„Duch Kyjeva“: Co stojí za mýtem o hrdinném pilotovi? A kdo zachránil ukrajinskou metropoli?

Autor: tsv, swp - 
27. listopadu 2022
05:00

Oblíbená legenda o takzvaném Duchu Kyjeva, expertním pilotovi, který na počátku ruské invaze zachránil Kyjev před okupanty, byla po dlouhém spekulování vyvrácena, souboj o hlavní město se ale podařilo objasnit až díky nejnovějšímu výzkumu britského experta Dr. Justina Bronka. Za svobodu metropole je zodpovědné ukrajinské letectvo, které navzdory ruské přesile dokázalo okupující jednotky vyhnat z města. Nízký počet letadel v porovnání s nepřítelem přitom nebyl tou jedinou nevýhodou obranných jednotek. Na Bronkův výzkum upozornil server Daily Mail.

Jeden z prvních kroků ruské armády bylo zničit všechny ukrajinské protiletecké systémy, čehož Rusové docílili téměř okamžitě po vniknutí na sousední území. V porovnání s ukrajinskou leteckou technikou měli okupanti patnáctinásobnou převahu, jejich pokus o dobytí hlavního města přesto úspěšný nebyl.

Kromě přesily měla ruská armáda mimo jiné ještě jednu výhodu. Ukrajinští piloti museli kvůli pokročilým radarům ruských letadel létat velmi nízko, aby se k nepřátelům dostali dostatečně blízko a mohli je zneškodnit raketami krátkého doletu. Takto se ale sami dostávali do většího nebezpečí a mnoho z nich přišlo kvůli strategickým manévrům o život.

Rusům zlomila vaz jediná chyba

První dny zaznamenala ukrajinská armáda dramatické ztráty, na obloze denně probíhaly desítky až stovky malých leteckých bitev, během kterých zemřeli někteří z řad nejschopnějších pilotů Ukrajiny. Rusko mezitím přišlo jen o minimum letců, ať už díky významné přesile, nebo vyšší kvalitě letounů.

Ukrajinskému letectvu se ovšem navzdory komplikacím podařilo první linii udržet a dát tak ostatním jednotkám dostatek času na přesun zachovaných protileteckých systémů a opravu zničené infrastruktury potřebné k boji.

Po prvních třech dnech bojů Rusové zachybovali, když si ve snaze vést „elektronickou válku“ proti svým sousedům zablokovali vlastní přenosy, a způsobili si tak enormní komunikační problémy. Ukrajinci dostali šanci přeskupit své jednotky a piloti brzy na to zahájili ještě silnější útok než doposud.

22:46
17. 11. 2025

Macron a Zelenskyj dnes navštívili i štáb mnohonárodních sil v Paříži, které by mohly být rozmístěné v případě příměří na linii kontaktu. „Jsme připraveni,“ uvedl Macron. „Jsme odhodlání posílit naše sankce proti Rusku ve spolupráci se Spojenými státy,“ uvedl dále Macron s tím, že Rusko se rozhodlo pokračovat s válkou.

Dohoda mezi Francií a Ukrajinou o nákupu 100 bojových letounů Rafale uvádí, že pořízené zbraně by měly být nové výroby. Podle francouzských expertů dodávka tak vysokého počtu letadel potrvá nejméně několik let. Nákup si také vyžádá náročný výcvik pilotů. Otázky jsou otevřené také ohledně financování, zní v prvních reakcí analytiků. Macron v tomto smyslu zmínil financování ze zdrojů, které již nyní EU používá pro pomoc Ukrajině. Dnes podepsaná dohoda ještě není nákupní smlouva.

22:34
17. 11. 2025

Vladimir Putin podepsal zákon o zpřísnění trestní odpovědnosti za sabotáže. Za trestné činy spjaté se sabotážemi bude možné soudit osoby starší 14 let. Za zapojení nezletilých do sabotážních akcí bude hrozit až doživotí, uvedla dnes ruská média. Prezidentovým podpisem zákon vstoupil v platnost.

Nově lze tresty za sabotáže v ruských zákonech přirovnat k trestům za terorismus: trestní odpovědnost od 14 let, vyloučení podmínečných trestů, nemožnost vynést trest pod dolní hranicí trestní sazby a podmínečné osvobození nejdříve po odpykání tří čtvrtin trestu, poznamenal server BBC News.

Podle ruských zákonů již bylo možné soudit čtrnáctileté za vraždu, únos, loupež, teroristický čin, účast v teroristické organizaci či za výcvik za účelem spáchání teroristickému činu. Přidáním sabotáže na tento seznam se podle vysvětlení k zákonu odstraňuje „mezera v zákonech“, napsal list Kommersant a dodal, že u všech trestných činů souvisejících se sabotážemi se ruší promlčecí lhůty.

22:25
17. 11. 2025

Terčem výbuchu v Polsku se podle premiéra Tuska měl stát vlak z Varšavy do Demblinu. „Naštěstí nedošlo k tragédii, ale situace je velmi vážná,“ dodal. Trať se používá k přepravě zbraní pro Ukrajinu, která se čtvrtým rokem s pomocí Západu brání agresi Ruska. Tusk slíbil, že Polsko dopadne pachatele bez ohledu na to, kdo za útokem stál.

Ministr obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz uvedl, že armáda hlídá 120 kilometrů této trati, která vede k ukrajinským hranicím a po které podle ministerstva infrastruktury denně projede 115 vlaků.

Deník Gazeta Wyborcza označil útok na trať Varšava-Lublin za „novou kvalitu v ruské diverzi proti Polsku“. Nebýt pozorného strojvedoucího, který si poškození kolejnice všiml, hrozila železniční katastrofa s množstvím obětí. Rusko podle komentátora překročilo další hranici a je na místě se ptát, zda Rusko proti Evropě vede jen hybridní válku.

Zobrazit celý online

Video se připravuje ...
Další videa