Blíží se nejhorší část roku jak pro řidiče, tak i chodce. Proč se ale v zimních měsících na silnicích umírá tak často? Na vině je změna času, s kterou přichází i dřívější smrákání. Z práce vracíme za tmy a choulíme se ve svých kabátech, stíráme déšť a sníh z čelních skel a namrzlá silnice testuje pneumatiky a umění řidičů.

Zatímco loni při nočních nehodách zemřelo průměrně 31 % všech obětí dopravních nehod, v listopadu se jednalo o 47 %, v prosinci o 56 % a v lednu o 50 %. Výrazně méně to naopak bylo v květnu (8 %) a červenci (10 %).

Takhle se loni umíralo

*Při dopravních nehodách zahynulo 131 chodců, 72 za tmy.

*Mimo obec za tmy zemřelo 38 chodců, v obci 32.

*Celých 47 % obětí nehod na dálnici zemřelo v noci. V obcích to bylo 28 % a na silnicích I. až III třídy. zhruba po 30 %.

„Noční nehody jsou opravdu nebezpečné. Před námi je několik tmavých zimních měsíců. Všichni účastníci silničního provozu bez rozdílu by měli důsledně dodržovat zásadu vidět a být viděn,“ radil pro Aha! Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Máte pocit, že vás žádný žlutý proužek nespasí? V tom případě byste měli vědět, že za tmy vidí řidič chodce s reflexními doplňky na desetinásobně větší vzdálenost než bez nich. Nejlépe uděláte, pokud si na sebe vezmete světlé oblečení a zkombinujete ho s reflexními pásky.

Zákon pak stanovuje, že coby chodec musíte mít reflexní prvky nejen za tmy, ale i za snížené viditelnosti, například při soumraku a svítání, nebo i za bílého dne, když je viditelnost ovlivněná hustým deštěm či mlhou. A to vždy, když jdete mimo obec v místě, kde není veřejné osvětlení.

Jak umístit reflexky

•Na zápěstí, případně nad kotník na straně ke středu vozovky.

•Aby byly viditelné ze všech stran.

•Velikost minimálně běžného reflexního pásku.

Fotogalerie
6 fotografií