Karlínské cykloobousměrky fungovaly jako jeden dopravní celek od roku 2012. Radnice Prahy 8 je chtěla poprvé zrušit v roce 2016 opatřením obecné povahy, následující rok pak přišlo opravné opatření. Bývalý starosta městské části Roman Petrus (ČSSD) tehdy vysvětloval, že změna byla nezbytná kvůli zónám placeného stání. Dle dřívějšího vyjádření bylo potřeba se rozhodnout: buď by se zrušily parkovací zóny s ponecháním cykloobousměrek v plném rozsahu, nebo by se zóny ponechaly a došlo by ke zrušení asi třetiny obousměrek. Úřad se tedy rozhodl pro druhou variantu.

Jak informoval web „Prahou na kole“, který je nezávislým projektem spolku Auto*Mat, aktuální opatření obecné povahy soud zrušil, protože Praha 8 při jeho vydávání nedodržela zákonem stanovené podmínky. Zejména šlo o fyzické řešení tohoto opatření, které dle soudu není dostatečně srozumitelné.

Radnici Prahy 8 v současnosti běží patnáctidenní lhůta, během které může zvážit podání kasační stížnosti, po které by celý spor přešel k vyššímu soudu. „Rozhodnutí soudu se teprve analyzuje, následně přijmeme odpovídající opatření,“ sdělila Blesku tisková mluvčí Prahy 8 Marcela Konrádová.

Mapa Karlína: v červených ulicích došlo ke zrušení cykloobousměrek.
Autor: Auto*Mat

Jak to bude dál?

Pokud by se úřad rozhodl zrušení opatření akceptovat, bylo by nutné během dalších 90 dnů připravit nové řešení celé situace. Jelikož však zatím není jasné, jak se městská část k rozhodnutí postaví, nedošlo ještě k nabytí právní moci a devadesátidenní lhůta tak ještě nezačala plynout. Věc je citlivá hlavně proto, že předmětné opatření kromě cykloobousměrek vymezuje i zmiňované zóny placeného stání. Bude proto nezbytné přijít s takovým řešením, které nevyvolá v karlínské dopravě chaos.

Chceme se pokusit domluvit s městskou částí na dalším postupu, který bude akceptovatelný z obou stran. Nemá smysl se pořád dohadovat přes soudy, pokud se podaří navrhnout řešení, se kterým budou všichni spokojeni,“ řekl pro Blesk.cz Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat. Ten zároveň vyzdvihl, že cílem není jakýmkoliv způsobem poškodit řešení zón placeného stání v Karlíně. „To rozhodně není naším úmyslem,“ dodal Vratislav Filler.

Fotogalerie
15 fotografií