Kniha vydaná Akademickým nakladatelstvím CERM přináší na 423 stranách tři stovky ilustrací, fotografií a reprodukcí výtvarných děl, včetně unikátů z archivu autora. Zmiňuje a přibližuje mnoho osobností, které v Brně působily a tvořily, a to nejen v oblasti výtvarného umění.

U všeho byli básníci, uvádí například Rajlich v kapitolách věnovaných Josefu Kainarovi, Janu Skácelovi a Oldřichu Mikuláškovi. Jako zakladatel brněnského bienále grafického designu se vrací také k počátkům mezinárodní přehlídky, stejně jako k rozvoji veletržního areálu. Rajlich se ale vyznal také z lásky k hokeji.

Knihu tvoří 75 kapitol, část jich už vyšla časopisecky. Rajlich měl v plánu 100 kapitol. Po roce 2009 už mu však choroba očí nedovolila vzpomínky dokončit. Diktování se neosvědčilo. "Otec byl zvyklý celý život pracovat i s textem hlavně vizuálně, na papíře," popsal Jan Rajlich mladší, jenž spolu s manželkou Alenou Rajlichovou strávil redakcí knihy asi půl roku.

"Při tom jsme si uvědomili i to, kolik toho otec už nestihl napsat," uvedl Rajlich mladší. Kniha vychází deset let po svazku Přistřižená křídla, v němž jeho otec vzpomínal na protektorátní léta strávená v baťovské Škole umění ve Zlíně.

Průkopník a popularizátor českého grafického designu a jeden z prvních zastánců jednotného vizuálního stylu institucí a firem začínal jako malíř. "Pak jsem přišel na to, že už se namalovalo tolik obrázků po světě, že přidávat něco dalšího je zbytečné, takže jsem na nějaký čas přestal vůbec malovat, i když jsem byl dost úspěšný," řekl Rajlich před časem v rozhovoru s ČTK.

Později navrhoval plakáty, grafickou úpravu knih, výtvarné pojetí výstav a veletržních expozic, drobnou propagační grafiku, ale také reliéfní objekty, na nichž spolupracoval s architekty. Významná je také Rajlichova pedagogická a organizační činnost. Slavnostní uvedení nové knihy se uskuteční 10. prosince v Mahenově památníku v Brně.