Putinův přítel „Darth Vader“ létal do exotických rájů tryskáči z Rakouska. Sankce je uzemnily

Autor: RFE/RL, mav - 
13. června 2022
05:00

Šéf největší ruské ropné společnosti Rosněfť, blízký kolega a přítel Vladimira Putina Igor Sečin (61) se nechával do dovolenkových rájů vozit soukromými tryskáči. Sice si mohl dovolit koupit vlastní, ale radši je nechával najímat z Rakouska za firemní peníze. Po ruském vpádu na Ukrajinu tato praxe přestala fungovat, sankce luxusním letounům přistřihly křídla, píše Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda.

Ruská média mu přezdívají Darth Vader, podle hlavního padoucha Hvězdných válek; američtí diplomaté zase šedý kardinál Kremlu. Vystudovaný lingvista působil v sovětské diplomacii (a asi jako špion). V 90. letech pak spolupracoval na petrohradské radnici s Putinem, který si ho bral i dál, jak povyšoval – v pozici premiéra mu dělal šéfa kanceláře, poté zástupce šéfa kanceláře, když se Putin stal prezidentem. Zároveň ho poslal do čela správní rady Rosněfti. Tam je nyní i generálním ředitelem.

„Sečinovo jmění je skoro stejně neprůhledné jako to Putinovo, s výjimkou akcií veřejně obchodované Rosněfti za sebou nemá žádnou papírovou stopu,“ konstatoval magazín Forbes. Před dopadem únorových sankcí magazín odhadoval jeho bohatství na přinejmenším 800 milionů dolarů (18,4 mld. Kč). Skoro tři čtvrtiny této sumy připadalo na dvě z nejdražších jachet světa, které už obě zabavily úřady v Itálii a Španělsku.

Pán mašiny na peníze

„Sečin v praxi ovládal finanční toky Rosněfti už asi dvacet let,“ uvedl pro Forbes Vladimir Milov, opoziční politik a někdejší náměstek ministra energetiky. „Rosněfť je zdaleka největším strojem na peníze v Rusku. Když jste v pozici, abyste diktovali, kam ty peníze potečou, můžete jisté toky směrovat tím či oním směrem. Jsem si jistý, že kdokoliv se účastní lukrativních dohod s Rosněftí, musí odklonit určité procento svých výdělků.“

V porovnání s největšími boháči Ruska – několik jich ovládá přes 25 miliard dolarů – je Sečin troškař. „Spíš než jako moderní oligarcha, který se obohacuje a ovládá majetky, se chová jako sovětský diktátor, který prostě využívá firemní majetky pro své potřeby,“ dodal Milov.

Typickým příkladem je využívání soukromých tryskáčů. Nebylo zrovna průhledné, kdo letadla vlastní, kdo je provozuje a kdo je platí – tam je podezření, že to bylo na vrub ruských daňových poplatníků, Rosněfť je z většiny vlastněná státem.

Investigace agentury Reuters roku 2019 odhalila, že tryskáče najímané Rosněftí létají podezřele často do nóbl turistických destinací, kde firma zrovna neřešila žádný byznys. Mezi lednem 2015 a květnem 2019 Reuters z veřejně dostupných dat napočítala 290 letů pro Rosněfť. Z nich proběhlo 96 o víkendu či v době ruských svátků. Maledivy: 15 letů. Sardinie: 8. Mallorca: 7. A jindy třeba Dubaj, Madeira (kde jeho letoun vyfotil Nelson Sousa)…

Ruská smetánka na dovolené

 A že byl na palubě Sečin nebo jeho blízcí, lze vyčíst z jejich profilů na sociálních sítích. Tu a tam se totiž vyfotili ve stejné destinaci, kam zrovna letělo jedno z letadel (někdy i dvě naráz). A rozhodně nebyli oblečení pro uzavírání obchodů.

„Nadešel dlouho očekávaný moment: DOVOLENÁ,“ napsala na Instagram zpěvačka Anita Cojová, manželka manažera Rosněfti Sergeje Coje, kteří se se Sečinovými přátelili a občas se vyfotili na společné dovolené. A k onomu příspěvku na Instagramu přidala fotku z letadla, které vypadá jako korporátní verze boeingu. Právě takový tehdy, 24. prosince 2016, startoval z Moskvy na Maledivy.

Korporátní regule nařizují „nepoužívat firemní majetky pro osobní účely a obohacení“. Na dotaz agentury Reuters tehdy Rosněfť odpověděla, že coby globální firma pracuje všude po světě i že náklady na letadla „se vydávají v souladu se schválenými korporátními standardy“. A dále novináře odbyla, že se pokoušejí o „informační sabotáž ve službách tajných služeb zainteresovaných států“. Podobně nyní firma reagovala na dotaz Svobodné Evropy, obvinila ji, že je „nástrojem protisovětské a protiruské podvratné propagandy“ a ujistila, že Rosněfť funguje stejně jako americká konkurence. „Upřímně vás žádáme, abyste se neobtěžovali s dalšími dotazy na firmu na jakékoli téma,“ dodal mluvčí.

Zdroj blízký vedení Rosněfti pro Reuters uvedl, že rada neschvalovala žádné povolení pro Sečina využívat firemní lety k soukromým účelům.

Dvanáctkrát dražší

Oblíbeným Sečinovým strojem – možná ho dokonce nesměl využívat nikdo bez jeho svolení – byl Bombardier BD-700-1A10 Global 6000. Provozovala ho firma AV Asia Developments PTE Ltd., registrovaná v Singapuru a ze 100 % vlastněná Rosněftí. Výroční zpráva za rok 2016 uvedla, že za provoz bombardieru pro 15 cestujících firma utržila 1,86 milionu dolarů (dnes 42,9 mil. Kč) a další víc než dva miliony dolarů stály související služby.

Letová data ukazují, že za onen rok daný stroj startoval jen dvanáctkrát a ve vzduchu strávil 96 hodin. To znamená celkem asi 40 tisíc dolarů za hodinu. Devítihodinový let Moskva-Maledivy, krát dva, tedy vyšel na 720 tisíc dolarů. Jedna zpáteční letenka v první třídě Aeroflotu tehdy byla za necelé 4000 dolarů, uvedla Reuters. I pokud Sečin obsadil všech 14 ostatních sedadel, platil za soukromý tryskáč dvanáctkrát víc než za komerční let.

Sečinův oblíbený bombardier vlastnila firma Shelf Support Shiphold Limited, registrovaná v daňovém ráji Kypru, oblíbeném mezi ruskými boháči. Podle portálu OneSpotter později tento bombardier, s označením M-YOIL, provozovala rakouská firma Art Aviation.

Rosněfť a Sečin využívali celou její flotilu, jež čítala půltucet soukromých a korporátních letounů – například Dassault Falcon 7X pro 9 pasažérů, několik bombardierů pro víc než tucet cestujících, ale i zmíněný Boeing 737-700 BBJ, který nabízí celý prostor dopravního letadla pro pouhých pár desítek VIP cestujících.

Byznysy v daňových rájích

Art Aviation založil ve Vídni roku 2012 Rus Michail Alenkin. A nebyl to jeho jediný letecký byznys. Roku 2014 založil v Dubaji firmu na obchod se soukromými tryskáči jménem ArcosJet, se zaměřením na trhy v Rusku a postsovětských zemích (Rusko nyní kvůli sankcím firma vypustila).

O tři roky později figuroval Alenkin v tzv. Paradise Papers – úniku dokumentů z daňových rájů. Ze záplavy smluv aj. vyplynulo, že byl skutečným vlastníkem kyperské firmy Sunburst Aircraft Leasing Limited, opět zaměřené na tryskáče.

15:52
Dnes

Ruská vojska pronikla do blízkosti Pokrovsku a Kosťantynivky - dvou měst, která jsou klíčová pro zásobovací trasy ukrajinské armády na východě země. Podle agentury Reuters to dnes uvedl ukrajinský vojenský činitel.

Rusko v posledních týdnech shromáždilo síly a navzdory velkým ztrátám postoupilo ve venkovských oblastech Pokrovsku i Kosťantynivky. Tato města leží na křižovatkách cest vedoucích k frontové linii z větších měst na území, které má pod kontrolou Ukrajina.

15:41
Dnes

Prezident Petr Pavel navštíví příští týden Německo a Itálii. V Berlíně se setká se svým protějškem Frankem-Walterem Steinmeierem na zámku Bellevue, v Římě se poté zúčastní konference pro obnovu Ukrajiny. Na webu o tom dnes informoval odbor komunikace prezidentské kanceláře.

Prezident na nedávné konferenci Globsec v Praze uvedl, že chce v Itálii hovořit o představě o aktuálním Marshallově plánu pro Ukrajinu, který by zahrnoval mimo jiné to, že investoři musejí zemi vidět jako příležitost, nikoli riziko. „Klíčová cesta k prosperitě vede skrze hlubší integraci do evropského obchodu,“ řekl tehdy.

15:35
Dnes

Německý kancléř Friedrich Merz se nyní nechystá telefonovat si s ruským prezidentem Vladimirem Putinem. Řekl to dnes mluvčí německé vlády Stefan Kornelius. V úterý spolu poprvé po téměř třech letech po telefonu hovořili Putin a francouzský prezident Emmanuel Macron.

Podle vládního mluvčího Francie Německo o chystaném telefonátu Macrona a Putina předem informovala a poté jej zpravila i o výsledku jednání. Podle Kremlu byla tématem rozhovoru především situace na Ukrajině a Blízkém východě. Elysejský palác mimo jiné uvedl, že francouzský prezident Putina vyzval k příměří na Ukrajině.

Zobrazit celý online

„Hospodářská stagnace a sankce proti ruským osobám měly dopad na čísla prodejů soukromých tryskáčů. Evropští kolegové budou souhlasit, že velmi vysoký podíl soukromých tryskáčů provozovaných v EU patří ruským občanům,“ prohlásil Alenkin na oborové konferenci roku 2020. Kvůli vysokým daním, přísným zákonům a složité registraci si ruští boháči a firmy obvykle nekupovali tryskáče napřímo.

Sankce dopadly i na Sečina a Rosněfť. Už od roku 2014 nesmí do USA, tehdy americké ministerstvo financí uvalilo sankce na řadu ruských fyzických i právnických osob kvůli anexi Krymu. Letos v únoru, brzy po invazi na Ukrajinu, se Sečin dostal na obdobný seznam Evropské unie.

„Patří mezi nejdůvěrnější a nejbližší poradce Vladimira Putina a je jeho osobním přítelem. S ruským prezidentem je v každodenním kontaktu. Je považován za jednoho z nejmocnějších příslušníků ruské politické elity. Jeho vazba na Vladimira Putina je dlouhotrvající a hluboká,“ zdůvodňuje nařízení Evropské komise. „Patří k lidem z Putinova okruhu, kteří získávají finanční prospěch a významné funkce výměnou za to, že mu slouží a jsou vůči němu loajální. Prezident mu svěřuje důležité a náročné úkoly a odměnil ho vysokou vedoucí funkcí ve společnosti Rosněfť a velkým bohatstvím.“ Kromě toho Rosněfť dodávala kerosin na letiště Simferopol, což podpořilo anexi Krymu. 

O pár dní později přišly i britské sankce. Rakouská firma tak nemůže své tryskáče Sečinovi ani Rosněfti pronajímat. Znamená to její konec. 

„Vždy jsme se podřídili všem pravidlům odvětví a regulacím, včetně sankcí a spojených omezení, firma žádné z nich, ani jiné zákony, nikdy neporušila. Ani firma, ani nikdo z vedení či akcionářů neposkytl žádné služby osobám ani firmám, na něž byly uvaleny sankce,“ odpověděl teď Alenkin za Art Aviation Svobodné Evropě. „Ani vámi zmiňovaná Rosněfť, ani pan Igor Sečin či jiný manažer Rosněfti neměl žádný přímý či nepřímý vlastnický podíl, kontrolu, hospodářský zájem ani jinou roli či vztah vůči firmě,“ dodal Alenkin.

Insideři z Vídně však říkají něco jiného: „Art Aviation byla firma Igora Sečina,“ prohlásil důvěrný zdroj Svobodné Evropy, manažer jedné z rakouských firem kolem soukromých tryskáčů. „Nechovali se jako normální firma na trhu.“ A další dodal: „Každý ví, že jsou napojeni na Rosněfť a Sečina zvláště.“

Mrtvý ředitel

V polovině března Art Aviation ukončila provoz, svých pět letadel odhlásila z rakouského rejstříku a poslala je do Moskvy, jak řekl pro rakouský server ZackZack výkonný ředitel Bernhard Prokop. „Co se s tryskáči stane, prostě nevím,“ dodal. Potvrdil, že s nimi často létal Sečin i že firma končí kvůli unijním sankcím.

Šéfem se Prokop stal jen pár dní předtím. Jeho předchůdce Timothyho Hurwortha totiž 8. března našli mrtvého pod dálničním mostem. Podle prokuratury to vypadá na sebevraždu. Jak Prokop, tak Hurworth zároveň figurovali v další vídeňské firmě Jetology, která rovněž zajišťuje vlastníkům soukromých tryskáčů jejich provoz.

I jiné podobné firmy v Rakousku i jinde v Evropě přišly o ruské zákazníky. Jak ukazuje report švýcarské konzultační firmy WINGX, se začátkem invaze na Ukrajinu výrazně poklesla aktivita letounů spjatých s ruskými oligarchy i těch, jež jsou registrované v Evropě, ale spoustu času tráví v Rusku, případně Bělorusku a na Ukrajině.

Některá letadla se přesunula do Ruska, jiná třeba do Dubaje, neboť Spojené arabské emiráty sankce na Rusko neuvalily. A jiné letouny napojené na Rusko uvízly například na letištích v Curychu a Ženevě. Třeba karibská Bermuda 12. března zrušila bezpečnostní certifikáty 740 letounům, které si tam registrovali Rusové (a provozovali kdekoli po světě). Bez nich se nesmí přistávat na letištích.

Sečin zřejmě dokázal svůj tryskáč uchránit před evropskou blokádou. Zatímco na Sardinii, Mallorku či Madeiru se nejspíš jen tak nepodívá, do Dubaje nebo na Maledivy může létat dál.

Video  Sankce pro Rusko: Stahování světových značek i zabavování majetku oligarchům  - Videohub
Video se připravuje ...

Video se připravuje ...
Další videa