Bouřlivou diskuzi nejen na sociálních sítích vyvolalo mezi Pražany prohlášení Ministerstva pro místní rozvoj (MMR), které chce pomocí vyhlášky zpřísnit pravidla pro developery, kteří by v důsledku nové vyhlášky měli začít ve svých projektech bydlení stavět více parkovacích míst. V současné době musí developer na každých 100 metrů čtverečních bytu postavit jedno parkovací místo, podle nové vyhlášky by však mělo být jedno parkovací stání na každých 70 metrů čtverečních.

Jenže postavit jedno parkovací místo stojí vyšší stovky tisíc, v případě stavby podzemních garáží šplhá částka až do milionu korun. Podle odborníků tento krok tedy akorát zdraží už tak těžko dostupné bydlení, MMR však svůj krok hájí. „Je nutné vzít ohled na skutečnost, že dnes je v registru vozidel 6 425 417 osobních automobilů. Pokud nechceme mít všude na ulicích auta, musíme se zabývat i parkováním,“ vysvětluje tiskový mluvčí MMR Petr Waleczko.

Podle odborníků by tento krok také mohl vést k tomu, že developeři začnou stavět menší byty, aby se novým nařízením vyhnuli. Průměrná velikost bytů se snižuje i v Praze. Zatímco v roce 2014 průměrná velikost činila 72 metrů čtverečních, aktuálně je to 62 metrů čtverečních. Důvodem je hlavně nižší pořizovací cena, do které se ale právě stavba parkovacích míst také promítá.

Praha chce parkovací minima snížit

I když připravovaná vyhláška Pražany rozlítila, je třeba upozornit, že Prahy by se netýkala, ta má totiž už od roku 2014 vlastní stavební předpisy, podle kterých si podmínky výstavby určuje sama. „V těchto předpisech si minima určuje město, takže celostátní vyhláška se Prahy naštěstí netýká, přestože to asi má primárně mířit na ní,“ vysvětluje náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). Nová pravidla tak primárně dopadnou na menší města, která vlastní stavební předpisy nemají. Ke zdražení bytů by tak došlo i ve městech v okolí metropole, ka se Pražané často stěhují za lacinějším bydlením.

Praha navíc chce jít opačným směrem než nová vyhláška MMR, parkovací minima chce totiž snížit. „Snížení minima počtu parkovacích míst se zásadně promítne do cen nemovitostí, které díky tomu mohou citelně poklesnout,“ vysvětluje Hlaváček.

„Počet parkovacích míst v ulicích v centru Prahy je opravdu enormní, stačí si porovnat ulice v Praze a v západní Evropě a přitom v parkovacích domech je místa dost. Největší reálný nedostatek parkovacích stání je na sídlištích, kde by určitě měly vzniknout parkovací domy. A samozřejmě ideálně i P+R na okraji města, nejlépe však pro mimopražské řidiče u stanice železnice za hranicemi Prahy,“ uzavírá Marek Vácha, mluvčí Institutu plánování a rozvoje.

Video
Video se připravuje ...

Svobodův náměstek o bytové krizi v Praze: Za 30 let tu budou žít dva miliony lidí Markéta Volfová, Lukáš Červený

Fotogalerie
9 fotografií