se dají pořídit na internetu.  

Listujte a čtěte si  

Přes e-shopy i aplikace se dnes dostanete kromě papírových i k elektronickým knihám. Rodiče třeba mohou měsíc zdarma využít kompletní knihovničku v aplikaci Booko, kde najdou přes 100 knížek v interaktivní podobě s rozhýbanými ilustracemi, hlasem vypravěče nebo hrami. Aplikace Storki zase baví teenagery, píšou a čtou se tu příběhy ve formě krátkých zpráv, obrázků a gifů. Nebo StoryMe, kde vycházejí příběhy na pokračování. „Číst se dá různě, především díky telefonu, který máme stejně neustále v ruce. I když zavření doma, digitální čtení máme k dispozici,“ připomněl Blesku Břetislav Hanzel, ředitel inovační divize Albatros Media.  

Kino i divadlo v obýváku  

Pozadu však nezůstávají ani filmové či divadelní sály, jen se přesouvají prostřednictvím facebooku nebo webů do obýváků svých diváků. Třeba projekt Aerovod.cz ve spolupráci s kiny v Praze, Brně či Hradci Králové provozuje internetové kino, v němž lze vidět i ceněné snímky letošního Českého lva. Ty, a navíc řadu dokumentů, pak nabízí i stránka Dafilms.cz. Živá vystoupení i filmy pak sledujte také na Mall.tv. Samozřejmostí je dnes řada placených televizních programů všech žánrů. Příznivci divadel pak mohou zamířit na facebook, kde vysílají oblíbené scény ze všech koutů Česka. Všechny je nabízí stránka www.i-divadlo.cz/stream.  

Myslete na pohyb  

Recept na lepší náladu má i cvičitelka Hanka Toufarová z Rucevtýl.cz – pohyb je jednou z nejdůležitějších prevencí bolesti a špatné nálady. „Zásadní je, aby v našem těle pracoval každý sval správně. Když to tak není, udělá za něj práci jiný a je nakročeno k problému,“ vysvětlila Blesku. Přidala navíc tip na cvičení, které zvládne každý: stoupněte si, kyčle, kolena a chodidla v jedné linii, špičky chodidel dopředu. Pánev nechte v přirozené poloze. Zpevněte svaly na nohou. Dejte ruce v týl, pak lokty vzad jako první, lopatky k sobě, ramena dolů. Hlava je v prodloužení páteře, dívejte se před sebe. „Aktivují se mezilopatkové svaly a protáhnou prsní. Otevře se hrudník, bude se vám lépe dýchat a vykompenzujete sezení u PC či mobilu,“ dodala.  

10 bodů, jak doma zvládnout karanténu  

  • Nemusíte zvládat všechno. To, že vás nenapadá vhodná aktivita pro děti, není selhání. Zkuste se zeptat jich, co by s vámi chtěly dělat.
  • Pusťte se do díla. Ruční práce, kreslení a třeba i zahradničení na balkoně nechá hlavu odpočinout a můžete jej dělat společně.
  • Karanténa nejsou prázdniny! V pracovní dny se snažte vy i děti dodržovat časový plán práce z domova, údržby domácnosti, učení, oběda, volna.
  • Počítejte do deseti. Když už cítíte, že chcete bouchnout, zkuste se vydýchat. Žádný konflikt za zhoršení nepříjemné situace nestojí.
  • Zprávy omezeně. Sledujte je třeba dvakrát denně, ať zůstanete v obraze. Neustále opakovaná varování a neveselé informace vám na náladě nepřidají.
  • Naučte se něco nového. Chtěli jste vždycky umět malovat, fotografovat, věnovat se historii? Pusťte se do výuky prostřednictvím speciálních audioknih či online materiálů.
  • Poznejte své blízké. Možná to zní divně, ale teď máte možnost zrevidovat vše, co víte o partnerovi i dětech. Povídejte si s nimi, naslouchejte.
  • Srovnejte knihovnu, účetnictví i dokumenty. Zkrátka se pusťte do toho, co jste léta odkládali.
  • Pomáhejte, ozvěte se přátelům. Zapátrejte v okolí, jestli byste někomu nemohli usnadnit život. Také máte čas dohnat telefonáty se zapomenutými přáteli.
  • Cestujte. Skutečně můžete, i když „jen“ na internetu, díky službám Google Earth a Google Maps. Výlet kolem světa tam nic nestojí a i tak můžete vidět netušené krásy.  

peyotl ( 24. března 2020 09:32 )

s.e.r.e

peyotl ( 24. března 2020 09:31 )

ve výhodě jsou ti, které manželka *** i bez virů po desetiletí a mají možnost zalézt na zahradu, do dílny či blízkého lesa.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud