Jedním z prvních lidí, kteří měli možnost si nejmodernější vlak v Česku „osahat“ je strojvedoucí-instruktor Daniel Kubala (60). „Je to zvláštní pocit jezdit s ním na neelektrifikovaných lokálkách. S nadsázkou řečeno, jako by na ně skoro „nepatřily“, umí totiž jet až 160 km/h,“ usmál se.
Nejmodernější české vlaky, bateriové jednotky Regiopanter vyrazily do provozu na trať Ostrava – Veřovice. Michal Charbulák
„Dojezd mimo elektrickou trakci je uváděn na 80 kilometrů. Samozřejmě to hodně závisí na profilu trati, po které jede. Zda je na ni hodně stoupání nebo naopak klesání, případně jaké jsou profily oblouků,“ dodal muž, který s vlakem jezdil v počátcích testování a teď na něm školí další strojvedoucí.
Konečně bez přestupu
Akuelektrický Regiopanter vznikl dle desetileté smlouvy Moravskoslezského kraje a Českých drah. V jejím rámci chce kraj obnovit zastaralý železniční vozový park. Zatím obdržel čtyři jednotky, každá ho stála 152 milionů korun.
„V místech, kde končí nad kolejemi trolejové vedení, už není díky bateriím potřeba přestupovat na jiný, tedy motorový vlak. Jízda je komfortnější i rychlejší. Jsem rád, že jsme prvním krajem, kde si lidé užijí cestování takto moderními jednotkami,“ řekl hejtman Josef Bělica (ANO 2011).
„Diesel, to je historie, teď jsou tady baterie,“ zabásnil šéf Českých drah Michal Krapinec.
Jezdí na oblíbené trati
Bateriové vlaky nahradily starší motoráky řady 843, vyráběné v 90. letech. Vlak jezdí přes Studénku, Příbor, Kopřivnici a Štramberk. V zastávce Sedlnice nová souprava „přepne“ na baterie a na ně dojíždí až do Veřovic.
Jezdí sem mnoho turistů, kteří z obce míří na jeden z nejoblíbenějších vrcholů podhůří Beskyd, Velký Javorník. Opačným směrem se uspokojí poptávka po dojíždění z jmenovaných měst do Ostravy.
Ke čtyřem stávajícím vlakům má kraj dostat do konce roku 2026 dalších 15 souprav.