Bydlení

Banka vám od dubna půjčí maximálně čtyři pětiny (80 %) z ceny nemovitosti. Na byt za 5 milionů tudíž budete muset mít z vlastního celý 1 milion. Jen lidé mladší 36 let dostanou půjčených 90 procent.

Celkové zadlužení žadatele o hypotéku bude nově maximálně 8,5násobkem jeho ročního čistého příjmu. Tedy pokud čistého berete 20 tisíc měsíčně, nesmíte dlužit více než 2,04 milionu korun. Poměr se opět upravuje pro mladší 36 let (ti mohou dlužit až 9,5násobek čistého ročního příjmu).

Měsíční výše splátek celkového dluhu nebude moci být vyšší než 45 procent (u osob mladších 36 let je tu hranice 50 procent) měsíčního čistého příjmu. Berete-li tedy 20 tisíc čistého, nesmíte splácet více než 9 tisíc měsíčně.

MÁLO PROSTORU PRO VÝJIMKY

Podobná opatření ČNB dříve jen doporučovala, nyní jsou závazná. Centrální bankéři připouštějí, aby 5 procent nově poskytnutých hypoték limity nesplňovalo. Bankéř však musí být přesvědčen, že klient bude moci bez problému splácet.

»ŽOLÍK« PRO MLADÉ

Krize na trhu s bydlením a do toho rostoucí nároky na hypotéky dělají hlavu zejména mladým rodinám. Právě pro ty ministerstvo pro místní rozvoj přichystalo speciální podmínky.

Manželé, registrovaní partneři či páry pečující trvale o dítě do 15 let mohou už od ledna získat úvěr až 750 tisíc korun na modernizaci obydlí, 3 miliony na koupi bytu nebo 3,5 milionu na pořízení rodinného domu. Musejí se ale vejít do věkového limitu max. 40 let.

Výše poskytnutého úvěru bude i nadále ve výši 90 procent uznatelných nákladů. Doba splatnosti půjčky pak bude 10 let v případě modernizace a až 30 roků v případě pořízení bydlení.

Doprava

FLASTR ROVNOU

Když zajedete mimo předepsaný čas do pruhu pro autobusy a taxi, můžete dostat nově pokutu na místě. Dosud musela obecní policie tyto přestupky postupovat do správního řízení. Znamená to také, že si vás mohou »měšťáci« najít i na kameře a poslat majiteli vozidla domů dopis s pokutou.

ZABAVÍ I ESPÉZETKU!

Policisté a celníci budou mít od Nového roku novou pravomoc: pokud vás vyzvou k úhradě pokuty a vy neuposlechnete, můžou vám zabránit v další jízdě tak, že vám nainstalují botičku či seberou registrační značku. Zpět ji dostanete až na služebně oproti zaplacené pokutě.

DÉLE NA ZAPLACENÍ

Na zaplacení pokuty (správně řečeno určené částky) v omezené lhůtě, aby vám nepřipsali trestné body, bude nově 30 místo 15 dnů ode dne doručení výzvy. Pomoci to má jak majiteli vozidla, tak úředníkům.

ÚLEVA PRO STROJVEDOUCÍ

Odpočinek strojvedoucích, kteří kvůli vyčerpání dělají často fatální chyby, má regulovat novela zákona o drahách. Co všechno obsahuje?

* zavádí elektronický monitoring licence strojvůdců, aby se mohlo lépe sledovat, zda se dodržují pravidla o maximální délce směny 

* dává povinnost dopravci oznámit provozovateli dráhy, že strojvedoucí zahájil a ukončil jízdu z aplikuje unijní železniční balíček, který zavádí mimo jiné nové podmínky pro uvedení dráhy do provozu či drážního vozidla na trh 

*  zavádí tzv. specializovanou infrastrukturu, což znamená, že je-li trať přetížena, je možné její užití omezit jen na jeden druh dopravy (osobní či nákladní) podle toho, co je v tu chvíli prioritou 

* od ledna 2022 má začít platit také nové nařízení vlády, které prodlužuje dobu odpočinku strojvedoucích mezi směnami z 6 na 7 hodin, čemuž se má přizpůsobit plánování směn

RYCHLEJŠÍ SANITKY

Dosud mohly sanitky, pokud zrovna nevezly pacienta, oficiálně jet maximálně »osmdesátkou«. Nově budou moci jet zpátky na základnu po dálnici klidně rychlostí 130 km/h a budou k dispozici dalším pacien tům rychleji.

S »CÉČKEM« NA TRAKTOR

S řidičákem skupiny C můžete nově řídit i traktor. Ty šlo dosud řídit jen s oprávněním skupiny T, jenže to činilo problémy cizincům, protože pro jeho získání je nutné mít v Česku obvyklé bydliště. Tahle úprava jim umožní řídit traktory u nás. Rezort si slibuje, že to pomůže vyřešit nedostatek pracovníků v zemědělství a lesnictví.

BODY ZA NULOVÝ SOUCIT

Kdo neoprávněně odstaví svůj vůz na parkovacím místě pro osoby se zdravotním postižením, nebo dokonce zneužije parkovací průkaz ZTP, dostane nově 2 trestné body.

POKUTA KVŮLI VÁŽENÍ

Odmítne-li řidič nákladního vozidla kontrolní vážení, zaplatí od letoška pokutu až 100 tisíc korun (dosud to bylo 30 tisíc korun). Cílem je dle ministerstva zmírnit rozdíl mezi postihem za přetížení vozu a za odmítnutí vážení, což bylo dosud mnohem výhodnější.

VÝJIMKA NA KOLE

Od ledna existuje výjimka z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty (či jiný vymezený prostor pro cyklisty), pokud by to mělo ohrozit bezpečnost či plynulost provozu.

PRYČ S VRAKY

Autovraky zabírají parkovací místa obcí, lidé s pojízdnými auty často nemají kde parkovat. Ačkoliv už loni pomohla novela, díky které šlo po patřičném upozornění odstranit vozidla s více než 6 měsíců propadlou STK, nyní přichází další změna. Dosud totiž mohl řízení o odstranění vraku zahájit jen vlastník komunikace, nově to budou moci udělat také obce.

METR A PŮL NA CYKLISTU

Podle novely zákona musí řidič motorového vozidla při předjíždění cyklisty dodržet bezpečný boční odstup 1,5 metru (u pozemních komunikací, kde je nejvyšší dovolená rychlost 30 km/h, pak stačí 1 metr). Jinak hrozí řidiči auta či jiného vozu, samozřejmě s podmínkou, že cyklistu neohrozí na životě, pokuta maximálně 2 tisíce korun.

Někde ji ale kvůli šíři komunikace zkrátka a jednoduše nepůjde dodržet. I proto má toto opatření sadu výjimek. Například v koloně předjíždí cyklisté, nikoliv řidiči, takže není třeba odstup řešit.

Řidič nemusí mít starost ani tam, kde jsou cyklopruhy. A v pruzích, kde místo na takový rozestup opravdu není a zároveň jsou ohraničené plnou čárou, můžete trochu vybočit, ale jen v mezích bezpečnosti. Teď jen zbývá přijít na to, jak tento odstup 1,5 metru nade všechnu pochybnost měřit a odchylky pokutovat. A na to zatím rezort nepřišel. Nakonec proto asi půjde jen o selský rozum a vzájemnou ohleduplnost.

POŘÁDEK V OPRÁVNĚNÍCH

Od letoška je přesně vymezeno, co se dá řídit s oprávněním AM a co s oprávněním B1, a to dle unijního práva.

 U dvoukolových a tříkolových vozidel budete potřebovat oprávněné AM pro vozidla s rychlostí více než 25 km/h. Pro pomalejší vozidla nebude třeba žádné oprávnění (dosud spodní limit nebyl). 

S oprávněním AM půjde řídit čtyřkolky s výkonem motoru až 6 kW (dosud bylo maximum 4 kW). 

S oprávněním B1 bude možné řídit terénní čtyřkolky s jakkoliv výkonným motorem (dosud to bylo max. 15 kW).

VODNÉ A STOČNÉ? BUDE VYROVNÁNÍ!

Ministerstvo financí vydalo s platností od 1. ledna 2022 až do roku 2026 nový cenový věstník regulující ceny vodného a stočného. Podle rezortu nově vydaný výměr přináší hned několik novinek, které budou mít pozitivní dopad na cenu vody pro spotřebitele.

Tou nejdůležitější je tzv. vyrovnání: pokud společnost vybere ve vodném a stočném více, než měla, bude tyto prostředky v následujících letech muset vracet spotřebitelům formou nižší ceny. Rezort chce tlačit na to, aby služby zlevnily, ale nejspíše dosáhne jen toho, že budou zdražovat pomaleji.

Cena vodného a stočného v Česku vytrvale roste, od 1,5 koruny v průměru za kubický metr v roce 1990 po 91,7 koruny v dubnu loňského roku. V květnu 2020 vlivem snížení sazby DPH z 15 na deset procent průměrná republiková cena klesla k 89 korunám, ale v roce 2021 už převyšovala 93 korun a letos se v některých městech čeká i cena přes stovku!

DOTACE NA KOTLE

S letošním jarem začnou jednotlivé kraje nabízet nízkopříjmovým domácnostem dotace na výměnu starých kotlů. Ty jim mohou pomoci pokrýt až 95 procent nákladů.

„Na výměnu kotle na pevná paliva 1. a 2. emisní třídy dosáhnou domácnosti s čistým příjmem, který nepřekročil v roce 2020 limit 170 900 korun (14 242 Kč na osobu a měsíc),“ přibližuje Petra Roubíčková, mluvčí rezortu životního prostředí. Domácnosti, kde žijí jen důchodci se starobním důchodem nebo invalidním důchodem 3. stupně, pak mají na dotace nárok automaticky. Možnost vyměnit si kotel ale mají nadále i ostatní domácnosti, těm může příspěvek pomoci uhradit až 50 procent nákladů.

Ekonom Kovanda o „krušném" roce 2022: Ceny porostou rychleji než mzdy.

Video
Video se připravuje ...

Ekonom Kovanda o „krušném" roce 2022: Ceny porostou rychleji než mzdy. Připlatíme si za všechno Pavlína Horáková, Aleš Brunclík