Cyklisté vytáhli kola, na pivo na posilněnou musí i letos zapomenout. Hrozí až 50 tisíc pokuta
Jaro se pomalu probouzí a láká ven cyklisty, mnozí z nich si během cest rádi dopřejí za odměnu pivo. Na to ale pozor, novela zákona, která by povolovala jezdcům 0,5 promile v krvi, zatím leží pouze ve Sněmovně. Za lehkou hladinku tak hrozí až 50 tisíc pokuty. Alkohol není ale to jediné, na co by si cyklisté měli dát pozor, jaro totiž láká i zloděje, kteří spatřují v kolech rychlý zisk. „V roce 2018 bylo odcizeno přes 4700 jízdních kol,“ varuje praporčice Hana Rubášová. Zanedbat by se neměla ani povinná a doporučená výbava, taková helma může zachránit i život.
Na kole bez problému s půl promile alkoholu v krvi – s takovým návrhem přišel loni Senát a v současné době ho posuzují výbory Poslanecké sněmovny.
„Považujeme za absurdní, že například na Moravě byly vybudovány za užití veřejných peněz vinařské cyklostezky, které cíleně vedou vinohrady a v okolí vinných sklepů, a přitom veřejná moc i malé ochutnání vína cyklistou postihuje. Podmínkou navrhované úpravy však je, že cyklisté pojedou na kole sami, tedy nepovezou ani děti, ani nebudou řídit dvojsedadlové kolo. A že toto bude umožněno jen na stezkách pro cyklisty, účelových a místních komunikacích a silnicích třetí třídy,“ uvádí k tomu navrhovatelé v důvodové zprávě.
Podstatným faktem ale je, že zatím novela odsouhlasena nebyla, a tak musí cyklisté na ono vytoužené pivo zapomenout. „Pokud jede cyklista pod vlivem alkoholu, stále se dopouští protiprávního jednání,“ upozornila pro Blesk Zprávy praporčice Rubašová. Řízení pod vlivem je bráno jako přestupek, za který může policie udělit pokutu až do 25 tisíc korun. Sankce se podle hladiny alkoholu v krvi může vyšplhat dokonce až na 50 tisíc korun.
Půl promilová tolerance funguje v řadě jiných zemí Evropy. Nad mírně opilým cyklistou mávnou rukou například v Německu, Španělsku, Itálii, Řecku nebo Portugalsku. Velká Británie se může dokonce „pochlubit“ tolerancí 0,8 promile.
První opilci už řádili na ulicích
Rok 2019 už pár opilých cyklistů na silnicích a ulicích nicméně přinesl. Ve všech případech by jim ovšem nepomohla ani půl promilová tolerance.
Začátkem března vyhmátli policisté dokonce hned dva opilé jezdce. První z nich nadýchal celé dvě promile. Druhým byla žena, která riskovala svůj život v noci na neosvětleném kole. Nadýchala jeden a půl promile.
Březen byl na opilce na kole plodným, 4. března v ulici Rýmařovské v Bruntále kontrolovala hlídka místního třiatřicetiletého muže, který jel za snížené viditelnosti na neosvětleném jízdním kole. Dechová zkouška ukázala, že měl jezdec 2,2 promile alkoholu v krvi.
V polovině února boural opilý cyklista (65), rovněž s dvěma promile, který nezvládl řízení poté, co najel na vyvýšený obrubník a plná nákupní taška jej připravila o balanc.
Úsměvnější byl případ, kdy se cyklista na své kolo ani nedostal. Koncem února řešili přerovští strážnici kuriózní situaci, kdy vyprošťovali opilého muže zaklíněného v místní cyklověži. Muž si šel pro kolo, ale upadl a ruku mu přiskříply automatické bezpečnostní dveře. Strážnici muže vyprostili a po dechové zkoušce jej pustili domů. Kolo ale musel vedle sebe vést.
Co se týče nehod, v loňském roce zavinilo dopravní nehodu 2 896 řidičů nemotorových vozidel - z čehož bylo 2 724 cyklistů. To je o 337 více nehod než v roce 2017. V celkovém počtu nehod zaviněných cyklisty hraje roli také 27 procent - tolik cyklistů způsobilo nehodu pod vlivem alkoholu.
Na rozdíl od tohoto roku se ale v roce 2018 zmenšil počet jezdců, kteří zemřeli vlastním zaviněním. Z celkově 38 promarněných životů jich bylo 19, to je o sedm méně než v předloňském roce. Osm z deseti cyklistů, kteří vloni zemřeli na českých silnicích, přitom nemělo helmu.
Pozor na zloděje a povinnou výbavu
Jízdní helmu tak policisté i odborníci doporučují všem cyklistům, i když není povinná. „Přilba zabrání 85 % úrazů hlavy a 88 % úrazů mozku. Při střetu vozidla s cyklistou dochází nejčastěji k úrazu hlavy nárazem o vozovku, kapotu či jinou překážku,“ míní policisté. Přilba je napsaná v doporučené výbavě na kolo hned vedle pumpičky, náhradní duše, krytu na blatník, zvonku a bezpečnostního zámku.
Před první jízdou by si měl cyklista vždy pořádně zkontrolovat nejen stav svého bicyklu, ale také povinnou a doporučenou výbavu, stejně tak i zákony, které se ho týkají. „Cyklista musí dodržovat pravidla silničního provozu jako každý jiný účastník, pokud má vyhrazený pruh, je povinen jej využít. Dítě mladší 10 let smí na silnici a místní komunikaci pouze v doprovodu osoby starší 15 let a do 18 let je rovněž povinná helma,“ informoval Blesk Zprávy ve stručnosti Daniel Mourek ze serveru Cyklistické vítání.
V povinné výbavě jsou pak zahrnuty dvě účinné a na sobě nezávislé brzy, přední bílá odrazka a zadní červená. Dále oranžové odrazky na pedálech a na kolech, přední světlomet bílý, zadní svítilna červené barvy, dynamo a povinné je také zaslepení ostrých konců řídítek.
Bezpečnostní zámek by pak měl na radu policistů nosit každý, kdo o své kolo nechce přijít. „V loňském roce bylo odcizeno 4700 jízdních kol. Jedná se jak o obyčejná, tak o profesionální kola,“ varuje praporčice Hana Rubešová. Cena jednoho kola se přitom může pohybovat i okolo 30 tisíc korun. Policisté doporučují, aby si lidé svá kola zamykali i doma.
Proc bych si nemohl dat pivko a vyrazit na kole nekam do lesa?