Říká se, že v Česku hraje při výběru vozu nejdůležitější roli prostor. Jasně, hlavně rodinám, ale i „pouhým“ dvojicím se při cestě na dovolenou každý centimetr v interiéru i v kufru auta hodí. Ale není to jen o nich. Každá ze tříd má svá pro a proti.

Malá auta

Evropané si je pořizují hlavně jako druhé vozy do rodiny. Ve městě se s nimi skvěle manévruje, navíc automobilové značky u nich hodně sázejí na milý design. V Česku ale často plní roli jediného auta v rodině – ostatně taková Škoda Fabia byla léta nejprodávanějším autem u nás a doteď patří mezi tři nejžádanější. Může za to samozřejmě cena – nižší než u dalších typů. Přitom Fabia Combi se chlubí kufrem o objemu 530 litrů a koupíte ji už od 267 900 Kč.

Autor: Shutterstock

Kompakty

Čili jinak auta nižší střední třídy jako Volkswagen Golf nebo Renault Mégane - jde o typické hatchbacky. Existují i liftbacky, jimž se páté dveře vyklápí nad celým kufrem: typicky Škoda Octavia. Rodiny se zaměří hlavně na prodloužené verze kompaktů – tedy kombíky. Sportovněji založeným řidičům vyhovuje nízká poloha za volantem a skvělé chování na silnici. Nevýhodou je menší variabilita, protože u klasických aut, kterými kompakty jsou, jde zadní sedadla v drtivé většině pouze sklopit.

MPV

Proč zvolit velkoprostorové auto – takzvané MPV? Má vyšší karoserii, a tak v něm odvezete objemnější předměty, třeba bicykl. Výška se pozitivně projevuje i při nastupování. Zadní sedačky u MPV můžete sklápět, posouvat nebo podle potřeby také úplně vyjmout. A navíc: pokud oželíte úložný prostor, sveze větší MPV díky výklopným či vyndavacím sedadlům až sedm lidí. A když sedadla nepotřebujete, máte naopak kufr jako na cestu kolem světa.

SUV

Terénní auta typu Subaru XV jsou sice na pohled velká, ale většinou mají menší kufr než kombíky jako Levorg na protější straně. Sázejí totiž především na image, díky vyššímu posazu a nadprůměrné robustnosti karoserie také máte pocit větší bezpečnosti – hlavně ženy to tak často cítí. V této třídě se toho děje opravdu dost, takže vedle klasických tvrdých teréňáků tu najdeme ty lehčí nebo takzvané crossovery typu Nissan Qashqai ze strany 16.

Co musí auto mít?

Požadavky na výbavu auta se v čase výrazně mění. Co dřív bylo luxusem, je dnes běžné i pro nejlevnější verze: třeba tempomat. Vozy také mají vysokou bezpečnostní výbavu. Prvky jako klimatizace, rádio či ESP jsou dnes často samozřejmostí. Z aktuálních příplatkových doplňků mají Češi nyní největší zájem o parkovací senzory, couvací kamery, vyhřívaná sedadla, střešní ližiny a technologie světel LED, která nahrazuje dříve oblíbené xenony. Umocňují image prémiového vozu.

Autor: Shutterstock