Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Black Friday v Česku: Kolik peněz si připravit a jak se vyhnout davům?

Autor: Mii - 
13. listopadu 2019
06:01

I letos se bude konat svátek, který rozpoutá to pravé předvánoční nákupní šílenství. Black Friday neboli Černý pátek přinese do obchodů mimořádné slevy a v tomto roce vychází na 29. listopadu. Analytici portálu Black Friday Global při té příležitosti zjistili, v jakém čase nejvíce Čechů obvykle vyráží na nákupy. A kolik peněz průměrně utratí.

Byť jsou v Česku kampaně k Black Friday konané prakticky po celý listopad, pravý Černý pátek spadá pouze na jeden den a o něm také bude řeč. Právě o tomto datu budou největší slevy, ze kterých mohou lidé těžit.

S atraktivními cenami produktů jdou ale ruku v ruce davy, na které Češi při černopátečním nakupováním mohou narazit. Platí to jak pro kamenné obchody, tak pro e-shopy, u kterých navíc hrozí, že pokud je naráz navštíví příliš velké množství osob, přestane jim fungovat stránka. Proto se vyplatí provést nákup v časech, které nejsou tolik oblíbené.

Nákupní aktivita o Black Friday. Nákupní aktivita o Black Friday. | Black Friday Global

Analytici Black Friday Global zjistili, že největší zájem panuje mezi 10:00 a 12:00 hodinou – těmto hodinám se tedy vyhněte. Vezměte si rovněž několik tašek, průměrný Čech si během Black Friday pořídí tři věci. A částka, kterou utratí? Ta se letos má pohybovat kolem 5 937 korun.

Češi dostanou větší slevu, než čekají

Jak již bylo zmíněno, Black Friday je v Česku specifický oproti ostatním státům. Tuzemské obchody termín čím dál častěji využívají k tomu, že dělají slevové akce, jež marketingově prezentují jako Černý pátek klidně i celý týden či několik týdnů. Pátek ale obchodně vítězí, což potvrzují i data Google Trends.

Tato data rovněž potvrzují, že mezi Čechy panuje velké povědomí o tom, co Black Friday znamená. Výraz dokáže popsat 93 procent obyvatel Česka. Přesto nenakupují tolik, jako jejich sousedé – v tuzemsku se obchodům obvykle zvednou tržby o 493 procent oproti normálním dnům. Zní jako velké číslo, ovšem například na Slovensku je to o 666 procent nebo v Polsku o 979 procent. Rakouské obchody se mohou radovat dokonce z 3000 procent.

Průměrná sleva, kterou prodejci v Česku na Black Friday nabízí, je 62 procent. V posledních letech jde o mírný pokles, v roce 2017 činila 63 procent. Je to ale stále více, než kolik čekají samotní lidé – ti obvykle počítají se slevou kolem 48 procent. Například Jihoameričané oproti tomu mají mnohem větší očekávání slev, než které obchody nakonec nabídnou.

Rozdíly jsou rovněž v tom, co Češi kupují. U nás vítězí oblečení, obuv, elektronika, domácí spotřebiče, kosmetika a dětské zboží. V mnoha zemích je ale elektronika na prvním místě. Souvisí s tím také částka, kterou jsou lidé ochotni obětovat – Američané v obchodech průměrně nechají 10 944 korun.

Kde se vzal Black Friday

Shoda nad původem názvu Black Friday neexistuje. Jisté je jen to, že nákupní svátek vznikl v Americe a Kanadě. Jednou z teorií je, že termín se ujal jako popis dopravního zmatku, který na americkém kontinentu tradičně nastává po Dni díkůvzdání. Další je, že v tento den se obchody dostávají do zisku, tedy z červených čísel do černých.

Růst zájmu o výprodeje na Black Friday. Růst zájmu o výprodeje na Black Friday. | Black Friday Global

V dnešním kontextu ale původ není důležitý. Black Friday označuje den po Dni díkůvzdání, během kterého obchody výrazně zlevní své zboží a tím odstartuje předvánoční nákupní horečka. Mnoho lidí totiž Černý pátek využívá právě k nákupu vánočních dárků. Nejde o oficiální svátek, v Americe ale řada firem dává svým zaměstnancům na tento termín volno.

Šílenství se snaží uklidnit Giving Tuesday

Byť je Black Friday oblíbený, často se setkává s kritikou, že podporuje konzumní chování lidí a vyzývá k utrácení za věci, které mnohdy ani nepotřebují. V posledních letech proto vznikla „protiakce“ nazvaná Giving Tuesday, která se koná pět dní po Dni díkůvzdání.

Letos se událost koná 3. prosince a jejím českým ambasadorem je Asociace společenské odpovědnosti. „Giving Tuesday přichází jako protipól k nákupnímu šílenství na Black Friday. Miliony lidí se na Giving Tuesday spojí, aby nejen v tento den podpořili aktivity, kterým věří, a společenství, ve kterých žijí,“ popisuje asociace, o co jde.

Princip je takový, že kdokoliv – ať už státní instituce, soukromí podnikatelé či neziskové organizace - se mohou zaregistrovat na stránkách Giving Tuesday a zveřejnit svůj projekt, na který potřebují finanční příspěvek. Lidé pak stránku navštíví, projekty si prohlédnou a peníze dají, komu chtějí. Loni takto Češi darovali necelých 32 milionů korun.

kristýna ryglová ( 18. května 2023 21:32 )

Já bych Black Friday úplně zakázala . To je jasný, že budou lidi šílet, každý chce ušetřit a ne každý ví, že se dají různé slevové kupóny z http­://ku­ponoz­droj­.cz/ využít celý rok. Ne jenom před Vánocemi, když lidi shání dárky na poslední chvíli. Já třeba při Black Friday nenakupuju vůbec nic.

Mojo B ( 13. listopadu 2019 15:37 )

Treba sledovať ceny výrobkov, ktoré chce človek kúpiť v takomto výpredaji tak dva mesiace pred tým, ak cena bude stúpať tak sa to neoplatí lebo väčšinou to tá zľava dostane iba na úroveň pôvodnej ceny. To sa potom oplatí počkať tak tesne pred Vianocami alebo potom po Vianociach to zvykneme nakupovať aj elektro a podobné veci. Každopádne ak niekto potrebuje, našiel som nejaký zoznam http­s://ww­w.sl­evove­kody­.cz/bl­ack-friday obchodov + nejaké navyše zľavy.

Zobrazit celou diskusi