Senioři za volantem nejsou škodní, brání se starší řidiči i experti. Herec Nový radí kurz

Autor: Nikola Forejtová - 
25. června 2020
11:10

Zpomalují provoz, nedávají pozor a nestíhají rizikové situace - takové předsudky kolují ohledně řidičů v seniorském věku. Řada lidí má za to, že jsou nejčastějšími viníky nehod. Experti ale zdůrazňují, že spíše než o rizikovou skupinu se jedná o skupinu ohroženou. Během nehody může totiž zemřít každý pátý senior. Skupina složená z Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů, Rada seniorů i Česká kancelář pojišťoven lákají proto na kurz řízení pro seniory, kde se mohou procvičit, naučit se řídit na mokré silnici i poskytnout první pomoc. Jedním z účastníků byl i herec Pavel Nový, který pro Blesk Zprávy zmínil, že by na kurz měl dorazit každý. Podotkl, že přehnané sebevědomí se do branže nehodí. 

Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů láká na třetí ročník kurzu „Jedu s dobou“, který je věnován řidičům seniorům, ale i ostatním věkovým skupinám. „Máme sedm tisíc zájemců - z toho 90 procent kurz dělá poprvé,“ vyčíslil prezident Autoklubu a předseda Asociace Jan Šťovíček. 

Na silnicích ročně zahyne přes 130 seniorů. Ředitel dopravní policie Jiří Zlý doplňuje, že šance na úmrtí v autě u seniorů stoupá věkem. Nad 70 let při nehodě zahyne až 11,4 procenta seniorů, u věku 60-64 let je to pět procent. 

„Nejsme rizikoví, ale ohrožení“

Na kurz zve účastníky i Česká kancelář pojistitelů, která na něj i finančně přispívá.

„V souvislosti s demografickou změnou, a tedy i zvyšujícím se počtem osob v seniorském věku, neustále roste i význam této skupiny s ohledem na bezpečnost silničního provozu. Naše pojišťovny zaznamenávají 21 % klientů povinného ručení osobních automobilů ve věku 65 let a výše,“ zmínil ředitel ČKP Jan Matoušek.

„Statistiky ukazují, že škodu způsobí tři klienti ze 100 pojištěných v této věkové kategorii a v kategorii 80-85 let je už riziko o polovinu vyšší,“ uvádí Matoušek jeden z důvodů, proč pojišťovny do kurzu investují. 

Předseda Rady seniorů Zdeněk Pernes ale starší skupinu našich obyvatel brání a uvádí, že je důležité zmínit, že senioři nejsou špatní řidiči a že by se měly smazat mýty, které o řidičích seniorech kolují. „Nejsme rizikoví, ale ohrožení,“ míní s ohledem na statistiky úmrtí. 

Toto prohlášení kvituje i Tomáš Neřold z BESIPu. „Je pravdou, že jedou defenzivněji, s větším odstupem. Jsou rozhodně lepší řidiči, ale co je limituje, tak jsou limity přírody a zdraví. Výrazně se jim snižuje rychlost reakcí, schopnost vnímat více věcí najednou. Mladí řidiči jsou na druhou stranu ofenzivnější a jezdí rychleji, ale mají lepší reakční dobu v krizových situacích,“ řekl Neřold na dotaz Blesk Zpráv. 

Podle statistik nejvíce nehod způsobují mladí řidiči a také lidé ve středním věku - nutno ale zmínit, že je jich na silnici nejhojněji. Seniorů pak řídí asi 811 tisíc. 

Projekt Jedu s dobou učí řidiče, jak řešit náhlé a rizikové situace na silnicích, ale poskytuje také kurzy první pomoci a kurzy, které se týkají současné legislativy.Projekt Jedu s dobou učí řidiče, jak řešit náhlé a rizikové situace na silnicích, ale poskytuje také kurzy první pomoci a kurzy, které se týkají současné legislativy. | Asociace center pro zdokonalování řidičů

Příčiny dopravních nehod jsou pak podle České kanceláře pojišťoven následující: Z 62 procent se jedná o způsob jízdy, zatímco u mladších řidičů je to z 52 procent. Rychlost zapříčiní nehodu v 10 až 19 procentech - u mladých řidičů je rychlost viníkem nehod v 27 procentech případů. Nedání přednosti je pak důvodem nehody v 18 procentech případů.

Kurz cílí na to, aby se senioři nejen naučili reagovat v rizikových situacích, ale také jezdit na mokré silnici, poskytnout první pomoc a orientovat se v zákonech o dopravě, které se každým rokem mění.

„Vzrůstají nároky na řidiče, především ohledně věnování pozornosti. Sice se ze zákona mají lidé chovat ohleduplně, ale neděje se to. Je tu i výrazná legislativní smršť,“ doplňuje Zlý. Výraznou věcí, se kterou se lidé potýkají, je i fungování v moderním autě, jež je plné „čudlíků“ a funkcí, které starší auta nemají.

Herec Nový: Pozor na sebevědomí, kurz by měl navštívit každý

Jedním z absolventů kurzu je i herec Pavel Nový (71). „Musím říct, že každý z nás, kdo má řidičák přes 30 let, tak se považuje za zkušeného řidiče. Byla tu ale řeč o statistice, a tak musím dodat, že zbytečné sebevědomí v této branži překáží. Byla tu řeč o reakční schopnosti, která se seniorům prodlužuje, což je objektivní věc, je třeba pořád trénovat. Na stará kolena se musíme učit,“ řekl Blesk Zprávám.

Video Pavel Nový: Každý, kdo má řidičák 30 let, si myslí, že je zkušený. Měl by ale trénovat. - Blesk - Nikola Forejtová

Na projektu Jedu s dobou oceňuje Nový fakt, že se člověk učí i na svém vlastním autě. „Každé auto má jiné reakční možnosti, jiné závěsy kol apod. V autoškole se člověk učí řídit na autě, se kterým možná už nikdy nepojede. Své auto by měl člověk znát, aby ho žádná situace nepřekvapila,“ míní herec. 

Blesk Zprávám pak Nový prozradil, že na podobný kurz docházela i jeho vnučka, jež byla nadšená. Sám by pak kurz doporučil každému. 

„Spokojenost a přibývající pozitivní ohlasy účastníků svědčí o tom, že projekt je užitečný a trefili jsme se jím přesně do poptávky řidičů seniorů (...). Letos bude ještě o 16 kurzů navíc,“ doplňuje pak prezident Autoklubu Šťovíček. 

Kurz je zdarma pro řidiče nad 65 let. Je dostupný v Ostravě, Třinci, Vysokém Mýtu, Jihlavě, Hradci Králové, Sosnové u České Lípy, v Příbrami a v Mostě. Kurz pak trvá okolo pěti hodin. Více informací naleznete zde.

emakessner@seznam.cz ( 25. června 2020 16:37 )

Jenže když nám kvalitní auto, nejsem u Kauflandu blbec, couvá a oarkuje auto, ne já. V životě jsem si nespletla blinkr. Mimochodem - vy nemáte rodiče? Možná nejezdi autem, vy jim vše ,obstaráte. Ale téším,, se, až každý takový v@l, jako vy, zestárne. A doufám, že vás někdo sestřelí.

emakessner@seznam.cz ( 25. června 2020 16:32 )

To jsou takové kecy! Pokud jsem senior, musím na prohlídku každé 2 roky a můžu vám říci, že to není jen sranda od stolu. Normálně jsem musela na krevní testy, psychotest,oční atd.atd. To by tedy měl pak absolvovat každý, kdo žádá o ŘP. Nejen senior má být prozkoušen jak dement

gurke ( 25. června 2020 12:20 )

Dědek na parkovišti tě nezabije ,feťák v audině ,tempo 150 jo.

ketller ( 25. června 2020 11:50 )

ludva přiblblík!! ty obecné jelito co to meleš za pitomosti jsou i takový ale co omla­dina,­fetá­ci,zbo­hatlí­ci,zla­tá mládéž kmotru,zloděju, copak jsi takový blb že když spočítáš statistiku nehod jmenovaný a pár desítek duchodcu tak zjistíš jaký si vul!! Za všechno mužou soudy feták 12 krát chycen soudce ho pustí,policie zlatá mládež se neřeší jen když je nehoda i tam to tatík kmotr zamázné,omladina jezdí jak retardi,pískají gumy,tam kde chodí rodiče s dětmi jezdí jak *** a policie jezdí v autech ani jednou jsem je neviděl jít pěšky jen co odjedou už se závodí.A ten pitomec Nový kurz pro koho!! jedině pro jmenovaný sajrajt.

ludva prevratil ( 25. června 2020 11:29 )

SENIOŘI naopak jsou POTENCIÓNÁLNÍ VRAZI - hlavně na Českých silnicích, protože jejich VNÍMÁNÍ ...ODHAD ( hlavně při couvání) či PARKOVÁNÍ nebo OKAMŽITÉ ROZHODOVÁNÍ je na bodě MRAZU a ať se to někomu líbí nebo Ne - jejich PODRÁŽDĚNOST či doslova VZTEKLOST převážně u Kauflandu, Tesca či Globusu jsou každodenní rutinou.... vidím -li STARCE za volantem - okamžitě PRCHÁM, jelikož dá blinkr do PRAVA a ODBOČUJE do LEVA o zastavení v křižovatce dokonce na ZELENOU ??? a pouští někoho na přechodu je OPRAVDU SMRTELNÁ KOLIZNÍ situace !

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud