Do protektorů se nám nechce, ale slyšeli jsme z více stran, že není od věci se poptat po gumové ojetině. „V Klíčanech prodávají lehce ojeté. Zkuste to,“ dostáváme nečekaný tip v malém pneuservisu. „Jasně, mám tady čtyři skoro nové. Udělám vám na ně cenu. Za dva tisíce celé auto,“ slyšíme na místě. Španělská značka Courier nám sice nic neříká, ale plácneme si.

Netrvá dlouho a světle modrou fabii máme obutou ve značkových nových gumách, které chceme otestovat na mosteckém polygonu. Hned za ní vyráží tmavší fabie se stejným motorem, výbavou, hmotností, ale na ráfcích se čtyřmi couriery za 500 Kč. První rozdíl poznáváme už na dálnici: hlukem a komfortem bazarová guma totiž značkové nestačí. Na volant přenáší sebemenší nepořádek na asfaltu.

Na okruhu nás ale čeká několik disciplín a hned první přinesou překvapení. Na kruhové dráze v rychlosti 65 km/h a následném slalomu ve 45 km/h stačí deset minut a z obou kusů značkových pneumatik na předních kolech se odlupuje okraj. Zato bazarovým dráha vůbec neubližuje.

I takzvaný losí test svědčí víc ojetým plášťům, které se do zatáčky nemusejí opírat. Na nových se auto víc kýve.

Pravý šok přichází v měření brzdné dráhy. Při třech pokusech pokaždé s jiným řidičem zastavují lehce ojeté pneumatiky o 25-45 cm dřív než ty nové. A vůbec největší výhru slaví při brzdění na suchu. Nechce se nám věřit, a tak ke třem pokusům přidáváme ještě jeden. Výsledek je stále stejný: levná pneumatika zastavuje z osmdesáti kilometrové rychlosti po 12 metrech. Značková po osmnácti. A to není málo - jde o celý přechod pro chodce!

Jak jsme testovali

Hledáme vysvětlení všech testů. Pro bazarové pneumatiky určitě hovoří větší zajetí. Mají za sebou už 3000 km, zatímco značkové jsme dostali na fabii nové, ještě mastné a před dnem na polygonu s nimi najeli jen pět set kilometrů. Navíc jsme pneumatiky na vozech nepřehazovali. A tak i když jsme měli výkonově, konstrukčně i hmotnostně totožná auta, nelze vyloučit chybu geometrie či brzd. I proto, že šlo o jednoduché porovnání, nikoliv plnohodnotný spotřebitelský test, neuvádíme jméno konkurenční pneumatiky.

Vyplatí se protektory?

Ne, dnes už nejsou cenově vůbec zajímavé, stojí o stovku méně než levné nové gumy. Převládají jen zápory: větší hmotnost snižuje komfort jízdy. Protektor se sjíždí rychle a nerovnoměrně, což vede k vibracím a slabé jízdní stabilitě. Nikdy nevíte, co se nachází pod nalepenou vrstvou nového vzorku.

Vyplatí se levnější pneumatiky?

Obecně se dá říct, že dražší obutí je nejen kvalitnější a spolehlivější při jízdě, ale také se pomaleji sjíždí. Kdo jezdí víc, neměl by šetřit. Méně nároční řidiči, kteří navíc nenajezdí velké porce kilometrů, se však nemusí levnějších pneumatik bát.

Na co dát pozor u ojetých gum

Pokud stejně jako my sáhnete po ojetých pneumatikách, soustřeďte se na jejich prohlídku: nejsou poškozené a mají dostatečně hluboký vzorek. Zákon udává minimální hloubku dezénu 1,6 mm, u širokých nízkoprofilových pneumatik, což byl náš případ, přichází kritická hloubka už na 3 mm, kdy pneumatika neodvádí vodu stoprocentně a zvyšuje se tak riziko aquaplaningu. My sáhli po dezénu 4 mm a na vodě jsme neměli problémy.

 

Fotogalerie
3 fotografie