Zpozdí se vám letadlo? Máte nárok na odškodné až 15 tisíc, má to ale háček
Autor:
Adam Jaroš -
10. 3. 2019
•
06:13
Sdílej:
Češi stále častěji létají do vzdálených zemí. Jenže na takto dlouhých letech mohou vyvstat i problémy se zpožděním. Co dělat, když skončíte v půli cesty s letenkou na letadlo, které uletělo bez vás?
Zatímco ve světě se podobná situace řeší podle pravidel daného státu nebo aerolinky, v Evropě chrání pasažéry speciální právní předpis, Nařízení EU č. 261/2004. Ten vám dává právo na odškodnění, pokud se letadlo zpozdí nebo je let zrušen.
1.Za zpoždění i 15 000 korun!
Odškodnění můžete získat, když má váš let do vzdálenosti 1500 km zpoždění 2 hodiny, od 1500 do 3500 km zpoždění 3 hodiny nebo nad 3500 km zpoždění 4 hodiny. Měli byste získat nejen poukázky na občerstvení, ale v případě zpoždění do dalšího dne i ubytování v hotelu a dopravu k němu.
V případě, že do cíle dorazíte o 3 hodiny později, než jste měli, náleží vám navíc i finanční kompenzace 250 eur (6400 Kč) při letu do 1500 km, 400 eur (10 300 Kč) při letu od 1500 do 3500 km a 600 eur (15 500 Kč) při letu nad 3500 km. Ta ale pouze v případě, že aerolinka za zpoždění nese zodpovědnost. Třeba při bouřích, sopečných erupcích nebo stávkách na letišti platit nemusí.
2.Tyto důkazy zajistěte na místě
✔ Získejte potvrzení o zpoždění přímo od dopravce na letišti.
✔ Poznamenejte si jméno, příjmení a kontakt na stejně postižené spolucestující.
✔ Uschovejte si doklady o zaplaceném občerstvení, ubytování nebo dopravě.
✔ Uschovejte si cestovní doklad, pokud ho dopravce chce, nechte mu udělat kopii nebo si nechte potvrdit převzetí.
✔ Vyfoťte si informační tabuli se zpožděním.
3.Cesta zpět může být problém
Evropské nařízení nás chrání na letech v rámci EU, ale i při letech mimo EU, pokud let na území EU začíná. Na cestu zpět se ale vztahuje jen tehdy, když let provozuje takzvaný dopravce Společenství. Minimálně na cestu zpět se proto vyplatí letět s evropským dopravcem. A tohle všechno se vztahuje i na charterové lety, které se často využívají pro zájezdy cestovních kanceláří. I v takových případech se proto zajímejte, s jakou společností se letí.
4.Kdo je dopravce Společenství?
Dopravce Společenství je letecký dopravce, který obdržel provozní licenci Evropského společenství. Zpravidla to bývá ten, který má své sídlo nebo alespoň pobočku v některém z členských států EU.
„Není to ale vždy pravidlem, např. americká společnost Delta Air Lines má základnu mj. i v Amsterdamu, ale dopravcem Společenství není. Ruský Aeroflot oproti tomu dopravcem Společenství je. Bohužel neexistuje žádný seznam dopravců Společenství, a pro konkrétní případy je proto nutné obrátit se na Úřad pro civilní letectví (případně podobný orgán v jiném státě), či na právníka,“ varuje Mgr. Martin Škorík, právník D.A.S. Rechtsschutz AG.
5.Letenku kupujte najednou
Pokud plánujete let s přestupem a místo přestupu je mimo Evropu, kupte si letenku raději jako jeden celek. Jinak by vás evropské nařízení chránilo jen na první polovině letu, a kdybyste třeba kvůli zpoždění prvního letadla nestihli to druhé, budete mít smůlu.
6.Návazné spoje se sčítají
Pokud si koupíte letenku jako jeden celek i s navazujícími spoji, první spoj bude mít zpoždění a vy nestihnete navazující, čas rozhodující o odškodném se bude počítat jako rozdíl mezi časem příletu do cíle uvedeným na letence a časem, kdy tam skutečně dorazíte. Tedy když máte na letu z Prahy do Moskvy dvouhodinové zpoždění, nestihnete návazný spoj do Šanghaje a na další spoj musíte čekat do druhého dne, nebude rozhodující zpoždění dvě hodiny, ale den a dvě hodiny.
„V takovém případě by měl cestující nárok na nocleh v hotelu (s obousměrným transferem letiště – hotel), občerstvení, dva telefonní hovory zdarma a proplacení letenky či zajištění náhradního letu. A v případě, že zpoždění nebylo způsobeno mimořádnými okolnostmi, navíc i na náhradu škody 600 eur (cca 15 500 Kč),“ vyjmenovává právník Martin Škorík.
Kdybyste ale kupovali cestu jako dvě letenky zvlášť, bude se vám počítat jen zpoždění na prvním letu (2 h) a za to žádné odškodnění nedostanete.
7.Při bouři aerolinky ušetří
Pokud je zpoždění následkem mimořádných událostí, jako jsou např. bouře nebo mlha, nemusí aerolinky finanční kompenzaci platit. Ostatní náhrady, jako jsou občerstvení, hotel či náhradní letenka, by ale hradit měly. „Kupříkladu pro nárok na zajištění hotelu a dopravy k němu v praxi postačí překročení půlnoci,“ uvádí právník Martin Škorík.