Hrozí Česku dvoumiliardová ztráta? Z kontroverzního dodatku ke smlouvě s firmou Kapsch, který se včera objevil na veřenosti, totiž vyšlo najevo, že společnost, která u nás staví mýtné brány, s vyjednavači ministerstva zřejmě pěkně "vyběhla"! Když totiž systém bude fungovat v provizoriu bez patřičných povolení, což je už téměř jisté, plnou zodpovědnost ponese stát. Úřadující ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) tak s Kapschem dohodl, že spolu do půlky prosince sepíší další dodatek, který by rizika pro stát omezil. "Bez toho by hrozily potíže při přebírání systému. Stát by byl vystaven více rizikům, než dodavatel," řekl včera Blesku Řebíček. Podle něj je v dodatku mnohem více "zádrhelů". Ze hry podle něj, kvůli změnám v procesu stavebního řízení, vypadla povinnosti ke kolaudaci. "Vznikl tak vážný problém se začátkem běhu všemožných lhůt a s odpovedností za chyby a vady systému," vysvětlil ministr. Jaká finanční ztráta státní kase hrozí, však říct nedokáže. "Zaleželo by na tom, jak dlouho by systém nevybíral, zda by se podařilo zavést známky, jak velké penále by naproti tomu dodavatel platil," řekl Blesku. Plně funkční systém měl státu přinést 8 milionů denně. V dodatku je také upravena výše odměny pro Kapsch. Pokud bude systém úspěšný na více než 95 procent, firmě připadnou veškeré mýtné poplatky, které firma nad tuto hranici vybere. V původní smlouvě to byla jen polovina.