Poté, co byla planeta Helgan prakticky zničena, dovolila ISA znepřátelenému národu Helgast obydlit polovinu její domovské planety Vekta. Odvěcí nepřátelé tak nyní žijí v křehkém smíru, ve který ani jeden z nich nevěří. Navzájem se špehují, podnikají utajené výsadky do protivníkova území a studená válka se brzy změní v krveprolití.

Sirotek, voják, zabiják a hlavní hrdina

Příběh Killzone: Shadow Fall není žádným epickým veledílem, ve skutečnosti je plný klišé a předvídatelných událostí. Hlavní hrdina Lucas Kellan je s otcem nuceně přemístěn při budování Nového Healganu na Vektě pryč ze svého domova, aby byl brzy svědkem popravy svého jediného rodiče. Ze sirotků s touhou po pomstě se však stávají nejlepší vojáci a z Lucase se brzy stane stínový maršál, který vede do nepřátelského teritoria za obrovskou zeď, která od sebe odděluje oba národy, nejeden výsadek.

Atmosféra zmaru na vás bude na zničené planetě Helgan dýchat se všech směrů.
Autor: Sony

Atmosféra na vás dýchá všude kolem

Příběh Shadow Fall vás sice nepohltí, ale poprvé v sérii nabízí odlišný pohled na válku, ukazuje více jejích obětí, a to na obou stranách. V Killzone však nikdy nešlo o příběh, ale o ztvárnění války, její beznadějnosti, atmosféry a touze hlavních hrdinů bojovat. Nic z toho v Shadow Fall nechybí. Novinka, která se na trhu objevuje zároveň s konzolí PlayStation 4, ukazuje vše zmiňované o to působivěji díky nabušenému hardwaru nové mašiny.

Graficky lze Killzone: Shadow Fall jen těžko něco vyčítat.
Autor: Sony

S Killzone: Shadow Fall ukazuje PS4 svůj výkon

Obličeje postav jsou velmi detailní, byť jejich výrazy se příliš často nemění. V dešti jim stékají po tvářích jednotlivé kapky a hra oslní další řadou grafických efektů, jako tříštěním skla, částicovými efekty po výbuších a paprsky světla, které se prodírají přes rozpadlé budovy i skrze koruny stromů. Vizuálně je Shadow Fall tou nejkrásnější hrou, která je při startu konzole k dispozici. Prostě trefa přímo mezi oči.

Úrovně mají konečně otevřené části.
Autor: Sony

Rozmanité úrovně oslní

Hlavní série byla vždy lineární střílečkou z první osoby, a veskrze je tomu tak i v Shadow Fall. Některé levely však obsahují i rozlehlé prostory, jako nezapomenutelný les, vesmírný prostor nebo větší bojiště, ale většinu času koridor neopustíte. Jednotlivé úrovně jsou však tak nápadité, rozdílné a oku lahodivé, že vám to ani vadit nebude. Budete zasahovat v Helgasty obsazeném vlaku, provádět sabotáž nepřátelské základny, pokusíte se zničit celou vesmírnou stanici a zažijete i přistání na původním Helganu, od průniku z vesmíru do atmosféry.

Helgasté jsou nelítostní a nebezpeční jako vždy.
Autor: Sony

Vyzbrojen do akce

Zbrojní arzenál čítá slušných 22 kousků včetně nejrůznějších pistolí, lehkých a těžkých kulometů, ostřelovaček, rotačního kulometu, raketometů, omračujících a výbušných granátů, stejně jako nástražných min. Nejvíce se nám líbila hybridní puška a ostřelovačka LSR44, která je povětšinu času vaší hlavní zbraní, a elektrická puška se zaměřovačem Pnv06 Voltage, která pálí silné výboje. Ty projdou i skrze štít.

Neocenitelný pomocník OWL

Vaší největší zbraní, pomocníkem a zachráncem v jednom se však stane OWL, létající chytrý dron. Umí pálit po protivnících, vyvolat ochranný štít, hackovat počítače, elektrickým šokem vyřadit ochranné štíty protivníků, a navíc vystřeluje lano, po kterém můžete následně sjet přes značnou část úrovně. Mimo to vás umí injekcí adrenalinu i oživit poté, co padnete raněni na zem. Po jeho aplikaci se navíc zpomalí čas, takže máte šanci nepřátele, kteří vás málem zabili, poslat na onen svět efektivně a efektně.

Přestřelky mají šťávu a spád.
Autor: Sony

Akce střída akci. Hra má spád.

Helgasty budete likvidovat i potichu, škubnutím krku doprovázeným křupnutím vazu či bodnutím nožem, a to v několika místech, kde ke kradmému postupu hra vybízí. V těchto situacích hacknete i pavoučí roboty, kterými můžete odpálit bezpečnostní opatření dveří i kamery. Shadow Fall je ale především o akci a přímé konfrontaci a přestřelky jsou v této střílečce perfektní a mají spád. Akce střídá akci, napětí nepolevuje a hra je v podstatě bez hluchého místa.

Ukázka z Killzone: Shadow Fall pro PS4  Blesk - Ladislav Leimer

Vymletá vojenská palice aneb umělá inteligence

Jediné, co přestřelky brzdí, je umělá inteligence protivníků. Oni sami jsou totiž jedna velká brzda. I když zabijete ve dveřích jejich spolubojovníka, protože se krčíte nepozorovaně v rohu, stejně vám do stejné pasti naběhnou další čtyři vojáci. Když jsme několikrát spustili palbu a protivník stál u žebříku, zmateně po něm lezl nahoru a dolů, přičemž se ani v jednom místě nepokoušel palbu opětovat. Technických neduhů je sice pomálu, ale přítomné bohužel ve hře jsou. Propadli jsme i skrze textury někam, kam jsme neměli, a museli jsme restartovat celou sekci, protože v onom místě byl záchytný bod.

Nebezpečí, strach, smrt, taková je atmosféra v Killzone: Shadow Fall.
Autor: Sony

Bitvy nové generace na síti

Mimo působivou kampaň nabízí Shadow Fall samozřejmě i multiplayer pro 24 hráčů, za který už musíte platit a pořídit si službu PlayStation Plus. K dispozici jsou tři třídy vojáků – útočná, podpůrná a průzkumná. Každá má své slabé i silné stránky. Nic jako režimy však v Shadow Fall nenaleznete. K dispozici jsou pouze bitevní zóny, které si můžete upravit k obrazu svému. Změnit můžete úkoly i cíle, a vytvářet tak vlastně módy vlastní. A pokud se vám do toho nechce, vždy lze vybrat z přednastavených bitevních zón. Na výběr je deset map, které jsou dostatečně velké pro taktičtější bitvy. Jejich počet má navíc bezplatně vzrůst. Po online kláních získáte i zkušenosti, které můžete využít k vylepšení zbraní.

Ovládání padne do ruky

Ovládání hry je naprosto perfektní, a nový DualShock 4 se tak stává skutečnou zbraní. Analogové tlačítko R2 funguje díky novému tvaru skvěle jako spoušť a díky vylepšenému tvaru analogových páček, které nyní mají prohlubně a sedí lépe na palcích, je pohyb plynulejší a navíc i přesnější. Helgasty bude kosit i bez jakéhokoliv automatického zaměřovaní. Dotyková plocha ovladače slouží k výběru funkcí OWL, což nefunguje úplně přesně, ale zvládnout se to dá. O vašem zdraví vás navíc nebude informovat jen zakrvácená obrazovka, ale i samotný ovladač, který svítí barevně od zelené, přes žlutou, až po červenou, a dává tak proto srozumitelně, jak na tom jste.

12 fotografií

Jasná volba pro PlayStation 4 hráče

Killzone: Shadow Fall není revoluční střílečkou z první osoby, ale jde o zatraceně povedenou akci, u jejíž kampaně oceníte zábavnou akci v působivém prostředí, které svým zpracováním parádně ukazuje nový hardware. K tomu si připočtěte zábavný multiplayer, který rozhodně nehraje druhé housle, a vyjde vám titul, který, pokud jste si novou PlayStation 4 pořídili, prostě musíte mít. Jde o tu nejlepší volbu při startu konzole.

Krásná grafika ukazuje možnosti PS4

Akce, která má spád

Působivá prostředí