Resident Evil 4 (remake) - trailer Capcom

Japonský videoherní gigant Capcom se veze na vlně remaků již dlouho. První Resident Evil se dočkal přepracování už v roce 2002, dvojka v roce 2019 a třetí díl o rok později. Nyní přišla na řadu do nebes vychvalovaná čtyřka, která před 18 lety způsobila poprask nejenom na poli hororů, ale ve světě videoher jako takovém. Vždyť revolucionizovala podobu moderních her. Kameru „zpoza ramene“ si osvojila řada populárních titulů včetně konkurenční zombie série The Last of Us.

Zkušený vývojářský tým nahradil mamlase

Svižnější a akčnější pojetí také udělalo své. Nyní je tu Resident Evil 4 v remaku, který mají na svědomí převážně vývojáři z interního studia Capcomu Division 1. Ti nahradili nekňuby, kteří celkem zpackali remake trojky. Výsledek je dechberoucí. Příběh je známý, ale je jako celá hra přepracován a nabízí nové události, scény i výrazné změny. Policejní nováček Leon S. Kennedy, který přežil zkázu města Raccoon City, byl chtě nechtě naverbován vládou USA a přeměněn v živou zbraň.

Nyní je vyslán do odlehlé španělské vísky, kde má ze spárů místního kultu Los Iluminados získat dceru amerického prezidenta Ashley Graham. Jenže i když vesnice není zamořená zombiemi, s jejími obyvateli je něco v nepořádku. Jsou totiž ovládáni nebezpečnými parazity zvanými Plaga (ve španělštině Las Plagas). Ti z nich dělají agresivní nepřátele, kteří spolu komunikují, spolupracují a jsou o hodně chytřejší než nemrtví. Jde o nebezpečné protivníky, kteří dokážou Leonovi pořádně zatopit.

Krauserův drsný výcvik

Zvláště, pokud je jich výrazná početní převaha, která na vás útočí ze všech stran. K jejich likvidaci lze využít širokou nabídku u legendárního obchodníka vylepšitelných zbraní. K dispozici jsou klasiky jako pistole, samopaly, brokovnice, odstřelovačky i další. Chybět nemůže ani Leonův legendární nůž, se kterým se ohání jako mistr díky tvrdému výcviku Jacka Krausera. Dokonce s ním dokáže odrazit útoky nepřátel. Hodí se i k nově přítomným kradmým útokům.

Nůž je ale zapotřebí opečovávat a opravovat. V boji ve výjimečných případech mohou pomoci i hospodářská zvířata. Zkuste s nimi interagovat a sami uvidíte. Remake je vylepšen, i co se týče samotného boje. Nyní je konečně možné chodit i mířit zároveň, což je věc, bez které se dnes neobejdete. Naštěstí zmizely zastaralé QTE (quick time events). Akční pojetí tohoto hororu podtrhuje i možnost likvidovat vesničany kopem z otočky. Bez něho by to nebyl pravý Resident Evil 4.

Ozdravné byliny - klasika série Resident Evil

Nechybí ani klasiky série – tvorba léčebných lektvarů z bylin a nábojů ze střelného prachu a surovin. Chybět nemůže ani legendární psací stroj, který slouží k ukládání pozic. Nyní však poslouží i jako rozšířené úložiště pro předměty, které se nevejdou do Leonova kufříku zastávajícího roli inventáře. Ano, tuto roli dříve zastávala bedna, nyní je vše zjednodušené. O hlavolamy, které baví i zaměstnají mozek, nouze též není. I ony jsou přepracované a nyní mnohem nápaditější.

Celkové pojetí hry je temnější, drsnější a dospělejší. Ubylo nejapných vtípků, dialogy jsou mnohem rozumnější. Násilí je vystupňováno. Nechybí ani masakry typu prsty v obou důlcích a podobně. Přítomný je i už zmíněný prodejce, který ze svých zahalených úst sype jednu hlášku za druhou. Některé poznáte, jiné jsou zase úplně nové. U tohoto maskovaného podivína získáte nejenom nové zbraně a předměty, ale taktéž jejich vylepšení. Prodat u něj lze cokoliv, co nepotřebujete.

Děsivé lokace

Nejvíce však vyděláte na prodeji pokladů, které ozdobíte drahými kameny. Kšeftovat se prostě vyplatí! Navíc u obchodníka narazíte na střelnici, kde se můžete zlepšovat i získat vzácné předměty nebo pro něj lze plnit vedlejší mise. Prostředí, v nichž budete bojovat s vesničany, mutanty a v neposlední řadě i bossy, je děsivě nádherné. Projdete se rozpadlou vesnicí, zamíříte ve člunu na přilehlé jezero, projdete se strašidelným hradem i kobkami a zavítáte i na odlehlý ostrov.

Prostředí jsou kompletně přepracována k lepšímu. Samotná životnost hry je přitom parádní. Při prvním průchodu jsem se loudal, plnil vedlejší mise a hru dokončil za neuvěřitelných 25 hodin. Jasně, mohlo to být rychleji, kdybych spěchal, ale já se tímto tempem bavil. Tento horor se navíc pyšní možností nová hra+, takže se opakované hraní rozhodně vyplatí. Resident Evil 4 je prostě remake jako kráva. Hra je předělána s citem, nadšením a přináší toho spoustu nového včetně nepřátel, lokací, scén atd.

Povedenější než originál

Nebál bych se podotknout, že je hra dokonce lepší než originál. A to je už co říct! Jediné, co mi tu chybí, je přídavek Separate Ways, jenž nebyl v původní GameCube verzi, ale dočkali jsme se ho hned v první konverzi pro PlayStation 2. Nyní nejspíš až jako DLC – stahovatelné rozšíření. Z vizuálního hlediska jde o naprostou nádheru v děsivém slova smyslu. RE Engine cení své dravé zuby. Oceníte ho při exploraci prostředí, které je plné detailů. Temných a děsivých detailů.

65 fotografií

Viditelnost je přitom maximální. Tedy pokud to tvůrci chtějí. Zavítáte i do míst, kde je záměrně p*d vidět. Design monster a vesničanů je propracovaný a děsivý. Všichni velmi prokoukli! To samé platí o postavách lidí. V obličeji rozeznáte i jejich grimasy.  Animace všech je přitom taktéž parádní. Možnost výběru mezi lepším rozlišením a frameratem nechybí. Hudba a dabing jsou na maximálně profesionální úrovni. Majitele PlayStation 5 navíc potěší citelná podpora ovladače DualSense. Resident Evil 4 remake se prostě extrémně povedl. Dokonce více než jsem čekal. Je lepší než originál a vy si ho prostě musíte zahrát!

Série Resident Evil přehledně na Blesk.cz

Hodnocení Blesk.cz: 95 %

Remake, jak se sluší a patří!