
Slunečnicový olej tvrdě zasáhla válka na Ukrajině. Někde už chybí, co v Česku?

Trh se slunečnicovým olejem zažívá těžké časy. Jeho hlavními exportéry jsou Rusko s Ukrajinou, které kvůli válce vývoz omezily, takže ve světě začíná reálně chybět. Navíc lidé v některých zemích z této informace panikaří a skupují ho ve velkém, v Německu a ve Velké Británii jsou regály s ním často prázdné a supermarkety musely zavést kvóty na prodej. České řetězce zatím vzkazují, že Češi se obávat nemusí, slunečnicový olej na pultech stále najdou, i ony ale situaci pečlivě monitorují. Tesco už i přestalo na slunečnicový olej dávat reklamy.
Podle Světového potravinového programu (WFP) produkuje Rusko 27 procent světového slunečnicového oleje, Ukrajina 51 procent. Obě země tedy patří mezi nejvýznamnější exportéry této suroviny, válka ale do jisté míry tento proces narušila.
Rusko zakázalo vývoz slunečnicových semen od 1. dubna do 31. srpna, chce tak zajistit své obyvatele, kteří se musí potýkat s rostoucími cenami potravin kvůli uvaleným sankcím. Zároveň od 15. dubna do 31. srpna zavedlo vývozní kvótu 1,5 milionu tun na slunečnicový olej, a to ze stejného důvodu.
Ukrajina by slunečnicový olej ráda vyvážela dál, ale nemůže ze zcela praktických důvodů. Spoléhá především na lodní transport skrze Černé moře, tato cesta však kvůli ruské invazi už několik týdnů není bezpečná. Odříznutí Ukrajiny od Černého moře byl dokonce jeden z hlavních cílů Ruska během současné války. Momentálně tak na export z Ukrajiny čekají zhruba 4 miliony tun slunečnicového oleje.
Přitom Ukrajina zásobuje Evropu tímto olejem ze 40 až 45 procent. Dříve končil například na německém trhu a Německý svaz zpracovatelů olejných semen (OVID) už v březnu varoval, že nastanou velké výpadky v dodávkách, které budou jen těžko nahraditelné. Němci na zprávu reagovali panikařením, olej začali masivně skupovat a v obchodech začal chybět, včetně jeho alternativ, jako je řepkový nebo olivový.
„Buďte prosím solidární a myslete na sousedy, zbytečně proto zboží neskupujte,“ vyzýval Němce začátkem dubna řetězec Penny v prohlášení. Olej začal prodávat jen jednu lahev na domácnost a podobně se zachovali ostatní místní prodejci. Některé restaurace dokonce přestaly podle německých médií nabízet hranolky, protože je nemají na čem smažit.
V Británii jsou zásoby jen na pár týdnů
Podobná situace panuje ve Velké Británii. Společnost Edible Oil, která balí 75 procent veškerého slunečnicového oleje, který skončí na britském trhu, na začátku dubna uvedla, že už má zásoby jen na několik týdnů. „Se vším, co se tam (na Ukrajině, pozn. red.) děje, fyzicky nedokážeme ten olej ze země dostat,“ popsal pro televizi Sky News komerční ředitel společnosti Kim Matthews.
Kdy se stav věcí zlepší, tehdy nedokázal odhadnout. „Právě teď by ukrajinští zemědělci měli osévat pole, aby stihli sklizeň v říjnu a listopadu. To se zcela očividně nestane… takže zřejmě přijdeme o jednu sezónu a můžeme být zasažení dalších 12 až 18 měsíců,“ dodal Matthews.
Ukrajinští zemědělci navzdory jeho slovům osévat vyrazili. Jenže i tak nezvládnou produkci v takové míře jako dříve, navíc mnoho jich na polích nalézá opuštěné miny.
Britové proto podobně jako Němci olej začali skupovat a obchody koncem minulého týdne musely zavést prodejní omezení. Řetězec Tesco například v zemi dovoluje koupi jen tří lahví na osobu, další řetězce Waitrose a Mirrosons umožňují jen dvě lahve.
Stopku má i palmový olej, do popředí se dostává řepka
Když jeden produkt chybí, přirozeně vzroste poptávka po alternativách. Firmy se začaly poohlížet po řepkovém či sójovém oleji a jejich cena na světových trzích vystřelila. „Tam, kde se slunečnicový olej používá jako ingredience, ho obchodníci budou nahrazovat jinými bezpečnými oleji, jako je řepkový,“ potvrdil pro Sky News Tom Holder z Britského retailového konsorcia. „V Evropě a Británii to zasáhlo zejména řepkový olej – jak si dokážete představit, ceny se úplně zbláznily,“ dodal pro The Guardian britský importér olejů KTC Edibles.
Sahat místo slunečnicového oleje například po palmovém ale také nebude tak jednoduché. Indonésie o víkendu oznámila, že od 28. dubna zakáže jeho vývoz. Indonésie je přitom největším světovým producentem tohoto oleje. Je navíc nejpoužívanější na světě, což podle agentury Reuters to může vést k růstu cen potravin téměř v celém světě. Palmový olej se používá i v kosmetice. Burzovní ceny sójového oleje na zprávu reagovaly růstem o 4,5 a dostaly se na nový rekord.
Zásobování není ohroženo, vzkazují české řetězce
Česko má štěstí, že na dodávkách slunečnicového semene z Ukrajiny tolik závislé není. Dováží ho především ze Slovenska, Maďarska, Rakouska a Německa a i ho samo vyváží. Koncern Agrofert dokonce v roce 2014 koupil maďarského výrobce slunečnicového oleje NT Group, tehdy šlo o první významnou akvizici Agrofertu po vstupu Andreje Babiše (ANO) do politiky.
V roce 2020 dovezlo Česko podle Situační a výhledové zprávy ministerstva zemědělství věnované olejninám 56 996,9 tun slunečnicového oleje. Novější data k dispozici nejsou. Ministerstvo ve zprávě také uvádí, že osevní plocha slunečnic se v Česku dlouhodobě snižuje, i když stále je to u nás druhá nejvýznamnější olejnina po řepce. V produkci řepkového oleje je Česko soběstačné.
České řetězce hlásí, že větší problémy se zásobováním slunečnicovým olejem nezaznamenávají, byť čtenářka Blesku Tereza uvedla, že 14 dní zpátky hledala v Globusu v Ústí nad Labem tento olej marně. „V rámci našich dodavatelských řetězců se vždy maximálně snažíme zajistit co největší rozmanitost, aby naši zákazníci měli ten nejlepší možný výběr. I díky tomu v současnosti neregistrujeme zásadní problémy a případné výpadky dodávek některého z výrobců flexibilně nahrazujeme výrobky jiných značek,“ uvedla pro Blesk Zprávy mluvčí Globusu Aneta Turnovská.
Mluvčí Lidlu Tomáš Myler sdělil, že řetězec nyní eviduje mírně zvýšenou poptávku po trvanlivých potravinách obecně. „Tu nicméně přisuzujeme především větším nákupům, které slouží jako podpora ukrajinských uprchlíků či neziskových organizací. (…) I nadále samozřejmě zůstáváme v úzkém kontaktu s našimi dodavateli, abychom zajistili plynulé zásobování našich prodejen,“ popsal pro Blesk Zprávy s tím, že omezování prodeje v podobě počtu kusů na nákup aktuálně Lidl neplánuje.
To Tesco přestalo na slunečnicový olej rovnou dávat reklamy. „O situaci samozřejmě víme, monitorujeme ji a jako preventivní opatření jsme omezili promoce na olej i s ohledem na končící sezónu, abychom pro zákazníky zajistili co nejvyšší míru dostupnosti,“ uvedl Jiří Netík z interní komunikace společnosti.