Pondělí 17. května 2021
Svátek slaví Aneta, zítra Nataša
Oblačno, déšť 15°C

První vyšetřovací zpráva nehody vrtulníku s Kellnerem (†56): Detaily osudného nárazu

Aktualizováno -
13. dubna 2021
23:24
Autor: ČTK, mav - 
13. dubna 2021
07:40

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) zveřejnil předběžnou zprávu k nehodě vrtulníku na Aljašce, při níž zahynulo pět lidí včetně nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Jasnou příčinu neuvádí, přináší však podrobnosti a detaily k posledním chvílím před tragédií. Co za nehodou stálo? Jediný přeživší David Horváth již dříve údajně prohlásil, že podle jeho názoru nehrála roli technická porucha. NTSB ve zprávě přináší mj. detailní mapku místa tragédie, ale i osudového nárazu.

Nejbohatší Čech Petr Kellner zahynul, když vyrazil na heliskiing, při němž jsou jezdci na lyžích nebo snowboardu vysazováni z vrtulníku do volného terénu. Vrtulník narazil do hory u ledovce Knik poblíž aljašské metropole Anchorage.

Stroj se pak podle vyšetřovatelů valil několik set metrů po svahu dolů. Zahynul pilot a čtyři z pěti cestujících. Jako jediný přežil bývalý český reprezentant ve snowboardingu Horváth, který po havárii strávil několik dnů v místní nemocnici ve vážném stavu.

Vrtulník na místě vždy bral snowboardisty zpod svahu nahoru, aby ho mohli zase sjet a nemuseli šlapat po svých. Takto se vozili od 16:12 aljašského času.

„Data GPS ukázala, že vrtulník se naposledy vznesl v 18:27:05 severozápadním směrem a vystoupal do 5900 stop nad mořem. Poslední pohyb helikoptéry započal kolem 18:33 nad hřebenem ve výšce 6266 stop nad mořem (1910 metrů), kolem 14 stop (čtyř metrů) nad terénem,“ uvádí report. Pilot několik minut manévroval v malé výšce a nízké rychlosti (asi jeden uzel - ani ne 2 km/h), načež došlo k nehodě. „Vrtulník narazil do terénu asi 15-20 stop (4,5-6 metrů) pod hřebenem.“

V 18:36:42 vyslala GPS poslední signál z blízkosti místa dopadu vraku.

Takové manévrování nad hřebenem by mohlo odpovídat pokusu o přistání, aby lyžaře/snowboardisty vysadil na další jízdu. Podle letového plánu ještě výlet tou dobou nebyl u konce, pilota na pár desítek minut vzdálené základně očekávali až ve 20:00.

„Tato předběžná zpráva je jen souborem faktů shromážděných v prvotní fázi vyšetřování,“ sdělil Blesk Zprávám Eric Weiss, mluvčí NTSB. „Pravděpodobnou příčinu jsme nezveřejnili. To přijde až na konci vyšetřování,“ nechtěl ani naznačit, zda lze předpokládat, že k nehodě došlo při pokusu o přistání.

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě zveřejnil zprávu o nehodě Kellnerova vrtulníku. Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě zveřejnil zprávu o nehodě Kellnerova vrtulníku. | NTSB

Počasí podle reportu nebylo nepříznivé. Jasno a viditelnost deset mil (16 km) splňovaly limity VMC, tedy že se pilot může orientovat zrakem a nemusí spoléhat na přístroje. Vítr vál devítikilometrovou rychlostí. To jsou ovšem meteorologická data z Palmerova letiště 43 km daleko, přímo v místě nehody mohly být podmínky o něco jiné.

„Ploché světlo (bez stínů a kontrastů, kvůli němuž se špatně čte zasněžený terén - pozn. red.), horské poryvy větru a nepředvídatelné počasí představují riziko pro každého pilota na Aljašce, na letech za lyžováním obzvlášť, jelikož vyžadují velice přesné přistávání v obtížném terénu,“ konstatuje aljašský server Anchorage Daily News. Podle expertů piloti létají nad podobnými hřebeny v náklonu 45 stupňů, aby minimalizovali vliv vzdušných proudů.

Souhra náhod?

Za havárií zřejmě nebyla technická závada, ale souhra nešťastných náhod, povětrnostních a přistávacích podmínek, řekl minulý týden s odvoláním na Horváthovo svědectví Českému rozhlasu Radiožurnálu Vladimír Mlynář, ředitel pro vztahy s veřejným sektorem ve firmě PPF, kterou Kellner vlastnil.

Vyšetřování se bude zřejmě do nemalé míry opírat o Horváthovu výpověď. „Poskytl cenné informace,“ uvedl Clint Johnson, šéf aljašské pobočky NTSB. „Přepisy rozhovorů budou zpřístupněny později,“ řekl Blesku mluvčí NTSB Weiss. Tým expertů z agentury už dokončil první kolo rozhovorů s relevantními lidmi, za pár týdnů se však na Aljašku zase vrátí.

Aljašská média upozorňovala na dvouhodinovou prodlevu mezi okamžikem, kdy helikoptéra přestala vysílat satelitní trasovací signál, a chvílí, kdy provozovatel stroje, firma Soloy Helicopters, upozornil úřady na nezvěstný vrtulník. Někteří novináři pak spekulovali o tom, zda nehodu nemohlo původně přežít více členů posádky, vyšetřovatelé však tyto domněnky dosud nekomentovali. Záchranáři na místo havárie dorazili až tři hodiny po pádu vrtulníku a našli pouze jediného přeživšího.

Vrak helikoptéry zkoumá tým vyšetřovatelů, mezi nimiž nejsou experti z České republiky. Český Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) minulý týden uvedl, že „s ohledem na situaci v místě letecké nehody a na epidemiologickou situaci“ na Aljašku kvůli ohledání havarovaného stroje svoje pracovníky nevyšle.

VIDEO: Kdo byl nejbohatší Čech Petr Kellner?

Video „Tykali jsme si.“ Zeman udělí Kellnerovi Řád bílého lva. - Blesk

Další videa