Během letního letového řádu pomáhalo přes 40 asistentů asi dvěma stovkám lidí s handicapem denně. Nejčastěji tuto službu využívají lidé na vozíku. Vznikla už v roce 2006 z nařízení Evropské unie, do té doby měli tito lidé cestování nesrovnatelně těžší. Rok od roku poté začal počet tělesně postižených, kteří využívali službu, strmě stoupat.

Asistenti je přitom vyzvednou klidně i na parkovišti. „Pokud lidé požádají o tuto službu, jsme jim schopni zajistit pomoc při celém procesu, než se dostanou do letadla. Od vyzvednutí na parkovišti, přes check-in, bezpečnostní kontrolu, a asistenti je dovedou až do letadla,“ popsal pro Blesk.cz Petr Kopuletý, manažer pro dozor a koordinaci provozu terminálů na pražském letišti.

K dispozici jsou zaměstnanci kdykoli. Problémem však může být, když se člověk nenahlásí dopředu, pak mohou lidé čekat na asistenci delší dobu. „Pobočka, na kterou mohou lidé přijít požádat o asistenci, je otevřena každý den od 8:00 do 16:00, jde to ale samozřejmě i při odbavení. Pro příští rok máme v plánu provozní dobu rozšířit. Všechny služby zajišťuje externí firma, která ale úzce spolupracuje s Letištěm Praha,“ řekl dále Kopuletý.

Speciální vozidla

Do letadla, které zastaví u tubusu k terminálu, je doprava jednodušší. Když je však potřeba nastoupit do letadla přímo na ploše, musí být přistaveno speciální vozidlo s vysokozdvižným vozíkem, kterým následně handicapovaní lidé nastoupí za pomoci zaměstnance přímo do něj. Systém následně rovnou upozorní cílové letiště, aby se připravili na přílet cestujícího se zdravotním omezením.

Služba je navíc zcela zdarma a lidé jdou přednostně do letadla. Při celé cestě používáme pro lidi s handicapem fast tracky, tedy přednostní odbavení. Tito cestující poté nastupují do letadla první a vystupují obvykle jako poslední,“ dodal nakonec Kopuletý. Nástup do letadla je pro ně tedy mnohem snazší a pomoc dokáže předejít různým úskalím například při bezpečnostní kontrole. Během zimního letového řádu je počet odbavených postižených lidí za den okolo stovky, o ně se stará asi třicítka kmenových zaměstnanců. 

V rámci Evropské unie je takové nařízení pro každé letiště povinné, ne všude ve světě ale tomu tak je. V červnu takto nechala asistenční společnost jednoho z handicapovaných cestujících v Japonsku doslova doplazit se do sedačky v letadle. Následně se mu omluvila po zveřejnění informací v médiích. 

Fotogalerie
12 fotografií