Dead Space remake - trailer Electronic Arts

Remakům hororů se daří. Jasným důkazem je toho letošní Resident Evil 4, který je ještě lepší než originál. A jde o prodejní megahit. Tvůrce prvního dílu Dead Space Glen Schofield zase na konci loňského roku přišel s vlastním projektem The Callisto Protocol, který je jasně inspirován jeho nejslavnějším dílem. Z něj se ale hitovka nestala. Fanoušci hororů však mají evidentně žně. Já osobně jsem před zde recenzovaným remakem dohrál originál z roku 2008, který podle mě i dnes obstojí.

Remake jako řemen

Nicméně chápu, že požadavky moderních hráčů jsou jiné než u takového retromila, jakým je má osoba. Remake takto důležitého milníku herních sci-fi hororů proto podle mě vznikl právem. Již na první pohled je vidět, jak klasická a dnes již dvě generace konzolí stará videohra prokoukla. Příběh se drží originálu, ale je zároveň jako celá hra pozměněn, upraven a rozšířen. Fandové originálu se však bát nemusí, jeho kostra zůstala stejná. Hlavním hrdinou je opět inženýr Isaac Clarke. A tentokrát není němý.

Právě díky rozšíření příběhu přibyly nové dialogy. Isaac je navíc nejenom více slyšet, ale také vidět, protože si svoji ikonickou helmu sundává častěji než před 15 lety. Nové rozhovory i scény jsou rozhodně plusem. Isaac míří na těžařskou vesmírnou loď USG Ishimura, která se vznáší na orbitě planety Aegis VII a záhadně se odmlčela. Je na něm a dalších členech jeho posádky, aby zjistili, co se stalo. Isaacův záměr je ale též osobní. Na palubě Ishimury se nachází jeho snoubenka Nicole Brennan.

Ohyzdní nekromorfové stále nahánějí hrůzu

Jenže na těžařské lodi rozjeli své nekalé praktiky náboženští fanatici Unitologové a z posádky se stali ohyzdně zmutovaní nekromorfové všech možných i nemožných tvarů a velikostí. Tyto kreatury je potřeba rozstřílet na kusy, amputovat jim končetiny a... Prostě z nich udělat krvavou kaši. Dead Space je stejně jako originál akční horor snímaný kamerou z třetí osoby. Isaac se umí ohánět i zblízka a taky pořádně dupat. Fanoušci se nemusí bát, že by ikonické rozšlapávání nekromorfů chybělo.

Nechybí. Budete jim šlapat po lebkách i dalších kostech a dupat po jejich mrtvolách do doby, než vytvoříte obskurní červené jezírko z krve. Úroveň zobrazeného násilí je extrémní. A tak to má být! Stejně tak byla zachována hutná hororová atmosféra. Při hraní je hráč neustále postavován před nepředstavitelné hrůzy, které Unitologové stvořili. Chvíli se bojíte jít temnou chodbou, abyste následně vyjekli v hrůze, až po vás skočí ohyzdný nekromorf. Remake Dead Space si nebere servítky.

Plasmová řezačka a další libůstky

Samozřejmě nejste bezbranní. Už základní plasmová řezačka se třemi paprsky dokáže udělat z nekromorfů sekanou. I další kousky z bohatého arzenálu jako automatická puška nebo ripper alias trhač se svými ozubenými kotouči stojí za to. Nově mají sekundární režim střelby a bohatší systém upgradů. Jen počkejte, jaké možnosti a funkce v nich odemknete. To samé platí i o vašem obleku. Opět je vybaven stází pro zpomalení nepřátel i objektů a kinezí pro přitahování i odpalování, čeho se vám zlíbí.

Souboje s nekromorfy jsou zábavné a akční. Dojde ale i na konflikty s masivními bossy, k jejichž poražení bude zapotřebí přijít s účinnou taktikou. Isaac jako inženýr bude muset opravit na Ishimuře kde co, což znamená, že ke slovu přijdou i hlavolamy. Nad řešením některých chvíli mozek potrápíte, ale většinu z nich budete mít hotové raz dva. I když je hra stejně jako originál rozdělena do kapitol, je pohyb po vesmírné lodi volnější. Můžete se tak různě vracet do jejích zákoutí.

Dead Space à la Metroidvania

Díky vylepšení bezpečnostní prověrky se pak dostanete do míst, kam jste předtím nemohli apod. Z Dead Space se tak s troškou nadsázky stala lehká Metroidvania. Upgradování obleku a zbraní je hodně zábavné. A vyplatí se. Remake navíc nabízí možnost nové hry +, takže ho můžete po dohrání rozehrát znovu s již získaným vybavením. Další velkou novinkou jsou nepovinné vedlejší mise. Jsou spíše jednoduššího a kratšího pojetí, ale i tak rozšiřují příběh a přinášejí hře další kus hratelnosti.

Životnost hry je ostatně obstojná. Dohrál jsem ji za něco málo přes 15 hodin, když jsem se na Ishimuře loudal a splnil všechny vedlejší mise. Celkem jsem ale u hry strávil více času, ale o tom až o trochu níže. Z technického hlediska remake samozřejmě prokoukl. Hra běží na grafickém enginu Frostbite a je na ni radost pohledět. Ať už se budete kochat vesmírnými plavidly nebo se děsit nad nekromorfy, Dead Space je prostě hezká hra, i když se sem tam něco rozkostičkuje. Hráč ocení i absenci nahrávacích časů.

Ach ty bugy

SSD dělá své. Bohužel je zároveň hra i pět měsíců od svého vydání ve značně nedokončeném stavu. Technické chyby přitom ovlivňují samotnou hratelnost. Stalo se mi například, že jsem déle než hodinu bloudil po lodi a stále nemohl dorazit ke svému cíli, než mi došlo, že jde o bug. Na ty jsem narážel častěji, než bych si přál. Několikrát jsem propadl texturami nebo mi zmizel Isaac, já vůbec neviděl jeho postavu a nemohl pokračovat dál. Doporučuji proto ukládat na více pozic.

59 fotografií

Přemazávání starších pozic mě stálo asi dvouhodinový návrat ve hře zpět. A to opravdu nechcete zažít. Solidně jsem si zanadával. Remake Dead Space od Motive Studio je brutální sci-fi horor, který by si měl zahrát každý vyznavač žánru. Přináší to, co hráči milovali na originálu, i spoustu nového obsahu. Grafické vylepšení je navíc obrovské. Jen je škoda, že technický stav hry není lepší. Tolik chyb, bugů a glitchů si Dead Space zcela jistě nezasloužil.

Hodnocení Blesk.cz: 81 %

Remake, jak má být
Grafika skutečně prokoukla