Crash Bandicoot 4: It's About Time - trailer PlayStation
Hratelnost ze staré školy
Vydavatel Activision se proto rozhodl pro tzv. retcon. Jde o pokračování, jež navazuje na původní trilogii, která se stala kultem a nehlásí se k dílům, jež následovaly po ní. Co je ale nejdůležitější, Crash Bandicoot 4: It's About Time přináší starou dobrou hratelnost, která si ničím nezadá s originálem, ale nyní je 24 let po jeho vzniku vypilována k dokonalosti.
Hra je tedy opět trojrozměrnou hopsačkou v uzavřených koridorech, která se v určitých lokacích mění na 2,5D skákačku pomocí úhlu kamery. I když nejsou herní světy otevřené, jejich design je propracovaný. V levelech se vyplatí nejenom sbírat Wumpa ovoce a ničit bedny, ale je také důležité nepodcenit exploraci. Narazit můžete na bonusové úrovně i diamanty. Ty po sesbírání odemykají vtipné kostýmy.
Úrovní je habaděj
Flashback videokazety zase zpřístupní úrovně v laboratořích Dr. Neo Cortexe v době, kdy dělal na Crashovi pokusy. Výčet možností, co si zahrát, ale nekončí. V pozdější fázi hry získáte i možnost hrát úrovně v N. Verted režimu, který je zrcadlově obrátí a dodá jim osobitý grafický styl. Přítomné jsou navíc i časovky, při nichž se nevyplácí loudání.
Podíváte se do nejrůznějších světů – pirátského, dinosauřího, futuristického i ledového. Jde o klasická prostředí, ale ve hře jsou zpracována opravdu hezky. Hopsání je obohaceno o běhání po zdech, jízdy po kolejích a zábradlí, na hřbetu ledního medvěda i dinosaura, plavbu na lodi, útěky před gigantickými monstry a samozřejmě souboje s bossy, které nesmí chybět. Ale to stále není vše.
Kvantové masky
Velkou novinkou jsou ve čtvrtém řadovém díle kvantové masky, které vám při nošení dodají nové schopnosti. Jde nejdříve o fázování, díky němuž můžete přepínat mezi předměty, které se objeví a zase zmizí. Další maska zase využívá temnou hmotu, díky té se v roztočeném víru stanete odolní proti některým útokům a zároveň můžete zničit více předmětů. Pohyb v prostoru je ale obtížnější.
Třetí a čtvrtá maska přinášejí možnost zpomalit čas a změnit gravitaci. Že díky nim zažijete hodně roztodivné trampoty, je nad nebe jasné. I když tedy zůstala stará dobrá hratelnost nezměněna, nové prvky ji hezky obohacují a rozšiřují. Pořád to ale není vše, co Crash Bandicoot 4: It's About Time ve svém příběhovém režimu nabízí. Hrát totiž můžete nejenom za Crashe, ale i jeho kamarády.
5 hratelných postav
V srsti bandikutovy sestry Coco jde z herního hlediska o to samé. Má stejné schopnosti jako Crash a jedná se tak spíše o jiný kostým než postavu. Hra za Tawnu je ale už jinačí káva. Nejenom, že se umí ohánět, ale také má vystřelovací hák, s jehož pomocí se dostane tam, kam bandikuti nemohou. Naprosto odlišný herní zážitek vás čeká i za Dingodila, který je hybridem dinga a krokodýla.
Je totiž ozbrojen vakuovým kanónem. S jeho pomocí fouká i saje. Přisát si tak může k sobě výbušnou bednu, kterou pak odfoukne na nepřátele. Díky větrnému kanónu se s ním také můžete nějakou dobu vznášet ve vzduchu. Posledním do party je sám padouch Neo Cortex. Ten neumí dvojitý skok, ale dokáže se odmrštit vpřed. Navíc pomocí své zbraně mění nepřátele v plošiny.
Moderní i retro obtížnost
Případně také v trampolínové plošiny, po nichž může hopsat. Škoda však, že míření u Dingodila a Neo Cortexe je hodně nepohodlné a nepřesné, protože nemají žádné zaměřovače. Různé postavy procházejí úrovně jinak a dodávají hře rozmanitost. A že těch levelů ve hře je. V různých variacích a se všemi možnými bonusovými úrovněmi je jich přes sto. První díly Crashe Bandicoota byly známé vysokou obtížností.
Dohrát je bylo docela o nervy. Čtyřka nabízí moderní a retro obtížnost. V druhé jmenované je všechno jako zastara. Máte omezený počet životů, a když o ně přijdete, nepokračujete ze záchytného bodu, ale k naštvání od začátku úrovně. Moderní nabízí neomezené životy, ale i s nimi není hra vyloženě lehká. Jistě, je snazší, ale stejně vás některé úseky potrápí. Ve skutečnosti jsou někdy až příliš frustrující.
Šikovný stín
Moderní režim občas alespoň vypomůže tím, že po několika neúspěších, po nichž odletěl bandikut do nebe, nabídne nový záchytný bod na půli cesty. Obrovským pomocníkem je také nově přítomný zvýrazněný stín, který vám napoví, kam vaše postavička dopadne. Samozřejmě si ho můžete vypnout, pokud jste masochisté. V tom případě ale rovnou doporučuji sáhnout po retro obtížnosti.
Osobně si ale myslím, že ta je pro většinu dnešních pohodlných hráčů nad jejich síly. Po jeho vyzkoušení se mezi ně nejspíš také už řadím. Hra má příběh o cestování v čase a prostoru, ale upřímně hraje druhé housle. I přes přítomnost enormního množství zajímavých a zábavných postaviček dokáže nudit. Hra podporuje i multiplayer, ale ten je zde jen tak, aby se neřeklo.
Multiplayer je jen do počtu
Působí vážně tak, že ho tvůrci přidali jen do počtu. V kampani se můžete střídat o ovladač s kamarádem, nebo si stejným způsobem až ve čtyřech můžete dát závody na čas nebo utkání o co nejvíce zničených krabic. Žádná sláva to není. Z technického hlediska je na tom Crash Bandicoot 4: It's About Time hodně dobře. Tvůrcům se podařilo zachovat původní vizuální styl.
Přesto je pestrobarevná grafika ostrá, moderní a nechybí spousta pěkných detailů. Na hru se hodně hezky kouká a vyloženě připomíná nedělní animák. Dabing i hudba jsou v pohodě. Crash Bandicoot 4: It's About Time tak uspěl v tom, v čem měl. Jde o pokračování původní trilogie, u něhož máte pocit, že do série sedne jako dětská prdelka na nočník.