Death Stranding – trailer PlayStation/Sony/Kojima Productions

Nic jen vzdáleně podobné Death Stranding tu dosud nebylo. O originalitě této výjimečné videohry lze napsat mnoho, ale žádná slova ji nedokážou plně vystihnout. Slavný Hideo Kojima po hořkém odchodu z vydavatelského domu Konami sliboval věci nevídané. Nakonec svým slibům dostál. Death Stranding je ojedinělý herní zážitek. Nutno však dodat, že rozhodně není pro každého.

Vtahující příběh

Filmový příběh hry je jedním z jejích největších taháků. Je promyšlený, nepostrádá hloubku, má skvěle vykreslené postavy, nechybí v něm zvraty, a jak je u Kojimy zvykem, nouze není ani o události, které se rozum zdráhá pochopit. Stejně tak nabízí story Death Stranding mnoho příležitostí k vlastnímu výkladu věcí viděných a prožitých. Příběh je prostě skvělý a nesmírně vtahující.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Záměrně nabídnu jen malou ochutnávku toho, co vás čeká. Neodpustil bych si vás připravit o překvapení a úžasy, kterými je hra nabita. Její příběh se odehrává v budoucnosti, kterou postihl nevysvětlitelný Příliv smrti (Death Stranding) a zapříčinil, že se světy živých a mrtvých protnuly. Z Ameriky se stal nehostinný kontinent, kde se pohyb na povrchu často rovná boji o život.

V hlavní roli poslíček

Lidstvo se schovává v posledních městech ukrytých hluboko v podzemí. Spojené státy jsou cokoliv, jen ne spojené. Jejich jedinou nadějí na záchranu je stejně jako v případě celého lidstva poslíček Sam Porter Bridges s tváří Normana Reeduse (Daryl z The Walking Dead). Jedině on má dostatek odvahy a zkušeností, aby mohl lidstvo opět sjednotit. Právě spojení a kontakt jsou velkými tématy hry.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Dalšími a neméně důležitými jsou (posmrtný) život, láska, přátelství, obětování, znovuzrození a mnoho, mnoho dalších. Kojima si neukousl s tímto svým dítkem malé sousto, ale nakonec dokázal příběh podat tak, že ho budete stejně jako já hltat. Bude vás zajímat, co se stane dál. Budete si namáhat šedou kůru mozkovou nad tím, co se vlastně děje. A budete chtít víc a víc, než dojdete na konec.

Hollywoodské obsazení

Příběh navíc odhalí více ze svých tajemství při opakovaném hraní. Vše vidět při prvním hraní prostě a jednoduše nejde. Není to v silách žádného hráče. Nemalou měrou se na atraktivitě příběhu podílí i řada herců, kteří propůjčili Death Stranding své podoby, hlasy a i pohyby zpracované technologií motion capturing. Tolik slavných tváří ve videohře se vskutku jen tak nevidí.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Kromě Normana Reeduse se ve hře objevují Mads Mikkelsen (seriál Hannibal), Léa Seydouxová (Mission: Impossible – Ghost Protocol), Margaret Qualleyová (Tenkrát v Hollywoodu) a další. Štěk tu má i moderátor Conan O'Brien a významné role zastávají legendární režiséři Guillermo del Toro (Faunův Labyrint, Blade II) a Nicolas Winding Refn (série Dealer, Drive). Jde o prvotřídní hvězdnou sestavu.

Parádní česká lokalizace

Našinci budou nadšeni z toho, že budou jazyku rozumět. Česká lokalizace v podobě titulků a přeložených textů je totiž hodně povedená. Jde o jednu z nejlepších, jakou jsem na konzolích kdy viděl. Příběh Death Stranding je více než komplikovaný a zamotaný a díky přítomné češtině si ho lze lépe užít. Původní dabing je samozřejmě skvělý. Reedusovo známé chrčení a bručení se k jeho postavě hodí.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Jak se Death Stranding hraje, není úplně snadné vysvětlit. Na první pohled se může zdát, že jde jen o simulátor chození, což není pravda. A to i když si nejednou doslova prošoupete boty. Přesto hraje chůze a pohyb celkově ve hře obrovskou roli. Vaším úkolem je spojit to, co zbylo z Ameriky v jeden celek. K tomu potřebujete vytvořit stabilní chirální síť, což je, dejme tomu, futuristická verze internetu, kde se vše sdílí, plus milion věcí navíc.

Po svých i ve vozidlech

K tomu, abyste byli úspěšní, musíte hodně cestovat. Obyvatelé jednotlivých měst a usedlostí potřebují životně nutné donášky a v celém vesmíru není nikdo povolanější než poslíček Sam. Balíky s ním budete dodávat nejdřív pěšky, pak si na pomoc vezmete připojitelné vznášedlo, abyste si nakonec pomohli na cestách reverzní tříkolkou a náklaďákem. Dopravit náklad do cílové destinace není přitom nic snadného.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Vše začíná jeho správným složením. Je totiž nesmírně důležité, jak zásilky a výbavu poskládáte. Rozvržení je klíčové. Naštěstí lze využít možnosti automatického uspořádání, které často přijde vhod. Sam nosí balíky nejenom v krosně na zádech, ale připevnit je může i k rukám a nohám. Postupem času si pak při cestách na svých pomůže různými typy podpůrných skeletů jako rychlostí nebo terénní.

Rozložte si náklad

Kromě rozložení nákladu je důležitá jeho celková váha. Těžiště určuje to, na jakou stranu se budete kymácet. Samotný pohyb s těžkým nákladem není žádný med. Jakákoliv nerovnost na povrchu je znát a běda, jakmile se dostanete do horského terénu nebo se budete brodit řekami. Důležité je pro lepší stabilitu i držení popruhů krosny. Když tímto stylem budete zdolávat kopce, budete cítit každou vibraci DualShocku 4.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Ovládání je celkově velmi vymazlené, využívá všechny možnosti ovladače včetně touch-padu a sedne do rukou. Sžít se s ním ale chvilku potrvá. Svou roli při cestování sehrává i počasí. Vítr vás dokáže pořádně rozhodit a navíc se budete potýkat s časodeštěm. Jde o originální prvek, který způsobuje předčasné stárnutí všeho, s čím přijde do kontaktu. Když zmáčí lidi, objeví se jim vrásky a šedivé vlasy.

Ostatní hráči vám pomáhají

Ale i zboží, výbava a vozidla zrezaví a přestanou fungovat. Sice si lze vyrobit sprej na opravu nákladu, ale někdy ani ten nestačí. Sam je stavitel a při propojování civilizace pomůže lidstvu výstavbou silnic, mostů, hlídkových věží, generátorů, obřích deštníků, které ochrání před časodeštěm, nebo úkrytů k hygieně a odpočinku. Zde se dostávám k zajímavé formě asynchronního multiplayeru. Při hraní budete pomáhat a bude vám pomáháno.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Vaše stavby se totiž ukážou v rozehraných příbězích ostatních hráčů a naopak. I vy budete moci použít jejich výtvory. Že se budou hodit, je nad nebe jasné. Tvorbu ostatních hráčů můžete ocenit lajky. Stavby s nejvíce lajky se budou nejčastěji objevovat v hrách ostatních. Zdvižené palce ostatně rozhodují o vývoji vaší postavy. Čím více lajků za doručené zásilky bez poškození a stavby, tím více věcí budete umět.

Slovníček: VV, PP a DOOMS

Tvořit budete moci více předmětů, unesete větší váhu atd. I když bude terén jedním z vašich největších protivníků, nebude jediný. Po krku vám půjdou VV (vyplavené věci), které se do našeho světa dostaly z říše mrtvých. Sam je dokáže díky nemoci DOOMS vycítit. K jejich odhalení má navíc velmi šikovného, ale dosti netradičního kamaráda. Jde o PP (propojený plod), který je umístěný v nádobě.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Ta je propojena s odradkem – scannerem, díky němuž PP ukáže směr, kde se VV nacházejí. Miminko dokáže mrtvé odhalit, protože se samo narodilo zemřelé matce – a pohybuje se tak mezi světy živých a mrtvých. Postupem času si Sam k PP vybuduje vztah, ale víc neprozradím. O plod je potřeba se dobře starat. Přítomnost VV ho děsí.

Konejšení plodu

Jakmile bude PP příliš vystrašené, přestane fungovat. Utěšit ho můžete kolébáním, při němž využijete pohybové senzory ovladače. Pláč i smích PP přitom vychází z reproduktoru DualShocku 4, což umocňuje zážitek z hraní. Pokud by ale byla tato forma ozvučení příliš děsivá a realistická, lze zvuk miminka nastavit tak, aby ho vydávala televize. Před VV je vždy nejlepší prchnout.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Lze je však zasáhnout i zbraněmi, které využívají Samovu krev. Ta jako jediná dokáže VV ublížit. Hlavní hrdina přitom nedokáže zemřít. Je totiž navrátilcem, který se po smrti vrátí vždy zpět mezi živé. VV ale nejsou jedinou hrozbou. Troskami civilizace se prohánějí MEZCI – bývalí kurýři, kteří zešíleli a jejich jediným cílem je kradení dodávek. I jim je nejlepší se vyhnout. Ne vždy se to však podaří.

Zabíjení se nevyplácí

Při boji s nimi je nejlepší používat nesmrtící techniku. Puška Bola střílí lano, kterým je lze svázat a znehybnit. Stará dobrá pěstní nakládačka je sice namáhavější, ale účinná. Časem dostanete do rukou i pistole, automatické pušky, brokovnice, granátomety a raketomety. A to jak ve smrtící, tak omračující podobě. Zabít někoho v Death Stranding se však rovná velkému problému.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Po něčí smrti dojde k odhmotnění a mrtvola po sobě zanechá obrovský kráter, který pohltí vše, co bylo kolem. Souboje celkově hrají ve hře druhotnou roli. Dochází k nim sporadicky. A ještě méně je soubojů s bossy. Přítomny sice jsou a některé z nich jsou povedené, ale jde opravdu jen o malou část hry, na které Death Stranding nestojí ani nepadá. Hra je zaměřená na spojování a dodávání zásilek.

Hra na hodně dlouho

A to vám vydrží na hodně dlouho. Osobně mi dohrání hry trvalo necelých 60 hodin, což je více než solidní životnost. Plnil jsem spoustu nepovinných úkolů, kterých hra nabízí přehršel. Kdybych je ale chtěl splnit úplně všechny, strávil bych u hry dalších 10 hodin nebo ještě déle. Hra je vskutku dlouhá a nabízí toho hodně včetně final saveu. I když je vtahující, dojde i na výjimečné okamžiky nudy.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Ono nést přes hory a řeky stoprvní zásilku může být unavující. Jde však o výjimečné okamžiky. Většinou je i ono obyčejné procházení neobyčejné. Může za to bravurně zpracovaná technická stránka Death Stranding. Hra běží na enginu Decima, který již využily hry jako Horizon: Zero Dawn, Until Dawn nebo Killzone: Shadow Zone. Opravdu, WOW, Death Stranding vypadá naprosto neskutečně.

Technicky bravurní

Grafika ždímá z PlayStation 4 Pro maximum, ale přesto běží hra plynule. Vykresluje vzdálená údolí, krásnou zeleň v okolí a nechybí ani spousta světelných a částicových efektů. Modely postav jsou přitom na maximální možné dnešní úrovni. A to se týká i jejich obličejů. Z animací jde hráči hlava kolem a není obtížné nabýt dojmu, že nejde o grafiku, ale o skutečné hollywoodské herce.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Ozvučení a hudba, o kterou se postaral skladatel Ludvig Forssell a alternativní formace Low Roar, jsou fenomenální. Jednotlivé songy se samy spouštějí při exploraci prostředí a člověk má pocit, že už nehraje, ale je součástí něčeho většího – interaktivního umění. Death Stranding je artová záležitost v tom nejlepším slova smyslu. Přesto, pokud budete dávat pozor, vše pochopíte.

Chyb je pomálu

Kojima totiž netlačil na pilu, oproti sérii Metal Gear Solid ubral na délce filmečků a stvořil něco ojedinělého. Při rozloze herního světa je až k nevíře, že se Death Stranding obešel bez technických kiksů a bugů. Jasně, viděl jsem v dáli doskakovat trávu a jednou jsem se při šplhání opíral o neviditelnou skálu, ale šlo o naprosto marginální věci, které přejdete mávnutím ruky.

Death Stranding pro PlayStation 4
Autor: Sony

Celkový dojem z technického stavu hry je skvělý. Jen si uvědomte, kolik hrbolků na horách je, a přesto jsou kolize dobře zpracované. K tomu jsou nahrávací časy až překvapivě krátké. Vytýkat Death Stranding cokoliv je hodně obtížné. Jde o maličkosti, které většinou nestojí vůbec za řeč. Osobně mi ale hodně vadil product placement. Chápu, že hra nebyla levná, ale reklama je přehnaná.

Trapný product placement

Vitalitu si totiž doplňujete pitím energy drinků Monster. A nemusím být doktor, abych chápal, jak je konzumace těchto nápojů ve velkém množství zdraví škodlivá. To se fakt nepovedlo. Vydání dlouho očekávaného Death Stranding je jednou z největších herních událostí roku. Hideo Kojima ukazuje, že má originální nápady a zkušenosti, jak je dotáhnout do cíle.

21 fotografií

Těžko odhadnout, jak herní veřejnost jeho novinku přijme. Jde o hodně netradiční dílo, které se milovníkům stříleček jako Call of Duty nezavděčí. Přináší však osobitý závan originality a nevšední artový nádech, netradiční náplň a fenomenální technické zpracování. Jde bez pochyb o jeden z nejdůležitějších a nejvíce přelomových titulů pro PlayStation 4. Díky, Hideo, za to, že tě máme. Jsi ten, kdo udává směr ostatním.

Hodnocení Blesk.cz: 93 %

Naprosto originální herní zážitek
Vtahující příběh plný šíleností