Nejzákladnější dělení systému 4WD (z anglického 4 Wheel Drive) rozlišuje dva typy vozidel:

1/ S přiřaditelným pohonem 4x4:

 

Za běžných okolností jsou poháněna kola jedné nápravy, šetří se tak palivo. Jakmile se auto dostane do situace, která volá po připojení druhé nápravy, učiní tak buď sám řidič, nebo se nápravy zapojí u samočinných systémů automaticky.

a/ Samočinně připojitelný pohon všech kol

U masově prodávaných čtyřkolek, jako jsou Škody Yeti, nebo třeba levného Fiatu Panda 4x4 se nejčastěji setkáme s pohonem jedné (většinou přední) nápravy, ke které se samočinně bez zásahu řidiče připojuje pohon zbývajících kol. Rozdělení točivého momentu zajišťuje vícelamelová mezinápravová spojka. Mezi nejpropracovanější systémy patří švédská spojka Haldex, jejíž elektronický systém vyhodnocuje mj. natočení kol či sešlápnutí plynu. Na základě toho pak připojí všechna kola.

b/ Mechanicky připojitelný pohon všech kol

Jednoduché, levné a přitom velmi trvanlivé řešení představuje mechanicky připojitelný pohon druhé nápravy. Vždy se bavíme o přiřazení předního pohonu k trvalému zadnímu. Toto uspořádání najdeme hlavně u terénních pickupů a speciálních terénních vozidel, jako jsou Jeep Wrangler, Mercedes třídy G nebo Nissan Patrol. V jejich případě se čtyřkolka nepoužívá k běžnému cestování nebo vylepšení jízdních vlastností, ale k jednorázovému cílenému použití v těžkém terénu, na zasněžené vozovce nebo k vyproštění. Přiřazení druhé nápravy se provádí buď mechanickou pákou, nebo elektronicky tlačítkem.

2/ Se stálým pohonem všech kol

Pod pojmem stálý pohon všech kol je třeba hledat systém používající mezinápravový diferenciál, který zajišťuje permanentní přísun točivého momentu na obě nápravy. Při jízdě na suchu ale může být poháněna jen jedna náprava, některými výrobci používané označení trvalý pohon všech kol tedy není správné.

Plnohodnotný stálý pohon všech kol lze zajistit jen u vozidel s motorem uloženým podélně. Permanentní přísun točivého momentu k oběma nápravám bez ohledu na okamžitou trakci kol zprostředkovává mezinápravový diferenciál, tedy čistě mechanické zařízení, u nějž lze konstrukčně zajistit požadovaný základní poměr momentu na nápravy.

Stálý pohon najdeme u velkých SUV typu Jeep Grand Cherokee, Mercedes ML a GL nebo Land Rover Discovery a Range Rover. U těchto systémů nelze odpojit jednu z náprav, téměř vždy existuje možnost uzavření mezinápravového diferenciálu a zařazení velmi pomalého redukčního převodu. Protože pohon všech kol sám o sobě zvyšuje spotřebu paliva, disponují některé modely možností odpojení přední nápravy pro jízdu po silnici.

Auta s pohonem obou náprav patří u všech značek k těm dražším modelům, ale dají se vybrat auta, jejichž cena je přijatelná:

Lada Niva: 235 900 Kč

Fiat Panda Climbing: 289 900 Kč

Dacia Duster 4x4: 299 900 Kč

Suzuki SX4 4WD: 349 900 Kč

Fiat Sedici 4x4: 401 900 Kč

Suzuki Jimny: 409 900 Kč

Jak je vidět z přehledu, čtyřkolka se dá pořídit i pod 300 tisíc korun. Pokud nejste fanoušky archaických strojů, zdá se v této cenové kategorii nejlepší volbou panda nebo duster. Pokud byste chtěli české auto s pohonem čtyř kol, musíte si dost připlatit, nejlevnější čtyřkolka Yeti přijde na úctyhodných 463 800 Kč. Další pěkné čtyřkolky, např. Kia Sportage, Mitsubishi ASX nebo Ford Kuga, pak stojí už více než půl milionu korun.