Kilometr za 16 milionů: Na jihu Čech odklepli drahou a „nebezpečnou“ cyklostezku
Bezmála 11 tisíc korun za jeden metr. Tolik bude stát stavba nové cyklostezky ve městě Zliv, kterou tento týden odsouhlasili zastupitelé. Celkem 1,5 kilometru cyklostezky vedoucí podél rybníka bude stát 16,35 milionu korun. Doposud už bylo proinvestováno 3,6 milionu, takže zastupitelé měli strach celou investici zastavit.
Nelehké hlasování čekalo tento týden zastupitele Zlivi v jižních Čechách. Šlo o 1,5 kilometru cyklostezky, jejíž vybudování schválilo předchozí vedení města v čele s Janem Koudelkou. Všechny studie, propustky a další záležitosti jako třeba kácení stromů do dnešního dne vyšly na 3,6 milionu korun, samotná stavba by pak měla stát dalších 12,7 milionu. Někteří zastupitelé se snažili stavbu zastavit, nakonec při hlasování byli proti jen 4 z celkem 15.
„Při tom, kolik už je utraceno, jsme zvažovali, jestli tuto investici odepsat jednou pro vždy,“ řekl Blesk.cz starosta města Jiří Štabrňák, který projekt cyklostezky „zdědil“ po svém předchůdci. Podle něj hrálo roli i to, že výsledná cena bude výrazně nižší, než se původně odhadovalo, tedy až 24 milionů. „Přestože cena je stále vysoká, není to tak drastické, jak se předpokládalo,“ dodal starosta, který věc zastupitelům předložil tak, jak je, včetně všech problematických záležitostí.
Podle radního Tomáše Kučery, jednoho z těch, kdo hlasovali proti, ale cena není jediným problémem. „Cyklostezka vůbec neřeší dopravní situaci. Je to sice úsek cesty, na kterém se cyklisté ani chodci necítí bezpečně, ale stačil by tam udělat chodník,“ říká Kučera s tím, že řešením by byla i jiná plánovaná stezka, která město propojí s nedalekou Hlubokou nad Vltavou. Její výstavba však potrvá roky, nová cyklostezka by měla být hotová už příští rok.
Miliony za méně bezpečí?
Problémem by mohla být i bezpečnost. Materiál v zastupitelstvu k hlasování totiž uvádí, že „se značně sníží bezpečnost účastníků provozu na vlastní komunikaci, neboť osazenými svodidly se průjezdnost opticky sníží“. Jinými slovy: vše odpovídá normám, ale řidiči se budou cítit nejistěji, takže se může zvýšit pravděpodobnost, že havarují. „Budeme mít svodidla z obou stran a minimálně pohledově zúžíme silnici. Obávám se, že problémy přiděláme,“ říká Kučera, podle kterého denně využívají cestu řádově desítky cyklistů denně, zatímco aut tam projedou tisíce.
Bojí se zároveň toho, že by mohlo dojít k výraznému prodražení stavby, a to hlavně kvůli nestabilnímu podloží kolem rybníka, kudy cyklostezka povede. „Jsem přesvědčený o tom, že se cena ještě navýší. Nejvyšší a nejnižší nabídka se lišila o 3 miliony korun. Už to naznačuje, že odborníci firem, které soutěžily tu stezku, mají obavy a dávaly si tam milionové rezervy,“ říká Kučera a jeho černé odhady dosahují celkové částky až 18 nebo 20 milionů korun.
Tuto skutečnost kvůli problematickému místu připouští i starosta, navýšení o miliony však odmítá. „Technicky to bude opravdu mazec,“ říká Štabrňák, který vnímá rozhodnutí předchozího vedení o záměru vybudovat tuto cyklostezku jako chybné a nyní se jen snaží minimalizovat škody. „Když jsem byl ještě v opozici, tak jsem proti tomu brojil, protože je to technicky náročné a nesmyslné,“ uzavírá starosta.
A pořád budeme ty dacany stále volit.