České dráhy nemají pojištěné vlaky. Jen pendolina by vyšla na stovky milionů

Autor: David Klempíř - 
9. září 2015
06:16

České dráhy odhadují škodu na pendolinu, zničeném při červencové tragédii ve Studénce, na více než 150 milionů korun. Souprava za 700 milionů však nebyla pojištěna. Ostatně jako žádná z více než 5 000 lokomotiv a vozů včetně sedmi pendolin, které České dráhy mají. Na pojistném za jedno jediné pendolino by totiž dopravce musel zaplatit desítky milionů korun ročně.

Červencová železniční tragédie ve Studénce za sebou zanechala tři mrtvé a téměř dvacítku zraněných. Kromě toho při srážce s kamionem plným plechů byla doslova rozpárána přední část jednoho ze sedmi pendolin.

České dráhy doplatily pouhý půlrok před nehodou poslední splátku z přibližně 4,4 miliard korun. Právě tolik za flotilu sedmi rychlovlaků vedení státního přepravce utratilo. „Výrobce pendolin nám předloží návrhy na opravu poškozené jednotky koncem měsíce. Teprve potom budeme moci stanovit konečnou škodu. V tuto chvíli víme, že bude určitě vyšší než 150 milionů korun a budou se do ní promítat také kompenzace cestujícím, náklady na mimořádné nasazení vyššího počtu personálu, náklady na náhradní autobusy a podobně. Jednání s pojišťovnou v této věci už probíhají,“ sdělil Blesk.cz mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Pojistit celý vozový park? Nemožné

Zda zaplatí viník nehody, polský řidič kamionu, Českým drahám zdemolované pendolino, zatím není jisté. Jeho pojistka však nebude na pokrytí všech škod stačit. České dráhy přitom své vlaky pojištěné nemají. „Plošné ‚havarijní pojištění‘ vozidlového parku uzavřeno nemáme. Roční pojistné jen za nová vozidla by se totiž vyšplhalo na desítky milionů korun,“ přiznává mluvčí.

To potvrzuje i zdroj Blesku z významné pojišťovny působící na českém trhu. „Roční pojistné jen na jedno pendolino by vyšlo na desítky milionů korun.“ Přestože rychlovlaky byly drahé a jedna souprava vyšla na přibližně 700 milionů korun, České dráhy nepojistí ani je. „Škody, které nám na vozidlech způsobí nejčastěji motoristé, jsou plně kryty z jejich povinného ručení. Případy, kdy pojištění viníka nepokrývá celou škodu nám způsobenou, jsou výjimečné a zdaleka nedosahují výše pojistného v případě sjednání plošného pojištění vozidel,“ vysvětluje mluvčí.

Jinými slovy: za roční pojistné na celý vozový park by si mohly České dráhy koupit flotilu dalších pendolin. Neměly by si však ČD pojistit alespoň pendolina či jiné cennější lokomotivy? „Bez expertních odhadů si to netroufám odhadnout,“ řekla Blesku Markéta Šichtařová, ředitelka poradenské společnosti Next Finance. „Na jedné straně může teoreticky státní přepravce ohrožovat veřejné zdroje, protože pojištěný není. Ale na druhé straně, pokud by se takové pojistné nerentovalo ve srovnání s průměrnými ročními škodami na vlacích, mohl by je někdo podezírat z mrhání s veřejnými prostředky.“

České dráhy mají sjednáno standardní pojištění odpovědnosti dopravce pro případ, kdy způsobí škodu někomu jinému. Tedy obdobu klasického povinného ručení na automobilu. Vozový park Českých drah v současnosti tvoří více než 5 150 lokomotiv, vozů a vlakových jednotek. Průměrné stáří vozidel činí 25 let.

tgbb. ( 9. září 2015 22:51 )

Jezdit vlakem? Když nekdo na nádraží potřebuje na WC, tak musí shánět klíč proti kauci, platit nehorázné "vstupné"... A aby se z toho nepo$ral, tak se nakopupí 7 vlaků po 700 milionech... A dál může stepovat před zamčenými dveřmi hajzlu...

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud