Jenže teď se ukazuje, že na obří zakázce vydělá hlavně firma Kapsch a možná už předtím se na tom namastili někteří politici. Kdo naopak prodělá, to je podle expertů stát, ale i řidiči. Těm totiž hrozí, že brzo budou platit za kilometr, a to pěkně mastně.

Odstupující ministr dopravy Gustav Slamečka chce jako poslední svůj počin nakoupit čtyři miliony krabiček pro elektronické placení mýtného, které se mají používat od ledna. Koaliční strany, které domlouvají vládu, se ale chtějí na poslední chvíli pokusit platnost zákona odsunout.

Viněty jsou nesmysl...

„Viněty pro osobní auta jsou nesmysl. Jediný, kdo na tomto systému vydělá, je provozovatel systému. Výnosy pro stát jsou vzhledem k nákladům naprosto minimální a navíc náklady ponese šofér. Podle mého by měly rozhodně zůstat dálniční známky,“ shrnul to dopravní expert a poslanec za Věci veřejné Stanislav Huml. Firma Kapsch, která systém mýtných bran za 30 miliard korun instalovala a za viněty pro osobní vozy má naději na dalších 8,5 miliardy, tento způsob placení vychvaluje. Za ty peníze není divu…

7 sporných otázek kolem vinět

1. Může se stát, že se brzy z paušálního placení za roční vinětu přejde na placení za kilometr? Kritici vinět se bojí, že se zpočátku bude platit paušál, tedy jako nyní 1200 Kč ročně, ale brzy se může přejít na placení za kilometr. Kapsch přiznává, že je to technicky možné, a placení od kilometru je prý spravedlivější.

2. Budeme potom za cestu Praha– Brno platit třeba 600 Kč? Expert na mýtné, profesor Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT, tvrdí, že kvůli rentabilitě musí kilometr stát 1,50 Kč a cesta Praha–Brno by skutečně vyšla na 660 Kč. Kapsch to považuje za strašení, cena by prý byla »sociálně únosná«, třeba prý 35 haléřů za km (za ročních 1200 Kč by to bylo 3500 km).

3. Prodělá stát na zavedení elektronických vinět? Kapsch trvá na tom, že stát bude vydělávat ročně minimálně 2,5 mld. Kč. Podle Moose ale bude systém do roku 2016 ztrátový – stát prodělá 9 až 11 miliard Kč. Ředitelství silnic a dálnic podle HN odhadlo roční náklady na 1,6 mld., zatímco na papírové známky je asi 200 milionů. To by pro stát znamenalo za šest let ztrátu asi 8,4 mld.

4. Bude možné nás přes viněty »špiclovat«, tedy sledovat každý náš pohyb s autem? To, že stát bude přesně vědět o pohybu vašeho auta a údaje se budou archivovat, označil lídr ODS Petr Nečas za nepřípustné. Podle Kapsche nebude špiclování možné, protože jde o plně anonymní řešení, které posvětil Úřad pro ochranu osobních údajů.

5. Proč nikde jinde nebyly viněty zavedeny? Odborníci upozorňují na to, že se Česko má stát pokusným králíkem pro tento systém, který zatím ještě nikde nefunguje. „To je chybná informace. Elektronické placení za dálnice pomocí krabiček je dnes už ve většině států západní Evropy i jinde ve světě,“ odpověděl Blesku Kapsch. Na dotaz, kde to tak funguje, pak jmenoval Itálii, Francii, Španělsko a Řecko. Jak se ukázalo, pravda to také nebyla. „Nevím o žádné zemi, kde by to takhle fungovalo,“ řekl Blesku Pavel Kuchálik, mluvčí ÚAMK.

6. Jsou politici »ovlivněni« fi rmou Kapsch, která získá obří zakázku? Profesor Moos právě chování politiků považuje za velkou nehoráznost. „Jako občan jsem rozhořčen, že jen proto, aby Kapsch dostal peníze, jsou poslanci ochotni prohloubit zadlužení vlastní země,“ řekl Moos pro HN. A jak reagoval Kapsch? „To jsou ničím nepodložené pověsti! Stát se rozhoduje sám. K žádnému zadlužení nedojde,“ sdělila firma Blesku.

7. Je možné ještě zavedení vinět zrušit? Firma Kapsch upozorňuje na to, že »žijeme v právním státě, kde o všem rozhodují volené orgány« a ministerstvo teď prý jen naplňuje literu platného zákona. Kritici poukazují na to, že i na poslední chvíli lze odložit datum, od nějž má zákon začít platit. Tak se to stalo i s náramky pro »domácí vězně«. Koaliční strany vyjednávající o vládě se o to chtějí pokusit.