Sdružení žaluje O2. Operátor půjde k soudu kvůli změně datových tarifů

Autor: ČTK, Mii - 
12. července 2016
11:42

Spotřebitelská organizace dTest, známá svými testy kvality výrobků, podala žalobu na mobilního operátora O2 kvůli změnám podmínek u datových tarifů. Operátor totiž bude od července klienty, kteří vyčerpají datový limit, místo zpomalení připojení rovnou od internetu odpojovat. dTest uvádí, že zákazníci o tom nebyli dostatečně informováni, což organizace považuje za protiprávní jednání. V úterý to sdělil mluvčí dTestu Vojtěch Dřevíkovský. O2 obvinění odmítá, žalobu zatím neobdržel.

„Vyjednávání s O2 nevedlo k tomu, aby operátor změnil svůj postoj, a proto dTest podává žalobu na zdržení se protiprávní činnosti vůči spotřebitelům,“ uvedl dTest. Organizace žalobu podala v úterý k Obvodnímu soudu pro Prahu 4. Zákon o ochraně spotřebitele umožňuje spotřebitelským organizacím podobné žaloby podávat. 

O2 potvrdil, že se s organizací sešel a o věci jednal. Jejich názory se však liší. „To, že nemáme stejný pohled, však neznamená, že klameme spotřebitele. Návrh na nařízení předběžného opatření ani žalobu nám zatím soud nezaslal,“ uvedla mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Společnost je podle ní připravena svůj výklad vysvětlit při soudním řízení a poskytnout soudu všechny potřebné informace.

Operátor plánuje podmínky změnit k 15. červenci. Zákazníci, kteří mají velkou spotřebu dat, si mohou nastavit buď automatickou obnovu datového limitu, přikoupit data jednorázově, nebo si nastavit jiný datový tarif. Před vyčerpáním limitu bude operátor klienty varovat prostřednictvím SMS. 

Organizace dTest ale tvrdí, že jde o podstatnou změnu uzavřené smlouvy. Zákazníci prý měli být informováni, že smlouvu mohou k datu účinnosti změny ukončit, což se nestalo. V žalobě dTest navrhuje, aby soud označil změnu podmínek a ceníku O2 za protiprávní a zakázal mu ji na spotřebitelích uplatňovat. „Soud by tak vlastně vrátil ceník do stavu před 15. červencem. Celá situace by se bývala mohla vyřešit, kdyby operátor informoval své zákazníky o možnosti ukončit smlouvu a nechal odejít bez sankcí ty, kterým se změna nelíbí,“ uvedl právní poradce dTestu Miloš Borovička.

Žaloba nemá přímý vliv na jednotlivé zákazníky a nelze se k ní individuálně přidat. Pokud ale soud rozhodne o protiprávnosti jednání operátora, může to podle dTestu zpochybnit všechny následovné změny podmínek a smluv. Pravomocný rozsudek by prý mohl sloužit jako podklad pro reklamace a námitkové řízení nebo proti vymáhání pokut, které by po zákazníkovi operátor chtěl za předčasné ukončení smlouvy.

„Riziko soudního sporu tak na sebe bereme my. Dopadne-li podle našeho návrhu, může pomoci každému, kdo se změnou nesouhlasil,“ dodal Borovička.

Operátor namítá, že zákon o elektronických komunikacích dává zákazníkovi právo ukončit smlouvu bez sankce při splnění několika podmínek, mimo jiné pouze za podmínky, že úprava nastavení představuje podstatnou změnu smlouvy nebo že tato změna nebyla nařízena rozhodnutím příslušného úřadu.

„V tomto konkrétním případě není splněna ani jedna z těchto podmínek, protože se jedná pouze o změnu faktického nastavení služby, k jehož udržování se O2 smlouvami nezavázala,“ uvedla Pecháčková. Firma prý byla navíc nucena vyhovět výzvě ČTÚ na úpravu velkoobchodní nabídky LTE, což nebylo možné bez zrušení nabídky bezplatného čerpání dat omezenou rychlostí.

Podobné opatření, které chystá O2, zavedl loni T-Mobile u svých levnějších tarifů. Podle operátorů se počet zákazníků, kteří překračují datové limity, pohybuje kolem čtyř procent.

Český telekomunikační úřad soudí, že poté, co operátoři získali další frekvence v aukci kmitočtů, není nutné čerpání dat zákazníky jakkoliv omezovat. Odhad průměrné spotřeby dat na jednu SIM kartu využívající datové služby byl loni v Česku 598 MB, například ve Finsku ale připadá na každou SIM kartu v průměru desetinásobek spotřebovaných dat.

Dylann_Roof ( 12. července 2016 16:00 )

Dokud budou mít ty jejich FUP limity, nebo ty jejich neomezené internety (omezené na 4 GB, což vyčerpám za týden, nebo omezená rychlost) za nekřesťanské peníze, tak na ně házím negra. Do teď dobíjím jak socka, už nějakých 17 let, protože se nemíním upisovat žádné telekomunikační společnosti, která by dál prodávala moje číslo, nebo aby mé číslo bylo vázané na mou fyzickou osobu. Stačí že mi chodí reklamní sms z různých čísel, otravují zaměstnanci různých pochybných firem s úžasnou nabídkou čehokoliv, které nestačím ani blokovat. I v Polsku mají neomezené tarify bez FUP limitu a za docela slušný peníze, jen na nás zas musejí vydělat, protože už jsme tak nějak zvyklí že nás někdo okrádá. Mají kartelovou dohodu a dokud nepřijde do hry nějaký jiný operátor, tak nemají důvod nastavovat neomezený internet bez omezené rychlosti, protože ho nikdo nenabízí.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud