Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Pád letadla v Kolumbii: Stroji došlo palivo, spekulují experti

Autor: ČTK ljš - 
1. prosince 2016
07:09

Vyšetřovatelé prozatím neučinili žádné oficiální prohlášení k příčině pondělní letecké havárie v Kolumbii, při které zahynulo 71 lidí. Média s odvoláním na své zdroje a letecké experty ale stále častěji spekulují o možném nedostatku paliva. Brazilský deník Globo ve středu zveřejnil přepis záznamu patrně posledního rozhovoru posádky s letovým dispečerem. Pilot v něm hlásí totální výpadek elektroniky a kvůli nedostatku paliva volá o pomoc.

V jedenáctiminutové nahrávce pilot nejprve žádá o možnost přistát, protože letadlo nemá pohonné hmoty. Řídicí věž odpovídá, že kvůli jinému stroji je nutné vyčkat. V deváté minutě pilot zoufalým hlasem znovu informuje o kritické situaci. Hovoří o totálním kolapsu stroje a elektrických přístrojů a o nedostatku paliva. Dostane povolení přistát a řídicí věž si ještě vyžádá informace o letové výšce. Pak již pilot nekomunikuje.

K teorii o nedostatku paliva přispívá i fakt, že zřícený letoun Avro RJ85 měl dolet 2965 kilometrů, což je i vzdálenost naplánovaného tragického letu mezi bolivijským Santa Cruz a kolumbijským Medellínem. Stroj se zřítil jižně od Medellína, nehodu přežilo šest lidí.

„Nemůžeme nic vyloučit. Vyšetřování pokračuje a my čekáme na výsledky,“ citovala agentura AP vysloužilého generála bolivijského letectva Gustava Vargase, který stojí v čele aerolinek LaMia. Právě stroj této společnosti se v noci na úterý v hornaté oblasti střední Kolumbie zřítil. 

Server listu Globo s odvoláním na Vargase napsal, že pilot měl v letovém plánu tankování v bolivijském městě Cobija, popřípadě v kolumbijské metropoli Bogotě, ale neučinil tak. Vargas se domnívá, že pilot netankoval, protože to zřejmě nepotřeboval. Dodal, že aerolinky stejnou cestu podnikly již dvakrát. Nesdělil však, zda letadlo mělo mezipřistání kvůli tankování.

Doletové možnosti stroje si podle dlouholetého poradce amerických leteckých úřadů Hanse Webera zaslouží důkladné prověření. Připomněl, že vzdálenost mezi místem startu a přistání se obvykle stanovuje podle nejkratší trasy, ačkoli piloti málokdy kvůli turbulencím a různým změnám kurzu letí přímo. Vzhledem k doletu letadla se obává, zda piloti nešli ve výpočtech až na samou hranu možností.

Mnozí letečtí odborníci tvrdí, že nehody způsobené nedostatkem paliva jsou výjimečné. Server Globo ale napsal, že v době příletu tragického letu se k letišti v Medellínu přibližovala celkem čtyři letadla. První z nich podle nejmenovaného představitele kolumbijského úřadu pro civilní letectví dostalo přednost, protože hlásilo nedostatek paliva. Poté let společnosti LaMia řídicí věži oznámil, že má stejný problém. 

O nedostatku paliva hovořila podle médií také letuška Ximena Suárezová, která je jednou ze dvou přeživších členů posádky. Vypověděla, že světla v letadle zhasla asi minutu před nárazem do země.

Média se také zmiňují o výpovědích záchranářů, kteří na možný nedostatek paliva rovněž poukázali s ohledem na to, že trosky stroje se nevznítily. Deník Daily Mirror ale v úterý napsal, že pilot palivo před nehodou vypouštěl, aby se vyhnul explozi a vznícení po nárazu.

Vyšetřovatelé spekulace o nedostatku paliva nijak nekomentují, potvrdili však, že i touto hypotézou se budou při objasňování zabývat. Úřady i vyšetřovatelé rovněž uvádějí, že pilot před havárií hlásil problémy s elektřinou.

Sedmnáct let starý čtyřmotorový hornoplošník střední velikosti British Aerospace 146 ve verzi Avro RJ85 podle bolivijského úřadu pro civilní letectví technicky prošel před startem kontrolou, která žádné problémy neodhalila.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi