Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Svědectví z letadla smrti: Na palubě byla tma a zmatek, motory neběžely! Mělo nás ale přežít víc

Autor: Ondřej Michálek - 
30. listopadu 2016
18:55

Erwin Tumiri, steward z havarovaného letadla, popsal chaos na palubě, který tragédii předcházel. „Držel jsem se bezpečnostních pokynů, díky tomu žiju,“ řekl.

Zkáza bolivijského letadla, na jehož palubě byl i brazilský fotbalový tým Chapecoense, mohla mít podle člena posádky méně tragické následky. „Dal jsem si mezi nohy tašky a sklonil hlavu do bezpečnostní polohy, která je doporučována v kritických situacích,“ popsal Erwin Tumiri.

„Mnozí cestující ale místo toho vstali ze sedadel a začali křičet,“ dodal. Byla noc a na palubě zavládla tma. „Zhasla světla a letadlo začalo klesat. Víc si nepamatuju,“ řekla letuška Ximena Suarez, další z šesti přeživších.

„Přeletěli nad mým domem, ale nebyl slyšet hluk motorů,“ popsala Nancy Muňoz (35), která poblíž nehody obdělává pole s jahodami. „Myslel jsem, že je to bomba, ne letadlo,“ pravil její muž Fabian zvyklý na léta bojů rebelů s kolumbijskou armádou.

Video  Thiaguinho, fotbalista Chapecoense, se před týdnem dozvěděl, že bude tátou. Pád letadla bohužel nepřežil  - YouTube
Video se připravuje ...

Společnost provozovala tři letadla typu Avro RJ85. V době nehody byly dva stroje v opravě, létal jen ten, který havaroval. Motory má Avro RJ85 hned čtyři. Mohly vysadit z více příčin, spekuluje se o nedostatku paliva, jelikož vzdálenost byla na hraně doletu stroje.

Brazilský deník Globo ve středu zveřejnil přepis záznamu patrně posledního rozhovoru posádky s letovým dispečerem. V jedenáctiminutové nahrávce pilot nejprve žádá o možnost přistát, protože letadlo nemá pohonné hmoty. Řídící věž odpovídá, že kvůli jinému stroji je nutné vyčkat. V deváté minutě pilot zoufalým hlasem znovu informuje o kritické situaci. Hovoří o totálním kolapsu stroje a elektrických přístrojů a o nedostatku paliva. Dostane povolení přistát a řídící věž si ještě vyžádá informace o letové výšce. Pak již pilot nekomunikuje.

Vyšetřovatelé už zkoumají obě černé skříňky, jsou všechny předpoklady, že se dopátrají přesné příčiny tragédie.

 

bum-bec-bum ( 1. prosince 2016 02:10 )

Právě potvrdili, že neměli palivo, že měli natankovat ještě v Bogotě, ale že si pilot asi myslel, že bude stačit. Ze Santa Cruz je to do Middelínu 3000 km.

bum-bec-bum ( 1. prosince 2016 01:57 )

Ale houno, zahraniční servery potvrdily, že pilot ve 12 minutovým voláním několikrát prosil o přistání z důvodu nedostatku paliva a že už i elektronika selhala. Jenže už bylo pozdě. Si myslíš, že čtu jen blesk jo?

hanka666 ( 1. prosince 2016 01:32 )

 Na flightradaru24.com bylo vidět, jak létají dokola a čekají na přistání.

kuniksicht ( 1. prosince 2016 01:12 )

nemam palivo.........ale pristat nemuzete.....fakt jestli tohle dispecer povedel, tak at si jde hodit spagat.......

bizon_pepa ( 30. listopadu 2016 22:50 )

No mas v tom pekny zmatek. Predne se jeste neprokazalo, ze letadlo melo nedostatek paliva. Na zahranicnich servrech je info o tom, ze palivo umyslne vypousteli. A za druhe. Jaka chyba ridici veze? Nejprve pozadali o pristani. A az kdyz rekli, ze je situace kriticka, tak jim to umoznili a uz se neozvali.

Zobrazit celou diskusi