„Róza mně přikázala, že nesmím o pohřbu a o Janě s nikým mluvit,“ svěřila Aha! před obřadem Veronika Jeníková (58), která hrála s Janou v její vůbec poslední divadelní hře Velký holky nepláčou. „Jsem ráda, že pohřeb je v pátek až odpoledne. Na ráno mám objednaný stěhováky,“ prohlásila Jeníková den před tím, než jí Rozálie a Tereza zakázaly mluvit. Kdyby se prý ale poslední rozloučení konalo už dopoledne, Veronika by stěhováky odvolala.

Další rána

„Janu jsem považovala za rodinu. Hrály jsme spolu v Městských divadlech pražských, a když na tom nebyla zdravotně dobře, často jsem k ní chodila domů nebo ji vozila po doktorech,“ komentovala ještě před nakázaným bobříkem mlčení Jeníková a dodala, že ji smrt Šulcové úplně smetla. „Byla to další rána po tátovi, který mi zemřel před dvěma týdny,“ vysvětlila Aha!.

Aleš Cibulka na pohřbu Jany Šulcové Hana Höschlová

Jiné jméno

Pohřeb byl dokonce tak utajený, že na vývěsce oznamující pořadí a časy pohřbů bylo místo hereččina jména uvedeno, že pohřeb zde bude mít Kateřina Horáková. Dcery tak použily jméno hereččiny nejslavnější filmové postavy z komedie století S tebou mě baví svět. Zajímavé také je, že na seznamu obřadů je uveden rok 1983. Právě v tomto roce byl zmiňovaný film uveden do kin!

Polekali se

Přísný příkaz mlčet dostali všichni smuteční hosté. Někteří se dokonce tak polekali, že si cestu do motolského krematoria rozmysleli. „Nevím, proč s tím pohřbem dělali takové tajnosti. Jana Šulcová by si zasloužila obrovskou rozlučku. A nejenom s kolegy, ale především s lidmi, kteří ji milovali,“ řekl rázně Aha! Martin France (54), kterého Šulcová učila na DAMU.

Bez pozvání

„Chodil jsem na kurzy herectví do její vokovické vily. To ještě žila s Oldřichem Víznerem (76), tak jsme se tam pravidelně potkávali ve třech a občas jsem si povídal a hrál i s jejich dcerami,“ dodal. „Jsem si jist, že by Jana určitě chtěla, aby jí mohli dát poslední sbohem i její příznivci,“ prohlásil France.

Rodina Šulcové ale rozhodla jinak a velké štráchy dělala i s herci. Mnoho hereččiných kolegů bylo překvapeno, že je na poslední rozloučení nikdo nepozval.

Olga Želenská na pohřbu Jany Šulcové

K rakvi jen na pozvánky

Celé motolské krematorium před a v průběhu posledního rozloučení s Janou Šulcovou hlídali bodyguardi. Poklonit se herečce mohli jen ti, co obdrželi pozvánku, ti nezvaní byli vykázáni. Mnoho hereččiných kolegů dokonce odmítalo s Aha! mluvit se slovy: „Nezlobte se, rád si s vámi popovídám při jiné příležitosti.“ Až takovou hrůzu všichni měli z příkazu hereččiných dcer.

Proslov měl Cibulka

Smutečního proslovu se na žádost pozůstalých zhostil Aleš Cibulka (46). Podle něj by Jana nechtěla smutný pohřeb, proto připomněl několik jejích bonmotů a veselých historek. Smuteční síní se tak několikrát rozléhal smích. Pak zazněla píseň Sbohem, lásko od Waldemara Matušky (†76) a ústřední melodie z filmu Sedm statečných. Na obrazovce se promítaly záběry z nejslavnějších filmů Jany Šulcové. Mezi hosty byla spousta hereččiných kamarádů, její bývalý manžel Oldřich Vízner (76) se na pohřbu neobjevil!

Martina Růžičková Jelínková na pohřbu Jany Šulcové Hana Höschlová

92 fotografií