Batohy se vrací: Vyrábí je i čeští designeři a uleví i přetíženým zádům

  • Autor: Hana Langrová - 
    22. 5. 2019
    05:10

    Batohy jsou zpět. Naposledy se hřály na výsluní přízně v 90. letech minulého století. Tehdy byly v oblibě širší koženkové nebo kožené s několika malými kapsami. Když jim odzvonilo, sloužily hlavně ve volném čase, ale rozhodně ne jako módní doplněk. V poslední době batůžkománie přichází znovu. Ženy je nosí k šatům, muži k oblekům. Blesk Zprávy vyzpovídaly tři české designery malých značek z Brna, Ostravy a Zlína, kteří rozjeli výrobu batohů různých tvarů a materiálů.

    V současné době jsou moderní hlavně hladké užší batohy bez zbytečného zdobení a kapes. Nejvíc si zákazníci oblíbili ty s rolovacím zapínáním nahoře, aktovky nebo překlápěcí díl se zapínáním na patent. Kapsy jsou schované většinou uvnitř, nebo nenápadné na zip. Základ kvalitního batohu jsou vyztužená záda, která zabrání mačkání zavazadla, drží jeho tvar a navíc se příjemně nosí a prospívají zádům.

    Právě proto batohy nadchly nejenom módní nadšence, ale jejich návrat chválí i fyzioterapeuti. Po dlouhé době, kdy si veřejnost huntovala záda jednostrannou zátěží pomocí kabelek, přichází podle odborníků něco ohleduplnějšího k páteři.

    „Když nosíme kabelku, mozek má tendenci aktivovat horní porci trapézového svalu a tím tak zvedat rameno, zejména z obavy pádu nebo sklouznutí kabelky. Pokud je těžká, což často bývá - tyto patologické mechanismy se mohou rozšířit do celého těla a to způsobí zpočátku vadné držení těla,“ upozorňuje fyzioterapeut Petr Kott a dodává, že v nejhorším případě může při každodenní zátěži dojít dokonce k poškození struktury kosti.

    Pozor na těžký batoh, hlavně u dětí

    Batoh je o poznání zdravější. Jde o symetrickou zátěž - oproti kabelce. Jeho váha je rozprostřena na obě ramena a my se podvědomě nebojíme pádu z nich.

    Těžké batohy mají tendenci člověka zaklánět. Často se to týká dětí.Těžké batohy mají tendenci člověka zaklánět. Často se to týká dětí. | iStock

    „Nicméně dlouhodobé nošení těžkého batohu může mít za následek přetížení v oblasti přechodu hrudní a bederní páteře. Pokud má člověk nefunkční břišní stěnu a bude dlouhodobě vystaven takové zátěži, určitě dříve či později navštíví lékaře nebo fyzioterapeuta. Těžké batohy mají totiž tendenci člověka zaklánět,“ varuje pražský fyzioterapeut a připomíná, že právě tento jev je vidět u dětí, které mají často těžké tašky do školy a jejich břišní stěna je neudrží.

    Kromě zboží z běžných oděvních řetězců si Češi mohou vybrat z nemalé nabídky českých designerů, kteří vyrábějí velmi originální kousky ze zajímavých materiálů. Objednávky jim chodí z celého světa. Jde třeba o Ráfek z Brna, Liuc z Ostravy a Playbag ze Zlína.

  • 1.Batoh může vzniknout i z autoplachet a starých stanů

    První batoh si Zuzana Sýkorová (31) z Brna ušila v únoru 2014 jednoduše proto, že ho potřebovala. „Jezdila jsem hodně na kole a brašna mi stále padala, a tak přišel nápad zkusit si ušít batoh. Měl spoustu chyb, ale naučila jsem se na něm opravdu hodně a hlavně jsem zjistila, že mi to půjde. Díky tomu, že jsem ho sama nosila, jsem brzy poznala jeho výhody i nevýhody,“ vzpomíná mladá designérka a pochlubila se, že tento kousek využívá do dneška.

    Cesta k brněnské firmě Ráfek byla ovšem dlouhá. Zuzana šila spíše pro radost a pro své známé. Nemohla se odhodlat věnovat se výrobě brašen a batohů na plný úvazek. „Až přišel můj partner, který mě doslova nakopl k tomu dělat to, co mě baví na plno,“ směje se.

    Na začátku šila opravdu jen pár kusů a každý jiný. Podařilo se jí dostat na různé markety v Praze a Brně. S propagací firmy začala nejprve na facebooku a pak přidala i instagram.

    Zuzana: Objednávky chodí z celého světa

    „S těmito dvěma kanály si vystačím vlastně do dneška. Web s e-shopem je v plánu, ale zatím jsem ráda, že tak akorát stíhám objednávky,“ pochvaluje si Zuzana z Ráfku, jejíž batohy nosí lidé z různých koutů Česka a výjimkou nejsou ani objednávky ze zahraničí.

    Její batohy nosí cyklisti, tanečníci či ajťáci. Mladá návrhářka batohy stále vyrábí v domácí dílně. „Začínala jsem prvně recyklovat staré autoplachty, banery, staré stany, rolety, plátna a vůbec jsem šila ze všeho možného, co se mi dostalo po ruku,“ vzpomíná Zuzana.

    Postupem času jsem začala kupovat i nové materiály, aby si klienti mohli vybrat barvu. „Také jsem chtěla některé batohy zopakovat. Do té doby jsem šila jen kusovky,“ dodává a slibuje, že má v plánu rozšířit sortiment.

    Brněnská firma Ráfek vyrábí batohy z autoplachet, banerů i starých stanů, ale i z klasického  materiálu.Brněnská firma Ráfek vyrábí batohy z autoplachet, banerů i starých stanů, ale i z klasického materiálu. | Zuzana Sýkorová

  • 2.Batohy i z ananasových listů a vody z kokosu

    Její batohy jsou minimalistické s důrazem na detail a zpracování. „V jednoduchosti je krása a praktičnost aspoň u mě kolikráte vítězí nad předimenzovanou formou,“ říká Lucie z ostravské firmy Liuc, která šije batohy hlavně z kvalitní koženky či voděodpudivé batohoviny, kterou kombinuje s bavlněnou či polyesterovou podšívkou, to celé doplní o speciální pěnovou výztuž, která je všitá v zádovém díle.

    „Poté, co jsem se šest let věnovala autorské oděvní produkci, mě začalo pnout kdesi v zádech, že nemám daný oděv čím adekvátně doplnit, plus tu zkrátka byla ona touha zkoušet něco nového, vyvíjet se a testovat vlastní možnosti i schopnosti,“ vypráví a podotýká, že klasické kabelky nebyly tou vhodnou cestou.

    „Jakožto vytížená žena upřednostňuji primárně „volné ruce“, takže nakonec nebylo zbytí a já se ponořila do navrhování prvních prototypů našich ruksaků,“ vzpomíná mladá designérka z Myslíku, která svůj první batoh ušila na jaře 2015. „Většina takových počinů vzniká na základě vlastní nespokojenosti a pocitu nemožnosti si kvalitně a dostatečně na trhu vybrat,“ směje se majitelka firmy Liuc, která sídlí v Ostravě.

    Lucie (32) ráda experimentuje s přírodními materiály. „V posledním půlroce vzniklo i několik prototypů z materiálů čistě přírodních jako například piňatex, což je netkaná textilie z ananasových listů, malai - směs vody z kokosu a přírodních vláken,“ pochlubila se návrhářka a dodává, že u těchto materiálů je třeba absolutně změnit výrobní postupy, na které byla firma zvyklá, takže stále ještě ladí technologii a experimentují.

    Škála našich zákazníků ostravské firmy Liuc je opravdu široká a návrhářka je oslovuje přes sociální sítě a na webu, který se specializuje na ručně dělané výrobky. Dvakrát v roce se s širší veřejností snaží potkávat na prodejních marketech či festivalech. „V jejich výčtu nechybí starší elegantně oděná dáma ani o generaci mladší energické ženy a jejich ještě mladší sestry. V poslední době není výjimkou, že k nám zavítají i muži, takže se snažíme permanentně rozšiřovat nabídku unisex modelů,“ doplňuje Lucie.

    Designerka Lucie z ostravské firmy LIUCDesignerka Lucie z ostravské firmy LIUC | Liuc

  • 3.Neotřelý design pro ty, které nebaví konzum

    Designer Aleš Loch (40) šel po stopách svého otce a také se vyučil brašnářem. „Začalo to poměrně nenápadně před deseti lety. Ani jsem to nepostřehl a už jsem odváděl daně. Samotné ovoce to však začalo plodit opravdu asi až za tři roky. Do té doby jsem pracoval dlouho sám do večerních hodin. Od té doby je to „hodinářská“ práce na detailech všeho druhu: zdokonalování produktů, grafika, vedení firmy,“ vypráví návrhář ze Zlína.

    Jeho batohy se prezentuje řemeslnost, detail a jakási aktuálnost oděvního designu. „Pro mě je to syntéza toho, čím jsme na cestě k „ideálům“. Takže pokaždé trochu jiní a přesto rozpoznatelní,“ dodává.

    Ve zlínské dílně se pět zaměstnanců firmy Playbag věnuje vývoji i výrobně. „Před návrhem je idea, kterou skicuji na papír, pak ji rozkreslím do šablon na jednotlivé díly. Pak následuje výroba prvních prototypů, než dospějeme k tomu finálnímu. Po otestování se zaznamenají poslední úpravy,“ popsal Loch a dodává, že výrobě se věnují tři zaměstnanci. Každý má specializaci na jiné zboží. Někdo na koženou peněženku a jiný na textilní batoh.

    Zlínská firma šije batohy z přírodní usně - kůže, pogumovaného textilu i akrylové tkaniny. „Každý materiál má své specifické vlastnosti, které jsou vhodné jen k určitému použití. Snažíme se tedy tyto typy spojovat v takových kombinacích, aby produkt fungoval jako malý stroj,“ prozradil majitel zlínské firmy.

    Snaží se oslovit střední třídu, kterou už nebaví konzum, a zabývají se celou energií produktu. „Vlastně se můžu jen domnívat, kdo jsou moji klienti, ale myslím si, že jsou to jedinci zajímající se o „umění života“, lásku, uvnitř jemní a přitom dostatečně fyzičtí,“ rozvášnil se Aleš Loch.

    Firma má webové stránky i dva showroomy v Praze a Zlíně. „Občas vyrazíme i na nějaký festival, ale největším výstavním molem jsou pro nás ulice a lidé s našimi batohy,“ směje se mladý designer.

    Zlínská firma Playbag cílí na zákazníky, které nebaví konzum a kteří se zabývají celou energii produktu. Zásadní pro ně je řemeslnost, detail a jakási aktuálnost oděvního designu.Zlínská firma Playbag cílí na zákazníky, které nebaví konzum a kteří se zabývají celou energii produktu. Zásadní pro ně je řemeslnost, detail a jakási aktuálnost oděvního designu. | Aleš Loch/Playbag

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa