Vlivný Slovák z EU: Kdy přijdou auta bez volantů i k nám a jak pomáhá navigace z Česka

Autor: Zuzana Štíchová - 
3. června 2018
11:10

Částečně autonomní všechna nová auta, jejichž navigaci budou moci využít i nevidomí. Taková je vize vývoje evropské dopravy. A díky systému, který sídlí v Česku, se nejedná o příliš vzdálenou budoucnost. Částečně samostatná auta bude chtít podle eurokomisaře pro energetickou unii a mobilitu Maroše Šefčoviče EU do tří let. Systém pro nevidomé, který bude na velmi přesné satelitní navigaci Galileo také založen, pak už dokonce má hrubé obrysy. Přesnost by měla být na 20 cm. Šefčovič to řekl v rozhovoru pro Blesk Zprávy.

Elektroauta a ta částečně autonomní - jak vzdálená budoucnost to je? Kdy třeba vy budete mít částečně autonomní auto?

Už teď ho mnozí z nás mají, protože se ty autonomní systému postupně vyvíjejí. Už dnes v mnohých autech máte systém, který vás udržuje v pruhu, upozorní vás, pokud usínáte, nebo umožňuje automatické brzdění na přechodu při nižších rychlostech. Problémem je, že v současnosti je to součást jen těch dražších aut. Chceme, aby v průběhu třech let každé auto, které se v EU prodá, mělo už ty bezpečnostní prvky zabudované v povinné výbavě. Kdy budeme mít auta, která už nebudou potřebovat volant, to ještě potřebujeme tak 10, 12 let, aby byla ta technologie natolik zralá, abychom ji mohli pustit na cesty.

Bude potřeba motivace pro lidi, aby si nová auta koupili? Protože stáří vozového parku v Česku je, tuším, kolem 15 let...

Doufám, že evropská auta budou kvalitní, vybavená novými technologiemi, ale také cenově přístupná. 

Když se vrátím k Vám, tak za eurokomisaře pro mobilitu dnes už třeba parkuje auto samo?

To ještě ne. Musím ale říct, že když řídím třeba z Bruselu do Bratislavy, tak jsem rád, že tam mám ten prvek, který mě upozorní, že už nejsem tak pozorný, nebo že měním pruh bez blinkru a podobně. Skutečně to pomáhá. 

Vize měst, ve kterých díky navigačnímu systému nebudou zácpy, kolony. Není to trochu utopie?

Ta vize je založená na tom, že auta budou jezdící počítače, komunikátory, které budou přesně vědět, co je za rohem, jak je nastavený semafor, jaký je průtok aut po jednotlivých dálnicích, co se děje při vjezdu do měst a bude se ten proud dopravy automaticky optimalizovat. Uvidíme, jestli ta budoucí generace bude vůbec potřebovat řidičák. Možná budou raději surfovat na internetu, zatímco je to auto samo poveze. Někdo mi říkal, že řízení bude možná za nějakých 15 let koníčkem, jako je dnes jízda na koni. Nevím, jestli se dopracujeme až tam, ale technologicky to tam skutečně směřuje. 

Jak má fungovat systém pro slepce a v čem bude Galileo lepší než stávající americký systém GPS? Celý rozhovor s Marošem Šefčovičem najdete ve videu.

Co je Galileo?

Galileo je evropský satelitní systém, obdoba amerického GPS, a má sídlo v Praze-Holešovicích. Očekává se, že dosáhne plné operační schopnosti v roce 2019. Kompletní aktivní systém třiceti družic (27 provozních a 3 aktivních náhradních) se očekává k roku 2020.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud