Češi kvůli koronaviru vykoupili konzervárny. Mizí i bojové jídlo z army shopů
Před pár týdny málokdo tušil, že existuje něco jako MRE - bojové dávky potravin, teď už jsou v některých army shopech vyprodané. I výrobci obyčejných konzerv mají problém uspokojovat poptávku. „Zájem se zvýšil až osmkrát,“ řekli Blesk Zprávám v konzervárnách Ezon. Řadu produktů už zákazníci nenajdou ani na stránkách největšího výrobce - společnosti Hamé.
Konzervy - často proklínané potraviny, o jejichž kvalitě mnohdy pochybujeme. Dneska představují zboží, které jde rychle na odbyt. Blesk Zprávy oslovily několik českých výrobců a zeptaly se, jak oni pociťují zvýšený zájem. A oslovily i army shopy, které se specializují na prodej speciálních potravin pro přežití v extrémních situacích.
Hamé má na stránkách „vyprodáno“
„Jestli je o konzervy zájem? V každém případě. Prodali bychom toho osmkrát tolik, ale už skoro není co prodávat,“ řekl Blesk Zprávám majitel společnosti Jaroslav Točík. Jeho firma z Vysočiny s dvaceti zaměstnanci patří k těm menším konzervárnám. Na stránkách firmy ale konzervy ještě jsou - patří totiž k těm dražším.
Stejně jako ty od firmy Via Delicia - i tam se specializují na klientelu s mlsnějšími jazýčky. Přesto si ani tam na nezájem nestěžují. „Zaznamenali jsme mírnější nárůst, ale netroufám si říct, že by to bylo v souvislosti s koronavirem,“ řekl Blesk Zprávám majitel rodinné konzervárny Olin Bezchleba.
Na druhou stranu je na stránky největších konzerváren Hamé smutný pohled - u většiny položek najdete akorát slovo „vyprodáno“. Zmizely paštiky, masové konzervy i hotová jídla. Toto zboží najdete už jenom v dárkových balíčcích. Naopak sterilizovaná zelenina, marmelády a kompoty stále jsou.
Nové objednávky nepřijímají ani konzervárny Švéda. „Nestačíme prodávat, už ani nebereme nové zákazníky,“ uvedla pro Blesk Zprávy Ivana Poláčková z obchodního oddělení firmy. Podle ní je to dlouhodobý vývoj a poptávka roste každý měsíc. Zájem je o polévky ve skle, hotovky i jednodruhové masové konzervy.
Army shopy pod tlakem
Vojáci nebo ti, kdo ještě prošli základní vojenskou službou, znají takzvaná kádéčka, případně kádépéčka (konzervované dávky potravin, pozn. red.). Jejich původním úkolem bylo nasytit vojáka v případě, že se ocitl mimo možnost běžného stravování. Občas se jíst dala, občas nikoliv - podle toho, co aktuálně bylo uvnitř balíčku. Dnes se prodávají v army shopech, případně v obchodech pro milovníky pobytu v přírodě. Zákazníci je znají také pod anglickou zkratkou MRE (jídlo připravené k okamžité spotřebě).
„Zvýšený zájem jsme určitě zaregistrovali. Zákazníci kupují vše, co je trvanlivé, jak takzvaná MRE, tak vojenské konzervy, nebo dehydrované jídlo Tactical Foodpack. Vyprodali jsme všechno,“ řekl Blesku Pavel Zendulka, jednatel firmy Armed Store. Podle něj se zákazníci ani nerozmýšleli nad tím, jestli jim jídlo bude chutnat - brali všechno.
Bojové dávky potravin znají všechny armády. Označení MRE jim dali Američani, ministerstvo obrany je začalo vyvíjet v roce 1963. Zatím definitivní podobu dostaly v roce 1990, kdy se součástí balíčku stal i bezkouřový ohřívač fungující na principu chemické reakce.
Trvanlivost udávaná u nás je standardně dva roky, podle požadavků americké armády by měly vydržet 3,5 roku, a to dokonce v teplotě 27 stupňů. Klasická dávka pokrývá energetickou spotřebu jednoho člověka na 24 hodin.