Lepení dálničních známek příští rok končí. Senát podpořil i platbu přes web

Autor: ČTK - 
14. 8. 2019
14:10

Motoristé by měli od roku 2021 používat elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových nálepek. Příští rok si je tedy řidiči budou lepit naposledy. Změnu zákona, která to umožní, ve středu schválil i Senát. Limit pro maximální cenu známky poslanci ani senátoři nezvýšili. Předlohu nyní dostane k podpisu prezident.

V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Budou se kontrolovat prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.

Zpravodaj senátor František Bradáč (KDU-ČSL) popsal, že poplatek už se nebude hradit za jeden kalendářní rok, ale na 365 po sobě jdoucích dní. Pokud někdo prodá svůj vůz, prodá s ním i zaplacený poplatek. Pokud ale dostane od úřadu novou registrační značku na svůj vůz, třeba kvůli její ztrátě, úřad tuto změnu zanese do systému a zaplacený poplatek se bude vztahovat i na novou značku.

Novela na návrh poslance ANO a někdejšího náměstka ministra dopravy Milana Ferance obsahuje ustanovení, které se týká sazeb mýtného. Mýtné, které platí vozidla nad 3,5 tuny, má zohledňovat také emise a hluk vozidel. Sazby mýtného by tak měly zohledňovat emisní třídu vozidla a denní dobu, kdy auto jede po zpoplatněném úseku.

Novela na návrh vlády osvobozuje od poplatků auta na elektřinu, vodík a případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za nižší sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan (CNG). Vláda nechtěla zvýhodnit auta na propan-butan (LPG) s tím, že jejich podpora není nutná, protože jich již nyní jezdí mnoho.

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.

Jednání SenátuJednání Senátu | Blesk - Karel Kopáč

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

zdenek43 ( 14. srpna 2019 15:20 )

..... Dálniční síť přitom původně měla být zcela dokončena v roce 2010.....

Stát loni - 2018 - za prodej kuponů získal více než 5 miliard korun, zhruba stejně jako předloni - 2017.

Dálniční síť do roku 2050 je nereálná, varoval NKÚ .... 2018 - Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) prokázala, že tempo výstavby dálnic se stále zpomaluje. Vydání stavebního povolení v průměru trvá 13 let. Na vině jsou především byrokratické překážky. Ministerstvo dopravy, které v součastnosti vede Dan Ťok (ANO), svůj plán vystavět dálniční síť do roku 2050 nestíhá. V letech 2013 až 2017 nezačala ani jedna z plánovaných 15 staveb.
Podle závěrů NKÚ bylo v letech 2013 až 2017 zprovozněno průměrně jen 16 kilometrů dálnic ročně. V této době nebyla zahájena ani jedna z plánovaných 15 staveb. Nic přitom nenasvědčovalo tomu, že by tempo mělo v dalších letech zrychlit.
"V letech 2018 až 2020 MD pravděpodobně zprovozní jen sedm staveb v délce 52 kilometrů, což je v průměru 17 kilometrů ročně. Dálniční síť přitom původně měla být zcela dokončena v roce 2010. Tento termín MD několikrát posunulo a nyní je stanoven na rok 2050," uvedli kontroloři.Současné tempo výstavby ale nestačí ani pro dosažení tohoto cíle – zbývá postavit ještě 833 kilometrů z plánovaných 2073 kilometrů. Aby to MD stihlo, muselo by ročně otevírat přibližně 25 kilometrů dálnic. Pokud bude výstavba pokračovat současným tempem, je plán MD do roku 2050 nereálný.

zdenek43 ( 14. srpna 2019 15:08 )

takze jste SI ZASE PRIPRAVILI MEGA ZAKLADNU pro dalsi dojeni vasich penezenek ......... samooooo - to se dozvite az pristi rok ..... A ZASE BUDETE NA TO CIVET JAKO TELATA NA NOVA VRATA ......... je tam mnoho zakladu o kterym Vas zase soudruzi dnes nic nerikaji ,,, ale v pristim roce na VAS VYSTARTUJI .........
Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové jde v tuto chvíli pouze o návrh na zvýšení maximálního cenového limitu dálniční známky v zákoně, což by umožnilo změnu výše poplatku do budoucna. Zatím to tedy neznamená faktické navýšení cen, o tom by se rozhodovalo podle aktuální situace pozdě­ji..­....­....­.....

..... S navýšením cen za známky počítá i ministerstvo financí ve svém návrhu státního rozpočtu. Zvýšení cen by mělo navýšit příjmy z dálničních známek zhruba o dvě miliardy korun..... o 2 miliardy korun .......... Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1500 na 2000 korun, jak původně chtělo ministerstvo dopravy,která má dosavadní papírové kupony nahradit od roku 2021 elektronickými známkami.......

Zobrazit celou diskusi
Další videa