Díky rozptýlení slev do více dní jsou už několik let "černé pátky" klidnější než dříve. Tradičně býval pátek po Dni díkůvzdání nejrušnějším a také jedním z nejchaotičtějších nákupních dní celého roku. Název zřejmě vznikl v 60. letech a údajně vystihuje dopravní problémy, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli náporu nakupujících. Teprve později se objevilo vysvětlení, že právě po Dni díkůvzdání začínají mít obchody zisk, jsou tedy v "černých číslech".

"Vypadá to tady jako každý druhý víkend," řekla agentuře Reuters dvaatřicetiletá Angela Oliverová, která kupovala dětské oblečení v nákupním centru Westfarms Mall u Hartfordu ve státě Connecticut. "Ty davy, co tu obvykle bývaly, tady teď chybí," dodala.

Davy kupujících se namísto dneška shromáždily před nákupními středisky už ve čtvrtek večer. Před obchodním domem Macy's v New Yorku se před večerním znovuotevřením nakupilo na 15.000 lidí, řekl televizi CNN šéf firmy Terry Lundgren. Policie musela řešit několik incidentů mezi zákazníky, asistovala například ve velkoprodejně Wal-Martu v Los Angeles, kde se strhla bitka o panenky Barbie.

"Zákazníkům se nákupy v Den díkůvzdání evidentně líbí," řekl šéf řetězce Target Brian Cornell. Uvedl, že firma v celých Spojených státech prodávala ve čtvrtek od šesté do osmé hodiny večerní 1800 televizorů za minutu.

Wal-Mart uvedl, že ve čtvrtek byly na jeho internetové nákupní stránce vůbec druhé největší tržby po loňském "kybernetickém pondělí". To následuje po černém pátku a je to den, kdy hluboké slevy nabízejí internetoví prodejci. Celkový internetový prodej na Den díkůvzdání vzrostl meziročně o 14,3 procenta, uvedla organizace IBM Digital Analytics Benchmark.

Národní svaz maloobchodních prodejců předpovídá, že maloobchodní tržby o letošním listopadu a prosinci vzrostou v USA proti loňsku o čtyři procenta na 617 miliard dolarů (13,7 bilionu Kč). Znamenalo by to nejvyšší tržby za tři roky. Loni se předvánoční nákupy zvýšily o tři procenta.