Pražský městský soud se ve svém rozhodnutí nakonec vůbec věcně nezabýval tím, zda se Praha bezdůvodně obohatila, či nikoliv. Žalobu zamítl kvůli tzv. nedostatku aktivní legitimace – tedy kvůli tomu, že ji EMS, resp. Castlebar neměla právo podat. „Nemám prokázáno, že by Haguess disponoval autorskými právy k systému Opencard jako celku. Prostě nemám prokázáno, že by žalobce nebo jeho právní nástupce byli oprávněni namísto autora domáhat se nároku na vydání bezdůvodného obohacení,“ konstatovala soudkyně Jaroslava Lobotková.

Neoprávněné užívání

Castlebar se proti verdiktu odvolá. Tvrdí, že Praha neoprávněně čerpala licence, když využívala software nad původně stanovený počet karet. „Náš klient (EMS) Prahu opakovaně po dobu 2,5 roku vyzýval, aby počet licencí rozšířila dodatkem k jednotlivým licenčním smlouvám,“ podotkl dnes právník žalobce Zdeněk Dvořák. Město podle něj výzvy ignorovalo, a proto EMS nezbylo nic jiného, než se na jaře roku 2014 obrátit na soud.

Až po podání žaloby prý město přistoupilo na jednání o rozšíření licence, k čemuž Prahu podle právníka vedla i obava, že EMS systém zablokuje a město jej nebude moci využívat. V srpnu 2014 pak město podepsalo dodatky k licenčním smlouvám, přičemž se prý obě strany dohodly, že to nijak nesníží nároky EMS na vydání bezdůvodného obohacení. Žalobou firma požadovala vydat bezdůvodné obohacení podle autorského zákona, tedy dvojnásobek částky, která by byla v době neoprávněného nakládání s licencí obvyklá za její získání.

Spor s dopravním podnikem

Castlebar Invest vede kvůli Opencard několik dalších sporů, a to nejen s Prahou, ale i s jejím dopravním podnikem. Právník firmy nedávno u jiného soudu uvedl, že město i dopravce se řízení snaží záměrně protahovat, což žalovaní popírají. Dnes se role obrátily a ze záměrného prodlužování řízení firmu obvinil právní zástupce Prahy Lukáš Duffek. Podle něj se Castlebar obávala právě rozhodnutí soudu, že není k podání žaloby oprávněna.

Opencard pochází z éry primátora Pavla Béma (ODS), Prahu vyšla na více než 1,74 miliardy. Měla mít řadu funkcí, nakonec však sloužila především jako tramvajenka. Současné vedení hlavního města projekt označilo za předražený a odmítlo v něm pokračovat.

Kvůli prosazení Opencard byl za porušení povinnosti při správě cizího majetku odsouzen ke 3,5 roku vězení bývalý šéf magistrátního IT odboru Ivan Seyček. Šéf hodnotící komise Jiří Chytil vyvázl s podmínkou, stejně jako manažeři dopravního podniku Tomáš Petana a Jan Suntych.