Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Studénka: Stavba mostu byla kolosální průšvih!

Autor: Marie Machková, jak - 
15. července 2010
21:42

Nezabrzděné auto na zvedáku. To podle odborníků vinou stavbařů připomínal most ve Studénce, který se 8. srpna 2008 zřítil před jedoucí rychlík.

Je až k nevíře, na kolik zanedbání a nedostatků policejní vyšetřovatelé speciálního týmu nazvaného Comenius (tak se jmenoval rychlík) přišli. Včera předložili veřejnosti účet…

„Celková škoda dosud přesáhla 177 milionů. Dalších 919 159 korun stály znalecké posudky. 7075 korun bylo zaplaceno tlumočníkům za překlady cizojazyčných textů,“ informoval šéf týmu Comenius Jiří Jícha. Ale to není až tak důležité… Nejhroznější je tato bilance: Osm mrtvých a 95 zraněných.

Konstrukce na hranici únosnosti

Stavba mostu byla gigantický průšvih. Znalci z různých oborů totiž našli neuvěřitelné množství chyb, a to už v projektu. Také technologický předpis montáže byl nedostatečný, a přesto ani ten špatný nebyl dodržen. „Podpůrné konstrukce byly na samé hranici únosnosti. Nutné podložení dokumentace neřešila vůbec,“ řekl Jícha. Při posunování mostu chyběla pravidelná měření polohy podpůrných prvků, mezi kterými byly i dřevěné špalíky! Most nebyl vůbec ukotven k nepohyblivé konstrukci. Kdyby byl, k pádu nemuselo dojít. Poslední pověstnou kapkou v moři chyb bylo vzpříčení vozíků, na kterých stavbaři most vysunovali už dva dny před tragickou nehodou.

Stíháni budou všichni obvinění

„Podle znalců by včasné geodetické zaměření závadu odhalilo a havárii by se dalo zabránit,“ zdůraznil Jícha, který včera podepsal návrh na obžalobu deseti lidí. Další už s největší pravděpodobností nepřibudou. Obžalováni tedy zřejmě budou tři pracovníci generálního dodavatele stavby společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele firmy Bögl & Krýsl. Obvinění si vyslechl i pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu mostu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

„Obvinění i obhájci během vyšetřování podávali řadu doplňujících návrhů. V drtivé většině šlo o to, aby stíhání některých osob bylo zastaveno. To jsme odmítli,“ uvedl Jícha. Státní zástupce Aleš Kopal věří, že se mu do měsíce podaří žalobu vypracovat.

Katastrofa v číslech

8 mrtvých

Cesta rychlíkem z Krakova do Prahy se stala osudnou 8 lidem

95 zraněných

Vlak byl téměř plný a to spolu s charakterem nehody mohlo mnohonásobně zvýšit počet zraněných

177 milionů škody

Zřícený most, zničená lokomotiva a další vozy, odškodné pozůstalým a opravy vystavily nehodě vysoký účet

10:30 hodin

Souprava měla přes deset minut zpoždění, takže pod labilním mostem měla projet o 600 sekund dříve

120 km v hodině

Strojvůdci se podařilo s použitím rychlobrzdy snížit rychlost ze 140 km/h o 20 kilometrů, on sám nehodu přežil

7 nemocnic

zraněné přepravovalo 20 sanitek a vrtulníky do Ostravy, Nového Jičína, Frýdku-Místku, Opavy, Bílovce, Olomouce a Valašského Meziříčí

15 tisíc stran spisu

Vyšetřovací spis o tragické nehodě má 15 tisíc stran

10 obžalovaných

Policejní vyšetřovatelé navrhují obžalovat 10 lidí

libor123 ( 16. července 2010 22:55 )

Ať se na mě někdo zlobí nebo ne tak toto je tragédie na pokračování. A šlendrián taky. Kdybych já byl soudce tak už vedení všech zůčasněných firem je v kriminále a firmy zkrachovali. Takovým fimám už bych nedal zakázku ani náhodou tak možná zamést chodník tam nemají co podělat, leda sami že by se podělali.

ivika4 ( 16. července 2010 13:55 )

proč mě to vůbec v tomto státě nepřekvapuje???Každy chce na všem vydělat ,pak si něco ulije i stavebník a pak to takhle dopadne,nejdražší stavby a nekvalitní.Viz.naše dálnice,atd.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání