Na nepřiměřené úbytky nafty u svých tahačů návěsů přišla Česká pošta interním šetřením. „Následovala opatření, kterými se podezření na krádeže nafty potvrdilo. Celá věc byla Českou poštou předána policii, která v pátek 22. 4. v ranních hodinách zadržela přímo při činu 11 osob, přičemž čtyři z nich byli zaměstnanci České pošty,“ sdělil Blesk.cz Matyáš Vitík, mluvčí České pošty.
Dva ze zaměstnanců tam dorazili dokonce ve svém osobním volnu. Celkem pak policie zadržela 14 osob, z toho 7 zaměstnanců České pošty – kvůli podezření z trestného činu krádeže. Skončili u výslechu, nyní podezřelí zaměstnanci čerpají nařízenou dovolenou a čeká se na výsledky policejního šetření.
„Zahájili jsme trestní stíhání proti konkrétním čtyřem osobám. Jsou podezřelé z trestného činu krádež, který je kvalifikovaný v prvním odstavci, to znamená, že se jedná o trestný čin s horní sazbou až dvou let odnětí svobody,“ uvedl pro Blesk.cz mluvčí pražské policie Jan Daněk. „Je to případ, který nám byl Českou poštou oznámen. Jednalo se o muže ročník 66, ročník 86 a dvakrát ročník 72,“ dodal.
K obírání České pošty o naftu přitom patrně docházelo dlouhodobě. Interní šetření totiž odhalilo, že v rámci provozu vozidel České pošty docházelo k nesrovnalostem mezi skutečně spotřebovaným množstvím paliva a načerpaným palivem na benzince České pošty v období již od roku 2012.
„Provedeným rozborem byl zjištěn faktický rozdíl mezi skutečně spotřebovaným množstvím a čerpaným množstvím ve výši desítek až stovek tisíc litrů nafty v období minimálně tří let v neprospěch České pošty. Celková škoda může být až několik milionů korun,“ uvedl mluvčí Vitík.
V ranních hodinách kradli naftu v myčce?
Podle mluvčího České pošty je skupina zaměstnanců podezřelá z toho, že se podílela na úbytcích nafty následujícím způsobem. Šlo podle všeho o důmyslný systém.
V časných ranních hodinách a v některých dnech mezi 4:00 a 6:45 došlo patrně k odčerpání nafty během stání tahače uvnitř myčky. „Po příjezdu před myčku řidič vozidla odpojí návěs a s tahačem návěsů vjede dovnitř mycí linky, a to vždy před zahájením její provozní doby. Uvnitř mycí linky se zdrží nejméně 30 minut, poté mycí linku opustí, vrátí se k odpojenému návěsu, který připojí, a zpravidla již bezprostředně po zahájení provozní doby v 06:00 hodin opět vjede do mycí linky, tentokrát již s připojeným návěsem, a nechá umýt dané vozidlo,“ popisuje mluvčí České pošty.
Ve dnech, kdy Česká pošta přišla na neúměrné úbytky nafty z nádrže, řidič po příjezdu na pracoviště České pošty nedoplnil nádrž vozidla do plna, ale pouze takové množství, které odpovídalo ujetým kilometrům a normované spotřebě vozidla. Jenže ta byla vyšší, než byla reálná spotřeba.
Patrně u osmi aut tak řidiči vykazovali vyšší spotřebu, než zaznamenaly řídicí jednotky vozidel. „Čímž vznikl přebytek pohonných hmot desítek až stovek tisíc litrů, který si ponechávali pro svou potřebu a tím způsobili České poště škodu v řádu až jednotek milionů korun,“ dodal pro Blesk.cz Vitík.