The Callisto Protocol - trailer Striking Distance Studios

Série Dead Space od dnes již neexistujícího vývojářského studia Visceral Games patří ke kultovním herním sci-fi hororům, na které hráči dodnes s láskou vzpomínají i si je aktivně připomínají. Tvůrce prvního dílu Glen Schofield se rozhodl vrátit ke svému nejznámějšímu dílu alespoň stylově. Zatímco remake Dead Space pomalu klepe na dveře, na konci loňského roku vyšla Schofieldova nová hra, která se ani netváří, že je něčím jiným, než kopií výše zmíněné klasiky.

V hlavní roli Josh Duhamel

Ať už je to zobrazení zdraví hlavního hrdiny na krku, inventář, šlapání na mrtvoly nebo antigravitační zařízení – The Callisto Protocol je Dead Space jako vyšitý. Ale to vůbec nevadí, protože jak už jsem poznamenal, herních sci-fi hororů na trhu zase tolik není. Příběh The Callisto Protocol se odehrává v roce 2320 a začíná na palubě vesmírné nákladní lodě Europa, kde se hráč seznamuje s hlavním hrdinou Jacobem Leem s tváří hollywoodského fešáka Joshe Duhamela (Transformers).

Jenže na Europu zaútočí teroristická organizace Outer Way vedená Dani Nakamurou, kterou ztvárňuje Karen Fukuhara (seriál Banda). Loď se zřítí na měsíc Jupiteru Callisto poblíž nechvalně proslulé věznice Black Iron, kde vyložila svůj náklad. Jacobův parťák při havárií umírá a on sám se ocitá zařazen jako mukl mezi vězně ve snad nejhorší base v celém vesmíru. Začíná holý boj o přežití, který nabere pekelné obrátky, když se ve věznici objeví ohyzdní a zdeformovaní biofágové.

Příběh není kdovíco, ale neurazí

Příběh není kdovíčím extra, ale rozhodně neurazí. Je to taková béčková klasika s nějakým tím povinným zvratem. Hráč však Jacobovi fandí a věří mu emoce, které prožívá. Z herního hlediska je The Callisto Protocol akční sci-fi horor snímaný z pohledu třetí osoby. Hra však není vyloženě střílečkou. Tedy ne tak úplně. Střílí se v ní hodně a často, ale stejně tak nebo spíše ještě více je důležitý boj nablízko. Hlavní hrdina je vybaven elektrickým obuškem, kterým dokáže z mutantů vymlátit duši.

Nejde přitom jenom o bezhlavé bušení do tlačítek. Soubojový systém je zapotřebí si osvojit, protože v něm hraje důležitou roli i uhýbání, bloky a dva druhy ataků. Jednoduše řečeno: není to žádná sranda se v The Callisto Protocol ohánět. Spousta hráčů na boj ve hře nadávala, ale já proti němu poté, co jsem se s ním sžil, nemůžu říct křivého slova. Naopak ho považuji za zajímavý. Málokterá hra stejného ražení klade takový důraz i na akci nablízko. Časem se vám do rukou dostane i palebný arzenál.

Vytiskněte si zbraň

Naleznete tu klasiky jako pistoli, brokovnici, samopal atd. Respektive nejdřív jejich plány, díky kterým si je vytisknete ve futuristické tiskárně. Těch je po hře rozeseto nespočet a slouží nejenom jako místa ke tvorbě zbraní, ale i k jejich upgradům či výrobě zdraví a munice. Té ve hře ani na střední obtížnost příliš není. I proto se na váš jiskřící obušek nebude nikdy prášit. Akce je v The Callisto Protocol hodně a je brutální. Úroveň znázorněného násilí je ve hře extrémní a někdy až nechutná.

Biofágy trháte na kusy. Slouží k tomu i antigravitační rukavice, kterou můžete monstra házet do různých pastí jako na bodce nebo do obřích větráků. Po všech zamordovaných hnusech lze také po vzoru Dead Space nechutně šlapat, díky čemuž můžete získat náboje, zdraví nebo peníze. Biofágové jsou děsivá a ohyzdná monstra s nápaditým designem a všech možných velikostí i tvarů. Pamatujte, že jejich slabinou jsou chapadla. Na ně se musíte zaměřit jako první.

Extrémní násilí

Pokud je nezlikvidujete, stanou se protivníci ještě silnějšími. Nechybí ani souboje s bossy v tyrant stylu série Resident Evil. Škoda jen, že The Callisto Protocol nenabízí po dohrání možnost nové hry +, takže je těžké vyzkoušet si mordování biofágů všemi zbraněmi upgradovanými na maximum. Maximálně vylepšit se mi totiž podařilo na jedno hraní jen jeden kousek. Násilí je hodně vidět i při animacích smrtí Jacoba. Ten při nich přichází o oči, údy a kdovíco ještě. Pokud máte rádi splattery, tohle je hra pro vás.

The Callisto Protocol navíc dokáže vyděsit. Chvílemi je docela strašidelný. Prostředí, v němž se budete procházet, je navíc atraktivní. Podíváte se přitom nejenom do věznice Black Iron, ale i do laboratoří, různých základen, a dokonce na povrch Callista, který je plný ledu a sněhu. Je však škoda, že je hra mnohdy až příliš lineární. Zabloudit v ní skutečně nelze. Co se technické stránky týče, je The Callisto Protocol naprostá extratřída. Grafika je dokonalá, modely postav vypadají jako skuteční herci a prostředí je taktéž pěkné.

Sci-fi horor, jak má být!

Na výběr je přitom tradiční volba vyšší rozlišení vs. rychlejší framerate. Zvolil jsem první možnost a hra se mi lehce trhala jenom v jedné lokalitě. Dabing je naprosto profesionální a ozvučení také. The Callisto Protocol není tak skvělým titulem jako původní Dead Space a faktem je, že soubojový systém nemusí sednout každému. Pro mě jde však o cenného zástupce žánru sci-fi horor, kterého jsem si užil od začátku do konce během zhruba dvanáctihodinové kampaně. Za mě tedy rozhodně jo!

66 fotografií

Hodnocení Blesk.cz: 80 %

Fenomenální grafika