Pondělí 29. dubna 2024
Svátek slaví Robert, zítra Blahoslav
Polojasno 22°C

Příspěvek na bydlení pro více domácností: Dosáhnete na něj i vy? Máme konkrétní příklady!

/
  • Až tisíce korun měsíčně je možné získat od státu díky příspěvku na bydlení.
    23. února 2022 ● 05:00

    Až tisíce korun měsíčně je možné získat od státu díky příspěvku na bydlení. Nově na něj dosáhne mnohem víc domácností, které mají problém s penězi.

    Prudké zdražení energií zasadilo v řadě domácností rodinným financím poslední ránu. Ulevit od starostí jim může příspěvek na bydlení. Díky novele zákona o sociální podpoře se pro jeho vyplácení zmírnila pravidla a nárok na něj nově může mít podle některých odhadů až 100 000 domácností.

     

    Důvodem je především zvýšení tzv. normativů na bydlení, které jsou vedle příjmů domácnosti rozhodujícím faktorem pro získání příspěvku. Navíc už není nutné mít v bytě nebo domě trvalé bydliště, a dokonce je možné žádat i v případě, že celoročně žijete třeba na chatě nebo v podnájmu. „Chtěl bych vyzvat i ty, kteří stát nikdy nežádali o pomoc, aby se nestyděli,“ říká Marian Jurečka, ministr práce a sociálních věcí.

  • 1.

    Co je příspěvek na bydlení a kolik peněz dostanu?

    Příspěvek na bydlení je dávka, která pomáhá domácnostem zvládnout po zdražení energií a všech služeb spojených s bydlením placení těchto nákladů.

    Výše příspěvku se řídí tzv. normativními náklady, které stanoví, jak vysoké náklady na bydlení vám stát maximálně proplatí. Jednoduše řečeno, i když máte malý příjem a vysoký nájem, dostanete jen rozdíl mezi normativními náklady na bydlení a svým čistým příjmem vynásobeným koeficientem 0,30 (v Praze 0,35).

  • 2.

    Základní otázky o příspěvku na bydlení

    Kdy na dávku »dosáhnu«

     

    Pokud 30 % (v Praze 35 %) příjmů vaší domácnosti nestačí k zaplacení nákladů na bydlení. Zároveň musí být těchto 30 % (v Praze 35 %) menších než tzv. normativní náklady na bydlení. Ty určuje stát na základě velikosti obce a počtu členů domácnosti.

     

    Záleží na tom, kde bydlím?

     

    Žádat můžete, ať žijete ve vlastním bytě, v rodinném domě, v nájmu, podnájmu, na chatě, či máte v bytě zaručeno věcné břemeno užívání. Výjimkou je případ, když si pronajímáte jen část bytu. To pak nárok nemáte.

     

    Co se započítává do příjmů?

     

    Plat nebo mzda, všechny druhy důchodů, výživné, rodičovský příspěvek, mateřská, nemocenská, přídavky na děti, alimenty i podpora v nezaměstnanosti všech společně posuzovaných osob (všech, kteří v bytě společně bydlí) atd. Do příjmů se nepočítají příjmy ze závislé činnosti nezaopatřených dětí (např. povinná praxe nebo brigáda, tedy práce na dohodu). Příjmy se prokazují vždy za předchozí kalendářní čtvrtletí.

    Co dělat při zamítnutí žádosti?

     

    Odvolat se, a to nejpozději do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí.

     

    Co se započítává do nákladů na bydlení?

     

    Náklady za úhradu záloh za vodu, plyn a elektřinu a za dodávku tepla, teplé vody, osvětlení společných prostor v domě, odvoz komunálního odpadu, náklady za pevná paliva atd.

     

    Můžu žádat, i když mám hypotéku?

     

    Můžete. Splátky hypotéky ale nejde započítat do nákladů na bydlení.

     

    Jak a kde se žádá?

     

    Osobně na podatelně kontaktního pracoviště ÚP ČR podle místa skutečného bydliště (nemusí jít o trvalé bydliště zapsané v občanském průkazu). Úřadovat můžete i z domova. On-line formulář doručte prostřednictvím Identity občana, datovou schránkou či e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem. Vyplněnou žádost můžete poslat i poštou.

     

    V bytě žiju s manželkou. Může si požádat také?

     

    Ne, na každou domácnost jde pobírat jen jeden příspěvek.

     

    Když si požádám, dostanu peníze zpětně?

     

    Ano, ale nejdéle za 3 měsíce od data podání žádosti.

     

    Jak vyšší hypotéka zdraží vaší životní pojistku

    Video
    Video se připravuje ...

    Jak vyšší hypotéka zdraží vaší životní pojistku Videohub

  • 3.

    Je fér, aby měli nárok i lidé, kteří žijí ve vlastním a neplatí nájem?

    Zákon to zohledňuje. V případě nájemního bydlení se započítává nájem, náklady a služby související s užíváním bytu. U družstevního a vlastního bydlení se místo nájmu počítá se srovnatelnými náklady (podle počtu osob):

     

    • 1 osoba: 2240 Kč

    • 2 osoby: 3065 Kč

    • 3 osoby: 4008 Kč

    • 4 a víc osob: 4834 Kč.

    Do nákladů patří i další výdaje, jako jsou platby za plyn, elektřinu, dodávku tepla, vody atd. V případě, že topíte pevnými palivy, jsou náklady na ně dané pevnými měsíčními částkami:

     

    • 1 osoba: 802 Kč

    • 2 osoby: 1097 Kč

    • 3 osoby: 1435 Kč

    • 4 a víc osob: 1773 Kč.

  • 4.

    Kde mi poradí?

    Na webu Úřadu práce ČR najdete návodná videa, jak vyplnit i podat žádost. Konkrétní rady získáte na speciálně zřízené telefonní lince 950 180 070 nebo na callcentrum@uradprace.cz.

     

    Jestli máte nárok na příspěvek i kolik peněz přibližně můžete dostat, zjistíte na orientační kalkulačce.  O dávce a její výši ale rozhoduje Úřad práce ČR.

     

    Když podáte žádost do 31. 3. 2022, budete příjmy (i náklady) prokazovat za říjen až prosininec 2021.

  • 5.

    Co všechno potřebuji k podání žádosti?

    ✔ formulář žádosti o příspěvek na bydlení

     

    ✔ doklad o výši čtvrtletního příjmu každé ze společně posuzovaných osob

     

    ✔ doklad o tom, že byt užíváte na základě nájemní nebo podnájemní smlouvy nebo že jste vlastníkem nemovitosti nebo že užíváte byt z titulu věcného břemene zaneseného v katastru nemovitostí

     

    ✔ doklad o výši nákladů za byt, na které žádáte o dávku + přehled úhrad za nájemné, služby a energie a poslední vyúčtování všech zálohově hrazených nákladů

     

    ✔ pokud s vámi žije dítě, kterému už bylo patnáct let, tak potvrzení o nezaopatřenosti (např. potvrzení o studiu) Pozor! Příjmy a náklady pak budete muset dokládat pravidelně, každého čtvrt roku.

  • 6.

    Jak dlouho můžu příspěvek brát?

    Pokud budete splňovat všechny podmínky a budete pravidelně dokládat příjem i náklady na bydlení, tak prakticky neomezeně dlouhou dobu.

     

    Kdo je společně posuzovaná osoba?

     

    Všichni, kteří se žadatelem o příspěvek žijí ve společné domácnosti (např. manžel, partner, děti, prarodiče apod.)

     

    Jakým způsobem mám doložit své náklady na bydlení, když vyúčtování služeb chodí jednou ročně?

     

    Výpisem z účtu, složenkou, potvrzením od pronajímatele přímo do dokladu o výši nákladů na bydlení atd. Zálohy se započítávají, i když jsou za delší období než čtvrtletí. V případě přeplatku se o něj náklady na bydlení sníží.

  • 7.

    8 největších chyb při podání žádosti

    1.Ve formuláři nevyplníte všechny údaje.

     

    2.Neuvedete na sebe kontakt.

     

    3.Nenapíšete, jaký máte k bytu vztah (nájemní, podnájemní atd.).

     

    4.Neuvedete všechny osoby, které s vámi žijí ve společné domácnosti.

     

    5.Nenapíšete, kam chcete zaslat peníze.

     

    6.Chybí datum, od kdy žádáte o přiznání přípěvku.

     

    7.Chybí adresy trvalých pobytů společně posuzovaných osob.

     

    8.Zapomenete na datum vyplnění žádosti a podpis. Pozor – reagujte na e-maily či telefonáty z ÚP ČR kvůli doplnění podkladů.

  • 8.

    Příklady výpočtu příspěvku

    Rozvedená maminka s třináctiletou dcerou žije v nájemním bytě v Kolíně. Když sečte svůj plat a výživné na dceru, má čistý příjem 20 000 Kč. Nájem, který platí (včetně poplatků a záloh na energie), je 14 000 korun.

     

    Výpočet: 20 000 Kč x 0,30 = 6000 Kč.

     

    To znamená, že 30 procent jejich příjmu (tedy 6000 Kč) nestačí na pokrytí jejich nákladů na bydlení. Normativní náklady pro město velikosti Kolína jsou pro dva lidi 9261 Kč. Maminka s dcerou tak dostane rozdíl mezi tabulkovými náklady a svým příjmem, a nikoli mezi skutečnými náklady a příjmem.

     

    Získají: 9261 Kč (normativní náklady) – 6000 Kč (30 % jejich příjmu), celkem:  3261 Kč

    Rodina s dvěma malými dětmi (1 a 8 let) žije v družstevním byte v Pardubicích. Maminka je na rodičovské dovolené. Čistý příjem rodiny je 30 000 Kč, zálohy na poplatky a energie jsou 7000 Kč.

     

    Výpočet: 30 000 Kč x 0,30 = 9000 Kč.

     

    Jako nájemné pro družstevní a byty a čtyři osoby se započítává částka 4834 Kč. Navíc ale platí zálohy ve výši 7000 Kč. Měsíčně se jim tak do výdajů započítává částka 11 834 Kč. Normativní náklady pro 4 lidi jsou 12 221 Kč, jsou tedy vyšší, vychází se proto ze skutečných nákladů.

     

    Získají: 11 834 Kč (srovnatelné náklady + zálohy) – 9000 Kč (30 % jejich příjmů), celkem: 2834 Kč

    Sedmdesátiletá důchodkyně žije ve svém domku na vesnici. Topí uhlím. Výše jejího důchodu je 12 000 Kč. Po zvýšení záloh na energie platí poplatky a zálohy 4000 Kč.

     

    Výpočet: 12 000 x 0,30 = 3600 Kč.

     

    Podle tabulek se jí jako srovnatelné náklady na bydlení počítá částka 2240 Kč + výdaje na pevná paliva 802 Kč + zálohy 4000 Kč = 7042 Kč. Normativní náklady jsou v jejím případě 6232 Kč.

     

    Získá: 6232 Kč (normativní náklady jsou nižší než skutečné) – 3600 Kč (30 % jejího příjmu), celkem: 2632 Kč

     

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 8

Radek Polák: Jednodužší je napsat knihu , než vyplnit horu potvrzení ! Navíc je tam černo ! 😂

(23. 02. 2022 15:56)

verka1: Invalidní důchod není vysoký a nějaký příspěvek na bydlení dostaneš. Vždyť si pro peníze chodí důchodci, kteří pobírají nízký důchod, samoživitelky, kdo pobírá minimální mzdu.

(23. 02. 2022 10:23)
Zobrazit celou diskusi

Dnešní horoskopy