Expert o výmluvě operátorů: Kolaps se nekonal, neomezená data za koronaviru fungovala
Ani během koronaviru, kdy většina zákazníků dostala zdarma neomezená data, sítě českých operátorů nezkolabovaly. A to i přesto, že se v prvních týdnech krize telefonovalo téměř o třetinu více než na Silvestra. Všichni tři hlavní poskytovatelé mobilních služeb se možností zhroucení sítí v minulosti opakovaně zaklínali a odůvodňovali tak, proč nemohou nabídnout neomezený mobilní internet levněji. O tom, proč se kolaps nekonal i jak moc lidé během koronavirové krize telefonovali, promluvil v pořadu Epicentrum šéfredaktor serveru Mobilmania.cz Filip Kůžel.
Práce z domova, možnost komunikace s blízkými jen přes telefon i výuka na dálku ve školách způsobily, že v posledních týdnech komunikační technologie doslova pohltily naše životy a zapříčinily jednu z nejvyšších vytížeností mobilních sítí.
„Vodafone například uvedl, že po uzavření škol lidé telefonovali až o 30 % více než v nejvytíženější hodinu na Silvestra. Ale to je jenom extrémní případ vytržený z kontextu. Lepší pohled na situaci nabídl T-Mobile, který dokonce ukázal graf, na kterém je vidět, že v prvních dnech krize ty hovory vyletěly nějakých 60 % nad normál, postupně se to ustálilo na zhruba plus 30 %. Stále tedy platí, že se telefonuje více,“ uvedl v pořadu Epicentrum Filip Kůžel.
Zároveň zdůraznil, že co se diskuze o datech týče, je potřeba rozlišovat pevný a mobilní internet. „U toho pevného se projevil dlouhodobý nárůst provozu o 25 %, mohou za to všechny ty videohovory a telekonference, ať jde o práci nebo výuku. A vzhledem k tomu, že jsou lidé více doma, tak také konzumují více normálního videa,“ zmínil expert.
Lichá výmluva
V minulosti operátoři opakovaně svorně tvrdili, že nemůžou dát lidem neomezená data, protože by je zákazníci začali houfně využívat a to by infrastruktura sítí nezvládla. Přesto většina zákazníků obdržela neomezená data hned v prvních dnech koronavirové krize a to zcela zdarma a zdá se, že infrastruktura to zvládla bez větších obtíží.
„Tahle velmi oblíbená mantra, výmluva operátorů už není úplně aktuální… Určitě pomohlo i to, že lidé sice mají k dispozici neomezená data, ale kvůli výjimečnému stavu jsou hodně doma, kde se připojí k Wi-Fi, takže reálně ten nárůst není až takový, jak by mohl být. Nicméně všichni operátoři svorně říkají, že kvůli současné situaci museli posílit kapacitu sítě,“ prozradil Kůžel a potvrdil, že menší problémy s výpadky při sledování streamovacích služeb a internetových televizí přeci jen zaregistrovali.
Nejlepší v Evropě
„Naše sítě patří k tomu nejkvalitnějšímu v Evropě. To s sebou pochopitelně nese nutné investice do infrastruktury, což nám operátoři rádi připomínají,“ vysvětlil Kužel jeden z oblíbených argumentů, proč jsou naše datové služby jedny z nejdražších na evropském kontinentu. Na druhou stranu ale také dodal: „Mobilní operátoři jsou taky jenom firmy, které se snaží maximalizovat svůj zisk a u nás je to historicky a legislativně nastavené tak, že vydělávají více než jinde v zahraničí a my to těm firmám těžko můžeme mít za zlé.“
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.