Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Výcvik na F-16: Ukrajinské piloty brzdí angličtina, prvních šest ho dokončí až za rok

Autor: mav, swp - 
15. srpna 2023
05:00

Kyjev po dlouhém úsilí přesvědčil západní partnery, aby na pomoc proti ruské invazi poslali moderní stíhačky F-16. Jenže do bojů nezasáhnou dřív než příští léto. Patřičný trénink ukrajinských pilotů potrvá skoro rok, z čehož mnoho měsíců zabere kurz angličtiny.

Samotný výcvik na F-16 má organizovat dánské letectvo na základně v Rumunsku za podpory dalších partnerů, mj. Nizozemska. V Letectvu Spojených států trvá standardní specializovaný výcvik na tyto stroje půl roku – pro kadety, kteří již mají za sebou patřičné zkušenosti na cvičných stíhačkách. Ukrajinští piloti by toto víceméně měli splňovat, mívají za sebou odpovídající trénink (například na československých L-39), ale i bojové zkušenosti na sovětských strojích MiG či Su.

„Naši studenti projdou strukturovanými osnovami v celkovém rozsahu více než 265 hodin školení v učebnách, 55 hodin na simulátoru a 80 hodin letu,“ uvádí web letecké základny Luke v Arizoně, kde se nováčci na F-16 specializují. „Svou cestu začnou zdrcující náloží v učebně, která v průběhu sedmiměsíčního kurzu nepolevuje.“

Jazyková bariéra

Totéž čeká Ukrajince. Ale než vůbec usednou do kokpitů, ba jen do trenažérů, musejí si vypilovat jazykové dovednosti. „Všechny technické příručky jsou v angličtině a všechny ovládací prvky v letadle jsou v angličtině. Pilot musí mít alespoň základní znalosti tohoto jazyka,“ pronesl mluvčí Bílého domu John Kirby na pátečním brífinku podle Hlasu Ameriky.

Ačkoli někteří piloti již plynně hovoří anglicky, musí nejprve absolvovat čtyřměsíční výuku v Británii, aby si perfektně osvojili specifickou terminologii k F-16. A to se týká i pozemního personálu ukrajinského letectva, který by měl vše trénovat společně s piloty.

„Na Ukrajině nebylo možné piloty a další personál v této terminologii vyškolit kvůli nedostatku zkušeností s prací s touto terminologií,“ komentoval brigádní generál Serhij Holubcov z velení ukrajinských vzdušných sil. Jinak ale jeho piloti, když zrovna nelétají, absolvují online kurzy angličtiny, jak řekl deníku The Washington Post.

Američtí představitelé přičítají přinejmenším část zpoždění Ukrajině, která podle nich až nedávno přišla se seznamem pilotů připravených k výcviku. Úvodní jazykovou zkoušku podstoupilo 32 pilotů a jen čtvrtina z nich uspěla. Šest má jít na výcvik, dva budou v rezervě. „Pokud mají Ukrajinci více pilotů schopných výcviku, určitě bychom to uvítali,“ komentoval pro Washington Post nejmenovaný zdroj z americké administrativy.

Ukrajinské armádní zdroje zase upozorňují, že v Evropě není pro výcvik na F-16 dost kapacit. Potvrdil to mluvčí nizozemského ministerstva obrany podplukovník Mark van de Beek: „Je to drahé, tuto kapacitu už menší země moc nemají.“ Klíčovým problémem je podle něj nedostatek cvičných letounů F-16. Například Nizozemsko už (podobně jako Dánsko) přechází na modernější letouny F-35 a přesunulo těžiště výcviku.

Kdyby snad evropští instruktoři nestíhali, jsou i Američané připraveni k tréninku Ukrajinců přispět, zdůraznil mluvčí Bílého domu Kirby. Americká vláda také slibuje, že jakmile její partneři připraví své F-16 pro dodání Ukrajině, nebude proces protahovat zdlouhavým schvalováním.

Vlastní výcvik tak má podle současných předpokladů začít v lednu, a to na 86. základně rumunského letectva u města Borcea. První šestice ukrajinských pilotů se svými F-16 by tak Rusům měla čelit příští léto.

Video  Jak vypadá vzlet stíhačky F-16 Fighting Falcon  - MOTORIZADO
Video se připravuje ...

Video se připravuje ...
Další videa