Lanovka by měla přepravit 2 000 lidí za hodinu, jízdní doba kabinek o osmi pasažérech bude prý pět minut. Lanovka má pomoci městu vyřešit dopravní problémy. Univerzitní kampus v Bohunicích se bleskově rozvíjí a autobusy a trolejbusy už prý nestačí desítky tisíc lidí na kopec do Bohunic vozit.

Dopravní podnik dlouhodobě eviduje poptávku pro navýšení spojů do bohunického kampusu, plánuje se zde navíc nová výstavba. Posílení spojů ale naráží na hrany kapacit křižovatek. Kabinová lanovka umožní přepravit rychle větší množství lidí bez zátěže na silnici,“ tvrdí náměstek primátora Richard Mrázek (ANO).

Projekt, který radní zařadili do operačního plánu investic, má stát necelou půlmiliardu korun, asi dvojnásobek toho, co plánovalo předchozí vedení Brna před čtyřmi lety. „Investici lze částečně zaplatit z evropských dotací,“ zmínil Mrázek.

Nástupní stanice kabinové lanovky mají vyrůst u dopravního terminálu v Pisárkách a v uzlu před univerzitou a nemocnicí v Bohunicích.

Opozice: Pro turisty dobrý

Lanovka chybějící kapacitu MHD do kampusu podle bohunického zastupitele Roberta Kotziana (Brno+) nenahradí. „Zásadním opatřením pro jeho obsluhu by bylo přivedení tramvaje. Lanovka bude spíše turistickou atrakcí. Její dolní stanice navíc není dopravním uzlem. Pro dopravu na Mendlovo náměstí, které je nejblíž, bude nezbytný další přestup,“ řekl.

Jízdní doba trolejbusu 25 ze zastávky Univerzitní kampus do zastávky Pisárky – čili z uvažované horní stanice lanovky do uvažované dolní stanice – je 7 minut. Interval trolejbusu 25 je ve špičce 5 až 8 minut. Přitom jízdní doba lanovky má být o pouhé dvě minuty kratší. „To není natolik významná úspora, aby sama o sobě opodstatňovala investici bezmála půl miliardy korun,“ tvrdí také opozice.

Lanovka i na Špilberk?

Brno sní ještě o dalších dvou lanovkách. Podle plánu z roku 2010 měla lidi vyvézt z Husovy nebo Údolní ulice na Špilberk kolejová lanovka, podobná té petřínské v Praze. Další uvažovaná lanovka by prý mohla někdy v budoucnu vést na sídliště Kamechy, kam je kvůli složitému podloží obtížné položit tramvajovou trať. Tyto plány ale současné vedení města nesdílí.

VIDEO: Na Špilberk by mohla vést podobná lanovka jako v Praze na Petřín.

Video
délka: 00:27
1080p 720p 480p 360p 240p

Slavnostní otevření lanovky na Petřín Tadeáš Provazník, Blesk

Fotogalerie
8 fotografií