„Málo se ví, že u Českých drah existuje něco jako příplatek za to, že s nimi cestujete daleko. Cesta z Prahy do Bratislavy je o 40 procent dražší než úplně stejná cesta stejným vlakem z Prahy do Brna, z Brna do Břeclavi a z Břeclavi do Bratislavy,“ tvrdí David Grudl na svém profilu na sociální síti.

Jak cestovat vlakem o 40 % levněji? Málo se ví, že u Českých drah existuje něco jako příplatek za to, že s nimi...

Posted by David Grudl on 22. říjen 2015

Podle Český drah si ale autor příspěvku vybral pro porovnání základní cenu bez dalších slev a porovnává ji se zlevněnými jízdenkami v jiných úsecích. „Na podporu cestování mezi Prahou a Bratislavou jsou nabízeny tzv. Včasné jízdenky Slovensko. Na eShopu ČD lze totiž zakoupit Včasné jízdenky Slovensko od 414 Kč, tedy o 68 korun levněji než poslední takzvaný nejlevnější příklad stažený z Facebooku,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Zajímavější cena rozkouskováním trasy je prý dána i tím, že ČD mají síťový tarif a nabízejí i specifické relační nebo množstevní slevy. „Příslušný uživatel kombinuje různé typy slev pro různé úseky cesty. Každá tato sleva má své specifické určení, aby podpořila cestování v určitém segmentu trhu nebo v určité geografické oblasti,“ vysvětluje Šťáhlavský.

ČD: Cestující přichází o řadu práv

Při rozložení cesty na více úseků se ale cestující zbavuje řady svých práv, zdůrazňují České dráhy. Nevztahuje se na něj prý ani odškodné a další servis v případě zpoždění nebo zrušení vlaku, pokud by podobně postupoval u spojení s přestupem. Může ale i přijít o takzvanou garanci služby posledního přípoje a v případě komplikací by musel na cestě nocovat, zatímco v případě přímé jízdenky bychom ho mohli přepravit do cíle i taxislužbou.

„Cestující by tak měl velmi dobře vážit, zda se mu vyplatí úspora obvykle několika desítek, v některých případech snad i stovek, korun za ztrátu řady svých práv a služeb, na které by měl v případě přímé jízdenky nárok,“ dodal Šťáhlavský. K podobným kombinacím slev a závěrům prý dochází prakticky u každé železnice v Evropě, která provozuje rozsáhlou síť spojů.