To, že světové špičky musí na Ukrajinu vlakem, se vědělo, ale samotné vlaky zůstávaly v pozadí. Do zájmu veřejnosti se ukrajinská železnice dostala až právě s Bidenovou návštěvou. O americkém prezidentovi je rovněž známé, že vlaky rád cestuje. Železniční síť obsahuje přes 24 tisíc kilometrů tratí a je celkově 12. největší na světě. Z hlediska přepravy pasažérů je 6. největší na světě, z hlediska přepravy zboží pak sedmá.
Železnice vznikla ještě v předsovětské době, jde o širokorozchodnou železnici, což je jiný typ tratí, než jaký je typický pro většinu Evropy. Přestože ukrajinské jednotky zničily většinu přechodů na hranicích s Ruskem, s ostatními státy je tratě nadále spojují. Nicméně je dělí rozchod kolejí, tudíž vlaky nemůžou samovolně přejet hranice. Aby se s touto překážkou vypořádali, během minulého roku Ukrajinci přestavěli úseky dříve zaniklých tratí do sousedních zemí včetně Moldavska, Polska a Rumunska. Na 11 hraničních přechodech byla opravena infrastruktura.
Pohodlně a bezpečně
Nešlo jen o vytvoření většího komfortu pro cestující, šlo o velký krok pro nákladní dopravu – pro všechny, kdo závisí na ukrajinské produkci, a to včetně obilí. V loňském roce bylo po železnici převezeno na 28,9 milionů tun obilí. Podle údajů Ukrzaliznycji díky železnici bylo exportováno kolem 60 milionů tun produktů. Pasažerů pak železnice přepravila okolo 17,1 milionu, zvláště pak šlo o dálkové spoje s lůžkovými vozy.
„Před válkou jsme měli letadla, auta, autobusy a pak vlaky,“ sdělil šéf Ukrzaliznycji Alexandr Kamyšin reportérům CNN. „Teď máme jen vlaky a auta, žádná letadla. A Ukrajina je velká země. Dostat se z Kyjeva na západ, z jihu na východní Ukrajinu… na tyto cesty jsou nejlepší lůžkové vozy a noční spoje,“ vysvětlil Kamyšin. Dodal, že tak člověk aspoň neztrácí čas, zároveň zdůraznil, že cesty jsou nejen pohodlné, ale rovněž bezpečné.