S nepoctivými autobazary, které se zákazníkům snaží vnutit ty nejhorší ojetiny za předražené ceny a maskují jejich špatný stav naleštěnou kapotou, má své zkušenosti snad každý. Své by o tom mohl vyprávět i pan Jaromír z Pardubic. Před časem si v malém autobazaru koupil ojetou Octavii combi. Na první pohled byla ve vynikajícím stavu a také cena byla více než přijatelná.

Po dvou dnech ho ale známý upozornil, že vůz zřejmě nemá přední airbag, protože kryt na volantu špatně doléhá. V servisu panu Jaromírovi podezření potvrdili a navíc našli další závady. „To auto bylo po bouračce, navíc bylo lajdácky opravované, mělo špatné brzdy i tlumiče,“ říká pan Jiří.

Když se vůz pokusil reklamovat, odkázali ho na původního majitele a víc se s ním odmítali bavit. „Auto bylo v komisním prodeji,“ vysvětluje Jaromír a po chvíli přiznává, že autobazar ani nebyl vybavený rampou, na které by bylo možné důkladně prohlédnout podvozek a při zkušební jízdě řídil majitel autobazaru.

„To je základní chyba,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA. Zákazník musí mít možnost před koupí vůz důkladně prohlédnout a vyzkoušet. Možnost prohlídky podvozku na rampě s přizvaným automechanikem a zkušební jízdy, kdy sám zákazník řídí vozidlo, musí patřit mezi základní nabídku každého kvalitního autobazaru. U nás je ještě samozřejmostí možnost do sedmi dnů vůz bez udání důvodů vrátit a vyměnit za jiný,“ dodává.

Auto ESA – první certifikovaný autobazar

Auto ESA na začátku letošního roku jako první prodejce ojetých vozů v České republice získal certifikát kvality německé společnosti TÜV, která certifikuje a hlídá kvalitu například autorizovaných servisů společnosti Škoda Auto.

Nyní nově vytvořila systém certifikace kvality pro autobazary. Ten by se měl stát vodítkem při výběru kvalitního autobazaru. Certifikát totiž obdrží pouze takový autobazar, který dodržuje přísná pravidla a projde náročnými zkouškami, které prověří kvalitu služeb i nabízených vozů včetně dodržování všech právních náležitostí.

Garance kvalitních služeb

Zákazník má u takového autobazaru jistotu, že si koupí vůz v dobrém technickém stavu a nemusí se obávat, že by někdo manipuloval stavem počítadla kilometrů nebo upravoval údaje v technickém průkazu. Kontroly jsou komplexní a sledují veškeré činnosti, které vypovídají o kvalitě autobazarů od nákupu vozů přes jejich servis a přípravu k prodeji až po kvalitu skladování a služeb samotného prodeje včetně důsledné kontroly veškeré dokumentace.

Certifikát získá prodejce na dobu jednoho roku. Poté bude muset všechny prověrky absolvovat znovu. Takový systém zaručuje zachování vysoké kvality certifikovaných autobazarů a může se stát kvalitním vodítkem při výběru autobazaru.

Záruka vysoké kvality

Auto ESA věří, že certifikát pomůže zákazníkům s orientací na trhu ojetých vozů a odliší kvalitní prodejce od těch nepoctivých. „Při výkupu denně odmítáme až 75 procent nabízených vozů. Zjistíme přetočený tachometr, nesrovnalosti v dokladech nebo v počtu majitelů či je nejasný původ vozidla. Ročně nás prověřování vozů po právní a technické stránce vyjde na miliony korun. Drtivá většina prodejců nic takového nedělá,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA.

Certifikace by tak podle jeho slov měla dát při výběru vozu zákazníkům jasné vodítko. „Certifikát potvrzuje, že Auto Esa dlouhodobě nabízí zákazníkům prvotřídní služby, které jsou srovnatelné s těmi nejlepšími prodejci ojetin v západní Evropě,“ uzavírá.