Studénka: Stavba mostu byla kolosální průšvih!
Nezabrzděné auto na zvedáku. To podle odborníků vinou stavbařů připomínal most ve Studénce, který se 8. srpna 2008 zřítil před jedoucí rychlík.
Je až k nevíře, na kolik zanedbání a nedostatků policejní vyšetřovatelé speciálního týmu nazvaného Comenius (tak se jmenoval rychlík) přišli. Včera předložili veřejnosti účet…
„Celková škoda dosud přesáhla 177 milionů. Dalších 919 159 korun stály znalecké posudky. 7075 korun bylo zaplaceno tlumočníkům za překlady cizojazyčných textů,“ informoval šéf týmu Comenius Jiří Jícha. Ale to není až tak důležité… Nejhroznější je tato bilance: Osm mrtvých a 95 zraněných.
Konstrukce na hranici únosnosti
Stavba mostu byla gigantický průšvih. Znalci z různých oborů totiž našli neuvěřitelné množství chyb, a to už v projektu. Také technologický předpis montáže byl nedostatečný, a přesto ani ten špatný nebyl dodržen. „Podpůrné konstrukce byly na samé hranici únosnosti. Nutné podložení dokumentace neřešila vůbec,“ řekl Jícha. Při posunování mostu chyběla pravidelná měření polohy podpůrných prvků, mezi kterými byly i dřevěné špalíky! Most nebyl vůbec ukotven k nepohyblivé konstrukci. Kdyby byl, k pádu nemuselo dojít. Poslední pověstnou kapkou v moři chyb bylo vzpříčení vozíků, na kterých stavbaři most vysunovali už dva dny před tragickou nehodou.
Stíháni budou všichni obvinění
„Podle znalců by včasné geodetické zaměření závadu odhalilo a havárii by se dalo zabránit,“ zdůraznil Jícha, který včera podepsal návrh na obžalobu deseti lidí. Další už s největší pravděpodobností nepřibudou. Obžalováni tedy zřejmě budou tři pracovníci generálního dodavatele stavby společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele firmy Bögl & Krýsl. Obvinění si vyslechl i pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu mostu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.
„Obvinění i obhájci během vyšetřování podávali řadu doplňujících návrhů. V drtivé většině šlo o to, aby stíhání některých osob bylo zastaveno. To jsme odmítli,“ uvedl Jícha. Státní zástupce Aleš Kopal věří, že se mu do měsíce podaří žalobu vypracovat.
Katastrofa v číslech
8 mrtvých
Cesta rychlíkem z Krakova do Prahy se stala osudnou 8 lidem
95 zraněných
Vlak byl téměř plný a to spolu s charakterem nehody mohlo mnohonásobně zvýšit počet zraněných
177 milionů škody
Zřícený most, zničená lokomotiva a další vozy, odškodné pozůstalým a opravy vystavily nehodě vysoký účet
10:30 hodin
Souprava měla přes deset minut zpoždění, takže pod labilním mostem měla projet o 600 sekund dříve
120 km v hodině
Strojvůdci se podařilo s použitím rychlobrzdy snížit rychlost ze 140 km/h o 20 kilometrů, on sám nehodu přežil
7 nemocnic
zraněné přepravovalo 20 sanitek a vrtulníky do Ostravy, Nového Jičína, Frýdku-Místku, Opavy, Bílovce, Olomouce a Valašského Meziříčí
15 tisíc stran spisu
Vyšetřovací spis o tragické nehodě má 15 tisíc stran
10 obžalovaných
Policejní vyšetřovatelé navrhují obžalovat 10 lidí
Ať se na mě někdo zlobí nebo ne tak toto je tragédie na pokračování. A šlendrián taky. Kdybych já byl soudce tak už vedení všech zůčasněných firem je v kriminále a firmy zkrachovali. Takovým fimám už bych nedal zakázku ani náhodou tak možná zamést chodník tam nemají co podělat, leda sami že by se podělali.